Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Saarnaluonnoksia

Saarnaluonnoksia: Kahdeksas saarna

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

Kahdeksas saarna

 

Johdanto

§ 1 Emme ole kuulleetkaan mistään Pyhästä Hengestä. Näin oudon vastauksen sai apostoli Paavali niiltä kahdeltatoista Johanneksen opetuslapselta, jotka hän tapasi Efesoksessa Ap. t. 19:2, kun hän tiedusteli heiltä, ovatko he saaneet Pyhän Hengen. Heitä kutsutaan tässä yleisesti opetuslapsiksi, ei vain siksi, että he olivat olleet Johannes Kastajan opissa, vaan myös siksi, että se oppi, jota he uskoivat ja tunnustivat, nimittäin että parannuksen ja uskon kautta tullaan autuaaksi Messiaan sovitustyön ansiosta, oli täysin yhdenmukainen apostolien opin kanssa.

§ 2 Mutta heiltä puuttui selvä tieto kolminaisuudesta, ja erityisesti kolmannesta persoonasta. Raamatun tulkitsijat haluavat kiistää tämän heidän tietämättömyytensä tästä persoonasta, koska hänet tunnettiin yleisesti juutalaisten keskuudessa, mutta heidän oma tunnustuksensa on liian yleinen. Myönnetään, että kukaan ei voi uskoa ilman tätä Hengen vaikutusta, niin kuin nämä kaksitoista kuitenkin tekivät, mutta Henkihän voi vaikuttaa, vaikka häntä ei tunnetakaan selvästi. Uusimmat tiedot kertovat, että samanlaisia Johanneksen opetuslapsia on niillä seuduilla vielä tänä päivänä, eivätkä he ole ainoastaan tietämättömiä Pyhästä Hengestä, vaan asettuvat vastustamaan myös itseään Jeesusta, jonka edeltäjä heidän oppimestarinsa kuitenkin oli.

§ 3 Selittää, miten Paavali voimallisesti vakuuttaa heitä tästä totuudesta antamalla heille sen ihmeelliset lahjat Ap. t. 19:6.

§ 4 He eivät tienneet paljoakaan Pyhästä Hengestä, mutta olivat kuitenkin kääntymyksessään jättäneet sille tilaa sydämeensä. Meidän kristittymme puhuvat siitä, mutta sulkevat hänet sydämestään Ap. t. 7:51. Molempia tarvitaan, hänet pitää tuntea ja hänet pitää omistaa. Teksti antaa aihetta tänään tarkastella hänen persoonaansa.

 

Teksti: kolmas uskonkappale.

 

Käsittely

Pyhän Hengen persoonasta. Tässä meidän tulee oppia tuntemaan hänen 1) nimensä, 2) hänen jumaluutensa ja 3) hänen persoonansa paikka jumalallisessa olemuksessa.

 

I osa

§ 5 Mainitsee hänen varsinaisen ja tavallisen nimensä, joka koostuu kahdesta sanasta, Pyhä ja Henki. Kumpikin tulee selittää erikseen. Henki: tämä nimitys hänellä oli yleisesti jo Vanhassa testamentissa ja heti maailman alusta lähtien 1. Moos. 1:2, 6:3, 41:38, 2. Moos. 31:3, 5. Moos. 34:9 ja monessa muussa kohdassa, mutta erityisesti Uudessa testamentissa tämä nimi esiintyy hyvin usein, katso kolmas saarna, § 3.1

§ 6 Syitä siihen, että häntä kutsutaan hengeksi on kolme: 1) koska hän on hengellinen olento; 2) koska hänen vaikutuksensa ovat hengellisiä Joh. 3:5; 3) koska hän saa alkunsa tai hän muotoutuu kahden muun jumaluuden persoonan henkäyksistä Job 33:4, 2. Tess. 2:8. Sama.

§ 7 Toinen hänen nimeensä kuuluva sana on Pyhä, joka kuvaa tämän Hengen laatua. Näin häntä kutsutaan jo Vanhassa testamentissa Jes. 63:10, Ps. 51:13, mutta Uudessa testamentissa häntä kutsutaan Pyhäksi Hengeksi 97 kertaa. Katso § 3 sama.

§ 8 Syitä siihen, että häntä kutsutaan Pyhäksi on kaksi, nimittäin 1) hänen pyhyytensä Jes. 6:3, Ilm. 4:8, 2) varsinaisena syynä on häneen erityisesti liitettävä pyhittämisen työ, sillä Vapahtaja ei ainoastaan sano, että hän opettaa uskoville kaiken Joh. 14:26, vaan myös johdattaa heidät kaikkeen totuuteen 16:13, Room. 5:5, 1. Kor. 12:3, mikä koostuu siitä, että hän vie meidät, jotka luonnostaan olemme epäpuhtaita ja epäpyhiä Room. 3:10 jne., pyhän kutsunsa kautta 2. Tim. 1:9 puhdistavaan vereen 1. Joh. 1:7 suojatakseen uskovat lihan ja hengen saastuttamiselta 2. Kor. 7:1 ja lopulta johdattaa heidät turmeltumattomina Jumalan ihanuuden kasvojen eteen Juud. jae 24. Sama.

§ 9 Mutta häntä ei kutsuta vain Pyhäksi Hengeksi vaan myös Jumalan Hengeksi, Totuuden Hengeksi Joh. 14:17, armon hengeksi, rukouksen hengeksi, valittujen lasten hengeksi Room. 8:15, Isän ja Pojan Hengeksi, viisauden ja kirkkauden Hengeksi ynnä muuta. Katso §:n 3 loppu, samoin häntä kutsutaan perintöosan vakuudeksi Ef. 1:14, Lohduttajaksi Joh. 16:7 jne.

 

II osa

§ 10 Selittää mitä meidän uskontunnustuksemme sanoo Pyhästä Hengestä, että hän on Jumala ja mistä hänen jumaluutensa tulee todistaa.

§ 11 Sen todistaa 1) se, että häneen liitetään jumalallisia vaikutuksia.

§ 12 2) Se, että häneen yhdistetään jumalallisia ominaisuuksia.

§ 13 3) Huolellinen Vanhan ja Uuden testamentin ilmausten vertailu, sillä sen, mitä Jumala itse sanoo ja tekee edellisessä, sanotaan jälkimmäisessä olevan Pyhän Hengen tekoa.

§ 14 4) Se tasaveroisuus, joka näiden kolmen persoonan välillä kaikessa on.

§ 15 5) Se, että häntä nimenomaan kutsutaan Jumalaksi. Tämä kaikki on selvästi esitetty §:ssä 4.2

 

III osa

§ 16 Tässä todistetaan, 1) että hän on Isästä ja Pojasta erillinen persoona, jossa yhteydessä persoona-sana ensin selitetään, katso 1. saarna toisesta pääkappaleesta § 16.3 Seuraavaksi se todistetaan näiden kolmen persoonan erillisten nimien kautta, joita nimiä ei koskaan sekoiteta toisiinsa. Ja samoin heidän tarkasti säädetystä lukumäärästään, että heitä on kolme 1. Joh. 5:7, ja lopuksi hänen erityisistä, persoonakohtaisista ja Isästä ja Pojasta erillisistä tehtävistään. Isä ja Poika molemmat lähettävät, kun hänet sitä vastoin lähetetään tai hän lähtee.

§ 17 Selittää, että hän on kolmas, ei arvoasteikossa, sillä hän on Jumala niin kuin Isäkin, vaan kolmantena järjestyksessä, minkä todistaa Matt. 28:19, kun heidät kasteen toimittamisessa luetellaan oikeassa järjestyksessään, sekä 1. Joh. 5:7. Tämä järjestys kuitenkin usein myös vaihtelee Raamatussa.

§ 18 Pyhän Hengen vaikutukset ovat joko opera ad intra tai ad extra.4 Opus, ad intra5 on sitä, että hän lähtee Isän ja Pojan luota ikuisuudessa. Katso 1. saarna, § 17:n loppuosa.6

§ 19 Hänen opera ad extra ovat moninaiset luomisessa, ylläpidossa ja hallinnassa 1. Moos. 1:2, Ps. 33:6, Job 33:4, mutta me huomaamme erityisesti hänen hyvät tekonsa meitä kohtaan. Katso 3. saarna § 5.7

 

Sovellutus

§ 20 Oppikaamme kunnioittamaan hänen nimeään, palvomaan hänen jumalallisuuttaan ja olemaan vastustamatta hänen jumalallisia vaikutuksiaan. Meidät on kastettu hänen nimeensä. Pyytäkäämme Isältä Jeesuksen nimessä tätä lahjaa, niin se tullaan meille antamaan, ja antakaamme Jumalan Hengen johtaa meitä kaikkeen totuuteen.


  1. ks. Katekismussaarnoja: Kolmas saarna, § 3
  2. ks. Katekismussaarnoja: Kolmas saarna, § 4
  3. ks. Katekismussaarnoja: Ensimmäinen saarna, § 16
  4. opera ad intra tai ad extra: lat. sisäiset tai ulkoiset vaikutukset
  5. Opus, ad intra: lat. sisäinen vaikutus
  6. ks. Katekismussaarnoja: Ensimmäinen saarna, § 17
  7. ks. Katekismussaarnoja: Kolmas saarna, § 5

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: