Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Utkast till katekespredikningar

Utkast till katekespredikningar, Åttonde predikan

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

Åttonde predikan.

 

Ingången.

§. 1. Vi hafve icke ens hört om någon Helig Ande är til. Så besynnerligt svar fick Ap. Paulus af de 12 Joh.1 Lärjungar, som han träffade i Epheso. Ap. G. 19:2, då han sporde dem, om de fått den Heliga Anda. De kallas här i gemen Lärjungar; icke därföre at de allenast varit i lära hos Joh. Döparen, utan ock at den lära de trodde och bekände, neml. at genom bättring och tro blifva salige för Mesiæ försoning, aldeles instämde med Apostlarnes Lära.

§. 2. Men hos dem saknades tydlig kundskap om Treenigheten, och i synnerhet om den Tredje Personen. Bibel-tolkare vilja bestrida denna deras okunnighet om Personen, i anseende til den allmänna kundskap om honom ibland Judarna; men deras egen bekännelse är för allmän. Man medger at ingen kan tro, utan denna Andans värkan, hvilket dock dessa 12 gjorde, men Andan kan väl värka fast man ej tydeligen känner honom. Nyaste underrättelser förmäla, at sådane Johannis Lärjungar på samma negder gifvas än i dag, som ej allenast äro okunnige om den Heliga Anda, utan göra ock mot[-]parti emot sjelfva Jesum, hvars förelöpare deras Läromästare likväl var.

§. 3. Förklarar huru Paulus kraftigt öfvertygar dem om denna sanning, därmed at han gaf dem dess underbara gåfvor, v. 6.

§. 4. Desse viste ej stort om den Helige Anda, men hade dock i omvändelsen lämnat rum för den samma i sit hjerta; våra Christne hafva honom i munnen, men sluta honom utur hjertat. Ap. G. 7:51. båda äro nödiga; han bör kännas, han bör ägas. Text. gifver anledning at i dag betrakta hans Person.

 

Texten, Tredje Artikeln.

 

Föreställning.

Om den Heliga Andes Person, hvarvid vi böra lära känna honom 1:o til Sina Namn, 2:o til Sin Guddom och 3:o til Sin Personliga ordning i det Gudomliga väsendet.

 

I. Delen.

§. 5. Omnämner hans egenteliga och vanliga Namn, som består af tvenne ord, Helig och Anda. Hvardera bör förklaras särskildt. Anda; detta namnet har han redan haft allmänt i Gamla Test. och strax i verldenes begynnelse, 1 Mos. B. 1:2. Cap. 6:3. Cap. 41:38. 2 Mos. B. 31:3. 5 Mos. B. 34:9. och mång annorstädes, men i synnerhet i Nya Testamentet hvarest det förekommer alt för ofta. Se 3:dje Predikan §. 3.2

§. 6. Orsakerna hvarföre han kallas anda äro tre 1:o Emedan han är et andeligt väsende. 2:o Äro hans verkningar andeliga Joh. 3:5. 3:o emedan han utgår eller utbl[å]ses af de andre Guddoms Personerne. Jobs. 33:4. 2 Thes. 2:8. ibidem.

§. 7. Andra ordet som hörer til hans namn är Helig, hvarmed beskaffenheten af denna Andan beskrifves. Så kallades han redan i Gamla Testamentet Es. 63:10. Psalm. 51:13.; men 97 gångor kallas han Helig Anda i Nya Testamentet; se 3. ibidem.

§. 8. Orsakerna hvarföre han kallas Helig äro tvenne nemligen 1:o hans helighet Es. 6:3. Upp. B. 4:8. 2:o och förnämligast helgelsens värk, som honom i synnerhet tillägnas; emedan Frälsaren icke allenast säger at han skal lära de trogna alt, Joh. 14:26. utan ock leda dem i all sanning Cap. 16:13. Rom. 5:5. 1 Cor. 12:3. hvilket består däruti, at han förer oss, som af naturen äro orene och ohelige Rom. 3:10. &c. genom en helig kallelse 2 Tim. 1:9. til renings blodet 1 Joh. 1:7. at förvara de trogne ifrån köttsens och andans besmittelse 2 Cor. 7:1. och ändteligen ställa dem obesmittade för Guds härlighets ansikte. Jud. Ep. v. 24. Ibidem.

§. 9. Men han kallas icke allenast en Helig Anda, utan ock Guds Anda. Sanningenes Anda, Joh. 14:17. Nådenes Anda, Bönenes Anda, utkårade barns anda. Rom. 8:15. Fadrens och Sonens Anda, vishetens och härlighetens Anda, med mera. Se slutet §. 3. item3 kallas han Arfspant, Eph. 1:14. Hugsvalare, Joh. 16:7. &c.

 

II. Delen.

§. 10. Förklarar vår Tros-bekännelse om den Heliga Anda, at han är Gud och hvarifrån hans Gudom skal bevisas.

§. 11. Den bevises 1:o deraf, at honom tilskrifves Gudomliga verkningar.

§. 12. 2:o Deraf, at honom tildömmes Gudomliga egenskaper.

§. 13. 3:o Af en upmärksam jemförelse emellan Gamla och Nya Testamentens utsagor, då det som Gud sjelf talat och gjordt i det förra säges i det senare vara gjordt af den Heliga Anda.

§. 14. 4:o Af den jämnlikhet, som finnes allestädes emellan alla tre personerne.

§. 15. 5:o Emedan han uttryckeligen kallas Gud. Detta alt finnes tydeligen utfört i §. 4.4

 

III. Delen.

§. 16. Här bevises 1:o at han är en särskild Person ifrån Fadren och Sonen; hvarvid först ordet Person förklaras, se 1:sta Pr. öfv. 2:dra Hufvudstycket §. 16.5 Sedan bevises det af särskilta namn på de tre personerne, hvilka aldrig sammanblandas. Af deras utstakade vissa antal, at de äro tre. 1 Joh. 5:7. och ändteligen af hans särskilta personliga förrättningar ifrån Fadren och Sonen, hvilka båda sända, då han deremot sändes eller utgår.

§. 17. Förklarar huru han är den tredje, icke uti graden; ty han är Gud lika väl såsom Fadren, utan den tredje i ordningen, hvilket bevises af Matth. 28:19. där de vid Döpelse förrättningen upräknas i sin rätta ordning och af 1 Joh. 5:7; Hvilken ordning dock ofta förändras i Skriften.

§. 18. Den Heliga Andas värkningar äro antingen opera ad intra eller ad extra.6 Opus, ad intra7 är at han utgår af Fadrenom och Sonenom i evighet. Se §. 17 1:sta Predikan emot slutet.8

§. 19. Hans Opera ad extra9 äro mångfalldiga i Skapelsen, uppehållelsen och styrelsen. 1 Mos. B. 1:2. Ps. 33:6. Jobs 33:4. men vi märke i synnerhet hans välgärningar emot oss. Se §. 5 3:dje Predikan.10

 

Tillämpningen.

§. 20. Lärom at vörda hans Namn, dyrka Hans Gudomlighet, och ej emotstå Hans Gudomliga värkningar. Vi äro döpte i Hans Namn. Bedjom Fadren i Jesu Namn om denna gåfvan, så skal den oss gifven varda, och låtom Guds Anda leda oss i all sanning.


  1. Johannes Döparens
  2. se Predikningar över andra huvudstycket: Tredje katekespredikan, § 3
  3. lat. likaså, jämväl
  4. se Predikningar över andra huvudstycket: Tredje katekespredikan, § 4
  5. se Predikningar över andra huvudstycket: Första katekespredikan, § 16
  6. opera ad intra eller ad extra: lat. interna eller externa verkningar
  7. Opus, ad intra: lat. den interna verkningen
  8. se Predikningar över andra huvudstycket: Första katekespredikan, § 17
  9. Opera ad extra: externa verkningar
  10. se Predikningar över andra huvudstycket: Tredje katekespredikan, § 5

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: