Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 35.

De af oss i det föregående anförda Guds mångfaldiga välgärningar förbinda oss ännu för det tredje at tjena och lyda honom. Vi foge billigt dessa tvänne stycken at tjena och lyda tilsammans, emedan under ordet lyda äfven innebegripes, at dyrka och tjena vår Gud; ty han har sjelf föreskrifvit så väl det ena som andra, och den som med villigt hjerta lyder honom i alt ting, han tjenar honom ock med det samma, efter hans egen befallning. Hvad det låf och den tacksägelse anbelangar, dem vi nu på stunden viste oss vara förbundne til för Guds välgärningar, höra de ock ofelbart hit, emedan de intet annat äro än en Gudstjenst, hvaruti vi äfven lyda hans befallningar, men som de i en naturlig ordning böra vara välgärningars närmaste följeslagare, tilkommer dem med rätta det rum de fått, och vi vände nu vår eftertanka til den lydnad vi i alt öfrigit äro förbundna emot vår Gud. Hvarvid vi först märka, at han ingalunda är belåten med någon sjelftagen tjenst eller dyrkan; utan den som är tagen utur hans heliga ord, och är därmed aldeles öfverensstämmande. Vi finna af den heliga Skrift och tideböckerna, at människorna alla tider velat uprätta en Gudstjenst efter eget tycke, i tanka at den skulle behaga honom. Cain den tredje människan i verlden bar redan ett orätt rökvärk Herranom, efter han ej kunde se täckeliga1 thertil, 1 Mos. B. 4:5. Aron och Israels barn ville under tiden då Moses drögde på berget dyrka Gud uti Guldkalfven. 2 Mos. B. 32:5. Israel uti Propheten Jeremie tid bygde altare i Tophet i Hinnoms dal. Jer. 7:31. och de Phariseer ville tjena honom med människostadgar Math. 23:4. och det gifvas än i vår tid vidsträckta länder, som bära namn af Christo, men dyrka Gud efter egna påfund; då likväl Herren uttryckeligen förbjuder en sådan sjelftagen Gudstjenst, och säger: I skolen intet efterfölja edor hjertas tycko. 4 Mos. B. 15:39. och visar sit heliga misshag til en sådan dyrkan, då han genom Propheten Esaias klagar deröfver sålunda: The frugta mig efter människors bud, som the lära. Cap. 29:13. och hotar dem i det följande med hårdt straff derföre. Och Frälsaren Jesus säger sjelf uttryckeligen: The tjena mig fåfängt, lärande then lärdom, som är människo bud. Math. 15:9. Oss tilkommer derföre at af Guds heliga ord inhämta det rätta och Gudi behageliga sättet at tjena honom, om vår tjenst annars skall vara vår Gud tacknemlig. Han hafver derföre i den förra taflan af sin heliga lag i et kort begrep innefattat den, då han i det första budet befaller oss at med alla andras uteslutande hålla honom allena för Gud, vörda och älska honom öfver all ting, och anförtro oss honom allena: I det andra anbefaller oss at med vördnad bruka hans heliga Namn, genom hans ords flitiga betraktande, i böner och låfsånger och andra vördnads betygelser; I det tredje at dertil hålla en dagelig Sabbat och hvila i vårt hjerta, men i synnerhet använda dertil en dag uti veckan. Och i den sednare taflan, hvilken icke mindre än den förra finnes sedan genom hela Bibelen vidlyftigare förklarad, huru vi äfven i alt det öfriga skola i akt taga våra plikter emot oss sjelfva och vår nästa, och ställa oss i hela vår öfriga vandel; men hela denna Guds lag med alla sina bud och befallningar med hot och löften kan dock i vårt naturliga förderf ej annat än blifva en död bokstaf på vårt hjerta, om icke hans stora välgärningar, när de tydeligen komma oss för ögonen göra oss skamfulla och flata, och uti en rätt ordning upväcka hos oss en innerlig åhoga, och et alvarligt bemödande, at tjena den välgörande Guden, och troligen efterkomma hans heliga bud och befallningar; hvarföre ock Lutherus i sin förklaring ganska visligen vetat nyttja detta tilfälle, då han i det föregående upräknat så många stora Guds välgärningar och undanrögt all egen förtjenst, at sätta sitt eget och andras tröga hjerta i rörelse, då han säger: för hvilket alt jag pliktig är, honom tacka, låfva, tjena och lydig vara. Ach! at dessa margfaldiga välgärningar hade samma värkan på allas våra hjertan, at vi helt och hållit kunde upoffra oss til denna vår största välgörares tjenst. Men jag måste ännu med några ord ärhindra eder, mine Åhörare! något om rätta beskaffenheten af denna lydnad, nemligen at den bör först vara oskrymtad och hjertelig. Gud kan icke dyrkas af ögontjenare, ty han ransakar hjertat och njurarna och har en styggelse för alt skrymteri. Han fordrar hela hjertat 5 Mos. B. 10:12. Måtte det dock sägas om våra Christna, som Apostelen Paulus kunde med glädje intyga om sina Romare: I hafven varit syndenes tjenare och ären dock af hjertat lydige vordne. Cap. 6:17. För det andra bör den vara helt villig och otvungen; icke sådan som flyter af en trälaktig fruktan för hämd af en förtörnad Gud, utan som blifvit värkad af Guds margfaldiga godhet och åstadkommen genom en af Gud i hjertat itänd kärlekslåga, så at denna lydnad blir aldeles otvungen och en helt glad skyldighet. Sådan var den lydnad, som Konung David befalte sin son Salomo, då han skulle bestiga Konunga thronen: Kän tins Faders Gud och tjena honom af alt hjerta och af en välvillig själ, ty Herren ransakar all hjerta och förstår alla tankars upsåt. 1 Crön. B. 28:9. För det tredje bör den vara oinskränkt, så at den sträcker sig ej allenast til alla Guds bud i gemen, utan äfven til alla dem i synnerhet, som Gud föreskrifvit hvarje stånd serskilt, at i akt taga. Ändteligen och för det fjerde bör lydnan vara beständig, at den icke består i en eller annan häftig sinnes rörelse, som antingen i den första upväckelsen eller eljest vid någon synnerlig hjelp utur någon sjukdom eller nöd hastigt uptändes i hjertat, men ock ofta beklageligen nästan lika snart utslocknar; utan den bör vara en fölgd af hela hjertats förändring i den nya födelsen, så at man sedan, frälst ifrån sina ovänners hand, måtte tjena sin Gud utan fruktan i helighet och rättfärdighet i alla sina lifs dagar. Luc. 1:74,75.2 De trognas hjertan böra vara Herrans offer altare, där lydnans låga aldrig slocknar. Men som elden aldrig kan underhållas, om den ej får nödiga ämnen, så måste och denna lydnad beständigt underhållas med dageliga betraktelser om Guds stora välgärningar och om vår egen ovärdighet, hvilka i bönen uptända en kärleks låga til vår stora välgörare och värka i hjertat den villiga lydnad, som bör vara oskiljaktig ifrån oss ända in i döden.


  1. med behag
  2. Luk 1:74–75 lyder i Karl XII:s bibel (1703) ”At wij frälste uthu wåra owänners hand / måtte honom tiena uthan fruktan: I helighet / och rättferdighet / för honom / i alla wåra lifsdagar.”

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: