Föregående avsnitt: Första katekespredikan, § 35
Följande avsnitt: Första katekespredikan, § 37
§. 36.
Älskade i Herranom Jesu! Således hafva vi ändteligen genom Guds nåd hunnit genomgå vår betraktelse öfver den första Artikelen i vår dyra tros bekännelse, och förklarat de oss deruti1 Jag tycker at Lutherus tagit dessa ord ifrån Apostelens Pauli sända bref til Titum och dess 3:dje Capitel v. 8. hvarest det heter: Thet är ju et fast ord (är icke detta det samma, som detta är visserligen sant) Thetta vill jag at tu lärer såsom thet som vist är, at the som Gudi trodt hafva, vinlägga sig i goda gärningar föregå: ty sådant är människomen godt och nyttigt. Med dessa ord synes han således vilja säga: alla dyra sanningar, som jag här uppenbarligen för hela verlden bekänt mig tro om Guds varelse och välgärningar, betygar jag inför en altvetande och hjertat ransakande Gud mig hafva en oryggelig öfvertygelse om, at de äro och blifva oföränderliga sanningar. Dessa sanningar äro också nödvändiga grundläggningar til den Christeliga tron, så at en och hvar, som vil bära det dyra Christna namnet, bör äfven med oryggelig visshet antaga dem och i sitt hjerta inför Herranom betyga det är visserliga sant.
förelagda Guds stora välgärningar, hvarvid vi först sökt öfvertyga eder om den dyra sanning at det gifves en Gud, som värkar alt detta goda: För det andra hafve vi utredt, hvilka de välgärningar äro, som egenteligen höra hit, och för det tredje, hvad de samma förbinda oss til. Nu förekomma oss til slut några ord, hvarmed salig Lutherus slutat sin förklaring öfver denna Artikel i sin lilla Cateches, som ej heller må undgå vår upmärksamhet. Sedan han betygat sin tro om Gud, om skapelsen, uppehållningen, försörgningen och beskyddningen, om sin egen ovärdighet til alt detta goda och om sin skyldighet, at derföre tacka och låfva sin Gud, tjena och lyda honom, säger han til slut: Thet är visserliga sant.Välsignade Åhörare! Samma vår tros dyra sanningar äro i dag uplästa för eder, de äro af förnuftet och uppenbarelsen för eder bevista, och til sina hufvud omständigheter efter Guds ord förklarade! kommer nu och görer redo för Herranom för eder tro. Antagen I alla dessa sanningar uti en otvungen bekännelse för oryggeliga; och sägen: Ja Herre vår Gud vi tro at du äst allena Gud öfver alla Gudar och at du hafver oss skapat, uppehållit och försörgt; vi ärkänna vår ovärdighet, och stora förbindelse emot dig och på denna vår tro taga vi här i dag himmel och jord til vittne, at detta är visserligen sant. Edra samveten svare nu inför Gud, om I kunnen gå denna eden eller icke. I vår tid gifvas människor ibland Christna, som, om de ej vilja för skam skull aldeles neka en Gud, så gö2 alt hvad uppenbarelsen intygat om honom, fast det ock instämde med sjelfva förnuftet, af hvilkets bruk de dock berömma sig. De vilja göra naturen til Gud, den de dock alsintet känna: de vilja gömma denna sin Gud i mörkret, så at de hvarken känna honom sjelf eller någon annan til mera än blotta namnet, at de af honom hade hvarken at frukta eller hoppas något. I denna sin blindhet tåla de inga förnuftiga begrep om Guds egenskaper, inga uppenbarada sanningar om skapelsen och denna verldens styrelse och erkänna ingen välgörare, ingen hämnare, och med det samma ingen last eller dygd. Dessa djuriska människor de tro ingen ting, knapt sin egen varelse: de tvifla om alt: och kunna icke en gång tro sina egna villfarelser, och derföre blifva de i oro och ångest, för hvilken de utan tro fåfängt söka någon lisa: de frugta för den Guden de ej tro, de bäfva för den evighet de neka. Måtte jag dock bland eder ej hafva någon så usel och på det högsta beklagans värd själ! En sådan står näppeligen at hjelpas; Han tycker mycket om sin otro, hvaruti hans olycka består, och hans högmodiga själ gör at han häldre förgås i förtviflan, än lå ter Guds nåd leda sig til tron. Herren för Jesu skull förbarme sig öfver dem! Men de äro ofelbart flere ibland oss, som, fast de lärdt och läst denna Artikel ifrån barndomen, likväl föga tänkt efter hvad den innehåller. Eder frågar jag, tror Ni hvad Ni har läsit och hvad Ni i dag hört förklaras? Månge af eder torde utan långt besinnande svara ja på denna fråga, såsom I altid gjordt förut, och ändock knapt veta hvarpå I svarat, ja. Men jag bör berätta eder, at en sådan tro är ingen tro: och skall den ändteligen få namn af tro, så bör den blott kallas muntro eller blindtro, sådan som de Påfviska3 fordra af sina Åhörare. Derföre har jag ju öpnat för eder grunderna til vår tro, at I deraf nu sjelfve fingen sluta, antingen I viljen antaga och bekänna den eller icke: Lämner eder derföre ingalunda längre i ovisshet, och emedan jag visst vet, at I med skäl intet hafven emot vår tro at invända, så dröjer då icke at straxt antaga den, och säga: Jag tror, och det är visserligen sant, och gifve Gud, at eder tro i dessa grundvalar aldrig mera svigtade.
ra de sig likväl inga tydeliga begrep om honom, ehuru de dristigt bele
Föregående avsnitt: Första katekespredikan, § 35
Följande avsnitt: Första katekespredikan, § 37
Platser:
Personer: Luther (Lutherus), Martin Paulus (Pawali, Saulus) Titus
Bibelställen:
Teman: