Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 7.

Härvid frågas vidare med skäl; hvem må då vara des rätta uphofsman, då den likväl kunnat tilvinna sig skygd af Apostlarnas allmänt vördade namn? Författare af de första tidevarfvens händelser i Christenheten utreda ingalunda detta, men af alt hvad af dem i detta ämne kan finnas, ser man tydeligen, at denna tros bekännelse ingalunda varit någon ensam författares foster, emedan den på olika tider och orter finnes vara altför olika ändrad och tilökt, och synes troligast at den redan vid til år komnas döpelse blifvit i Apostlarnas tid eller straxt derefter börjad med en kort bekännelse, at de trodde på Gud Fader, Son och den Heliga Anda, men at den sedan blifvit i anseende til irriga meningar, som upkommo i den första församlingen, tid efter annan förökt af de renläriga och rättrogna med en eller annan tilsatts, den de, som ville antaga den Christna läran, skulle ärkänna, innan de släptes til Församlingens gemenskap genom Döpelsens Sacrament; på det den Apostoliska läran derigenom kunde bibehållas i sin första renhet *). Derföre hafva ock vår Evangeliska Tros bekännare stält denna Apostoliska tron främst ibland sina tros-bekännelser, at deras motståndare måtte se, det de blifvit icke annorlunda än den första församlingens trogne stadigt ståndande uti Apostlarnas lärdom Ap. G. 2:42. Denna Apostoliska tro har äfven den salige Doct. Luther i andra hufvudstycket lagt til grund för vår tros byggnad i sin Cateches, den han i trenne särskilte articlar tydeligen förklarar. Orsaken til de rum han gifvit dem i Catechesen, nemligen at de utgöra andra hufvudstycket deruti, eller följa straxt på Tio Guds bud, upgifver han sjelf i sin större Cateches vara den, at då vi i Lagen fått oss våra plikter föreskrefna, visa trones artiklar hvad godt vi undfått och än hafva at hoppas af vår Gud. Lagen beskrifver oss våra skyldigheter, men trones artiklar gifva förmåga at iakttaga dem. Den första artiklen skal i dag genom Guds nåd syslosätta vår upmärksamhet. Ämnet är icke mindre vidsträkt än vigtigt, derföre anhåller jag hos mina k. åhörare om tålamod. Men för Dig Du store och Treenige Gud böjer jag mig i stoftet och beder om nåd, at få lära i dag veta och rätt förklara på hvem jag tror och at denna tro måtte blifva rätt brinnande i mit och mina åhörares hjertan! Fader vår &c.

 

Texten. Then Apostoliska Tron.

Första Artiklen.

Jag tror på Gud Fader Alsmägtigan, Himmelens och Jordenes Skapare.

Hvad är det?

Jag tror at Gud hafver mig skapat och &c.1

 

*) vide2 Petrum Kingium in historia Symboli Apostolici, Cap II, III, IV, V & VI.3


  1. Jag tror på ... skapat och &c.: Den katekesförklaring som helt dominerade i Sverige under 1700-talet var Olof Svebilius Enfaldig förklaring öfwer Lutheri lilla catechismum, stält genom spörsmåål och swar. Den utkom första gången 1689 och nya utgåvor (med något varierande titlar) gavs därefter ut med några års mellanrum och tidvis årligen ända fram till början av 1800-talet. I början av verket finns Luthers katekes, D. M. Lutheri catechismus, avtryckt. När Chydenius skrev sina predikningar hade Svebilius katekesförklaring redan utkommit över 30 gånger. Det är sannolikt att det är någon utgåva av Svebilius katekesförklaring som Chydenius har använt sig av och därför hänvisar ACSS till den vid citat ur Luthers katekes. Den svenska språkdräkten följer 1700 års utgåva av Enfaldig förklaring.
  2. lat. vide, se
  3. Petrum Kingium in historia Symboli Apostolici, Cap II, III, IV, V & VI.: Åsyftar Peter Kings Historia Symboli Apostolici (1706) som var en översättning av originalverket History of the Apostles’ Creed (1702).

Originaldokument

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: