Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Utkast till katekespredikningar

Utkast till katekespredikningar, Fjortonde predikan

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

Fjortonde predikan.

 

Ingången.

§. 1. Sedan jag, välsignade Åhörare! sidst förklarade för eder de trognas helgelse, såsom fuller redlig och alfvarlig, men tillika ofullkomlig, bör jag i dag fägna Guds barn dermed, at den engång skal blifva fullkomlig i de dödas upståndelse och det eviga lifvet, som s. D. Luther säger i sin större Cateches; se början af §. 15. tredje Predikan.1

§. 2. Det samma syftar Apostelen Paulus på, 1 Cor. 13:8,12, så at då tron och hoppet återvända, vänder kärleken, som är hufvudsumman af helgelsen, aldrig åter.2

§. 3. Det samma bestyrkes vidare af Pauli längtan efter befrielse ifrån denna syndakroppen genom döden Rom. 7:24 och af Joh. visshet derom, at han i de dödas upståndelse skulle blifva Gudi lik, d. ä. återfå fullkomligen det förlorade Guds beläte. 1 Joh. 3:2. som bestod i vishet, helighet och rättfärdighet.

§. 4. Denna fullkomliga helgelse börjas sål. hos de trogne i dödsstunden, Luc. 23:43. hvarest Paradis ofelbart beteknar en fullkomlig befrielse, ej allenast från straffets utan ock syndens onda, hvilket i Cap. 16:22 kallas Abrahams sköte, och fullkomnas i de dödas upståndelse.

§. 5. För at då göra eder, i trogne Guds barn! redan här i jämmerdalen glade i hoppet, om denna stora befrielse, muntre i eder vandring til evigheten och tålige i bedröfvelserne, äfven öfver eder egen svaghet Rom. 12:12. vil jag förklara för eder de sista orden i den Apostoliska tron: köttsens upståndelse och evinnerligt lif. Men om de rätt skola fattas, och hvardera grundeligen kännas, kräfja de hvardera sin särskilta afhandling.

§. 6. Men, i säkre verldenes barn! här är något i högsta måtto viktigt, äfven för eder at märka til eder räddning. Sofven då icke bort denna stund, slösen den icke bort på lika sätt, som de många förflutna. Ho vet om icke den kan vara för någon den sista innan döden och evigheten upslukar eder? Välsigna oss och hjelp oss, o Fader vår &c.

 

Föreställning.

Den dyra läran om de dödas upståndelse. Hvarvid vi 1:o vilje bevisa dess visshet. 2:o Dess beskaffenhet, så långt som deraf kan vara oss uppenbaradt.

 

I. Delen.

§. 7. Förklarar hvad våre äldre tros bekännare förstå med köttsens upståndelse. Kött betyder i svenskan en slags föda för människor; se D. Luth. större Cateches häröfver. Talesättet är bibliskt 1 Mos. 6:3. Cap. 3:6. &c. hvarest det beteknar människans djupa förderf genom synda-fallet uti allahanda slags sinliga begär; men i Joh. 1:14. betyder det en värkelig människa; ty så brukade de Ebreer at kalla människan, för at skilja henne från Andarna, och Nya Testamentets Skribenter hafva i det stället brukat det egenteliga ordet σαρξ ,3 och Latinerna derefter ordet caro, som dock efter svänska språkets art bör heta, icke köttsens, utan våra kroppars upståndelse ifrån de döda.

§. 8. Visar vikten af denna vår tros Artikel, af denna sannings natur och inflytande på hela vår lefnad och af 1 Cor. 15:19.4 Den är dock den svåraste för förnuftet at fatta och tro och kräfjer derföre kraftiga bevis.

§. 9. Bevisar at den för en alsmäktig Gud är möjelig och innehåller ingen contradiction.

§. 10. At denna sats hafver själens odödlighet til grund, som är trodd af många visa Hedningar, utan uppenbarelsens ljus och hvaraf de hämtat sig hopp om belöning för dygden.

§. 11. Emedan kroppen är så nära förenad med själen, och har så stor del i människans gärningar, nöje och lidande, så visar sig billigheten, at kroppen äfven bör deltaga i straff och belöning.

§. 12. Men det gör ej tilfyllest at bevisa billigheten af denna hufvud Artikel: dertil fordras en fullkomlig visshet, och den sökes fåfängt annorstädes än uti det uppenbarade ordet. Dan. 12:2. Joh. 5:28,29. Ap. G. 24:15. At neka denna sanning är således ej annat, än på en gång neka all uppenbarelse, och blifva et utskum5 af Christna, som i gudlöshet vida öfverträffar både Judar och Turkar.

 

II. Delen.

§. 13. Upståndelsen beskrifves vara et Guds allmakts värk at gifva lif åt våra döda kroppar: hvarvid sedan förklaras, at allena Gud är den, som detta värkar. Rom. 4:17. 2 Cor. 1:9. Fadren Joh. 5:21. 2 Cor. 4:14. Sonen Joh. 6:39. Cap. 11:25. den Heliga Anda Rom. 8:11.

§. 14. Bevisar at alla döda människor både onda och goda, äro de som skola upväckas, Ap. G. 24:15. Matth. 25:32. 1 Cor. 15:22. och få samma kroppar, Hiobs 19:26,27. hvilket aldeles instämmer med Guds lönande rättfärdighet 2 Cor. 5:10. dock de trognas förklarade.

§. 15. Uptager härvid Naturalisternes argumenter6 om omöjligheten häraf och vederlägger dem af förnuftet och i synnerhet af uppenbarelsen. 1 Cor. 15:35-38.

§. 16. Visar at ehuru upväckelsen ifrån de döda sker af Gud i et ögnablick, höra dock hit efter vårt begrep, fem särskilta förrättningar.

§. 17. Förklarar orsakerna här til, neml. til de trognas: hans kärlek at belöna de trogne för det de anammat den af honom dem skänkte Medlaren. Rom. 4:25. til de ogudaktigas: hans rättfärdighet, Jud. Ep. 14,15. 2 Thes. 1:7,8. Se det mästa §. 15: tredje Predikan.7

 

Tillämpningen.

§. 18. Efter det nu så är, at alle döde måste upstå, huru olycklige äro icke alle ogudaktige, som då skola utom et obeskrifligit själaqval, äfven få sinliga känslor at emottaga helfvetes plågor? Olyklige i som måste vakna, at med samma lemmar umgälla i evighet några få ögnablick af sinliga nöjen! O! at i då vise voren och vänden om til Herran och aldrig mera efter denna dag lämnaden eder krops lemmar til orättfärdighetens vapen.

§. 19. Men huru hugnelig måtte icke denna Artikel förekomma de trogne, när de tänka på sin förestående förlossning; i synnerhet är den alt för tröstelig för alla Jesu rätta korsdragare, som med en Hjob, David, Paulus m. f. tänka på den förlossning och klarhet, som de i de dödas upståndelse hafva at vänta; den är ock upmuntrande för alle rättsinnige strids-män, at här fika efter den oförgängeliga kronan och derföre hafva återhåll ifrån alla kötsliga lustar. 1 Cor. 9:24.


  1. se Predikningar över andra huvudstycket: Tredje katekespredikan, § 15
  2. då tron och hoppet återvända, vänder kärleken ... aldrig åter: ”Återvända” här i betydelsen ”förgås, upphöra”. Med tanke på att 1 Kor 13:13 räknar upp tron och hoppet bland det som består kan Chydenius ha missförstått passagen eller tänkt fel. Bland det som förgås nämns i 1 Kor 13:8–12 den profetiska gåvan, tungotalet och kunskapen, medan kärleken däremot aldrig upphör.
  3. gr. sarx, kött
  4. 1 Cor. 15:19: 1 Kor 15:19 lyder i Karl XII:s bibel (1703) ”Om wij allenast i thetta lifwet hafwe hoppet til Christum / så äre wij uslast ibland alla menniskior.”
  5. avskum
  6. Naturalisternes argumenter: Naturalister förnekar uppenbarelsens och Guds övernaturliga verkningar.
  7. se Predikningar över andra huvudstycket: Tredje katekespredikan, § 15

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: