Föregående avsnitt: Vederläggning, § 20
Följande avsnitt: Vederläggning, § 22
§. 21.
Ehwad denna Upstads Borgaren nödgas i Stockholm, antingen försälja, eller allenast upp- och inlasta sina export wahror, så winnes dermed intet annat, än 1) at lasten genom denna Upstappling blifwer god del dyrare, än den förr war. 2) Upstads-Borgaren tillika med det allmänna lidande. Men 3) Stockholm allenast en Ränte-tagare häraf. Och 4) utan at äga rättighet dertil.
Lät til exempel, et til Utlänska orter gående Norrbotns Fartyg om 15 mans besättning med Tjära och Bräder lastat, taga kosan in til Stockholm ifrån Ålands-haf enligit Handels-ordinantien. Lät det få lasta ut och straxt in igen, och utan hinder få fortsätta resan til Utlänska platser. Hwem ser icke, at denna afwäg i medel-tal gör 20 dagars drögning1, innan han står på samma fahr-watn som förr? Lät hwarje dag i et för alt2 för hela besättningen utgöra, efter wår höga Wäxel-Cours allenast Sextio Dal. Kopp:mt i lön och förtäring, så är det för 20 dagar Et Tusende Twå hundrade Daler. Uti detta Norrbotningens Skepp och Gods tilsammans, ligger åtminstone Et hundrade Tusend Dalers Capital i desse 20 dagar dödt, som a 6 proCent tilfogar honom en wiss förlust af något mer än 300:de Daler. Allehanda Stapelstads afgifter, Bro-pengar3, Hamn-pengar, Expenser &c. utgöra åtminstone 500:de Daler Kopp:mt, som, utom Loss-pengar4, Pass Visitationer5 och annat dylikt, utgör redan en Summa öfwer Twå Tusende Daler Kopp:mt. Har då icke Norrbotningen på denne afwäg förlorat mer än 2 proCent på hela sit Capital, och står nästan på samma ställe i sjön som för 20 dagar sedan.
Man föreställe sig nu alla Norrbotns Exportabla waror undergå et lika öde, ty det måste de nödwändigt undergå, och som wi straxt få höra ännu swårare. Tänck, huru ansenligen dy
rare måste de icke blifwa för ägaren, och huru mycket mindre dess winst derwid. Hwem kan då neka, at Handels-ordinantien i denna delen förtärt i det minsta 2 proCent af alla Norrbotns warors wärde, som kunna aflåtas til Utlänningen, utan at man egenteligen kan säga någon hafwa farit wäl deraf. Detta, och dylika steg i wåra Handels författningar äro de, som innom Riket redan stegra wåra egna Producter så högt, at de med föga fördel kunna exporteras.Men nu är det intet nog med denne ut- och inlastnings-bekostnad. Norrbotningarne äga intet någon Lastagie-Plats6 i Stockholm: De få intet lasta upp några Bräder wid broen, än mindre någon tunna Tjära på Tjärhofwen7, innan de skrifteligen kunna wisa wahran höra Stockholms-boarne til. Den måste således nödwändigt falla i andras händer, som äfwen skola hafwa sin utkomst deraf. Waran kommer ofta at ligga i Stockholm flera månader, innan dess nya ägare ser sig i stånd at få den exporterad. 2 proCent af det deruti liggande Capital, woro derpå redan förr förlorade, hwem ser då intet at härigenom snart andra 2 proCent gå til kost8. Det lärer således ingen förnuftig kunna neka, at lasten genom denna Upstappling9 blifwit ansenligen dyrare.
Föregående avsnitt: Vederläggning, § 20
Följande avsnitt: Vederläggning, § 22
Platser: Ålands hav (Ålands-haf) Norrbotten (Norrbotn, Norrbottn) Stockholm
Personer:
Bibelställen:
Teman: