Föregående avsnitt: Första katekespredikan, § 5
Följande avsnitt: Första katekespredikan, § 7
§. 6.
Men huru denna trosbekännelse fått namn af Apostolisk bör jag äfven med1 skribenter vilja påstå, så långt, at de dikta vissa ord däraf i hvarje Apostels mun, hvilket dock vid första påseende är så blottat på Historiska grunder och bevis, at det föga förtjenar vederläggning. Jag vil allenast nämna de hufvudgrunder, hvarföre en sådan tanka är nästan allmänneligen förkastad, äfven af en del Påfviska2 Skribenter, nemligen först emedan i Evangelisternas och Apostlarnas skrifter den hvarken finnes införd eller omnämnd, hvilket ofelbart skedt om den haft en omedelbar ingifvelse til grund, och af Apostlarna blifvit församlingarna antvardad.3 För det andra emedan de första Christnas skrifter som lefde til fyra hundrade år ifrån Christi födelse nämna nästan ingen ting om hela den Apostoliska Tron, ehuru de hade mångfaldiga tvister med kättare innom församlingen, som med detta vapen af Apostlarnas egen hand hade kunnat kufvas, hvilket de ingalunda underlåtit at nyttja, om det varit at tilgå. För det tredje vederlägger sig denna tanka äfven af sjelfva trosbekännelsens innehåll. Et Apostoliskt eller rättare sagt Gud domeligit mönster i denna delen hade visserligen varit fullkomligare än detta, där många grund-articlar i vår lära, såsom om försoningen, om tron hvarmed den anammas, om Sacramenterna med flera, aldeles saknas. För det fjerde är den Apostoliska tron ingalunda den endaste som i äldre tider varit i församlingen antagen: de voro ganska många och hvar församling hade nästan sina egna, hvilket ingalunda händt, om denna haft sitt upphof ifrån sjelfva Apostlarna. För det femte är det äfven bekant af Kyrko-Historien at denna Apostoliska Tron tid efter annan undergått många ändringar och tilökningar, hvilket de trogna ingalunda tillåtit om de sjelfva fått den utur Apostlarnas hand.
några ord underrätta eder om. Långt ifrån at den skulle leda sin uprinnelse eller sammansättning ifrån sjelfva Apostlarna, såsom flere af det mörka Påviska tidehvarfvetsAf helt annan grund har den fått sitt namn, nemligen emedan den innehåller en lärdom om den Treenige Guden och hans välgärningar, som aldeles är enlig med den lära som Apostlarna i sin tid genom Guds andas omedelbara ingifvande sjelfve hafva predikat och upskrifvit. Och vilje vi ändteligen föra dess ålder på något sätt til Apostlarnas tid, så finne vi grunden til den samma vara redan lagd af Guds Son Jesu Christo verldenes Frälsare i Math. 28:19. där han befaller sina Apostlar at gå ut och
lära alt folk och döpa them i Namn Faders och Sons och thens Helge Andas. Apostlarna ålåg således efter denna befallning, at först lära alla dem, som de ville döpa, hvilka til den ålder komne voro, at de kunde fatta något om Gud; och efter som de borde döpas i Treenighetens namn, faller det tydeligit, at de aldraförst borde läras at känna denna för alt förnuft okända hemligheten, om tre Personer i en Guddom och därom aflägga sin tros bekännelse.
Föregående avsnitt: Första katekespredikan, § 5
Följande avsnitt: Första katekespredikan, § 7
Platser:
Personer:
Bibelställen:
Teman: