Föregående avsnitt: Första katekespredikan, § 26
Följande avsnitt: Ensimmäinen katekismussaarna, § 28
§. 27.
Men sakens vigt synes fordra af oss en närmare granskning af denna Guds Försyn i anseende til sina olika föremål. Af det som redan är sagt synes klart at Guds försyn omfattar alla skapade tingen i gemen, så at icke et enda af dem är därifrån uteslutit, därföre säger vise mannen: Han hafver gjordt både små och stora, och hafver lika omsorg för alla. Vishet. B. 6:8. Därföre säger Apostelen Paulus om Christo: Han bär alt ting med sitt kraftiga ord. Ebr. 1:3. Således sträcker den sig äfven til änglarna, icke allenast de goda, hvilka altid se Guds ansigte Matth. 18:10. och hvilka uträtta hans befallningar. Ps. 91:11. utan äfven til de onda, emedan ock de stå under Guds styrelse, som ses af Jobs 1:12. hvarest Gud gaf satan låf at skada Job och i synnerhet däraf, at de orena andar fråga Jesum Guds Son, om han var kommen at plåga dem förrän tid var. Matth. 8:29. Hvaraf tydeligen kan slutas, at Gud är den, som äfven både skonar och plågar dem. Dock finne vi lätteligen at människan i synnerhet blifvit et föremål för denna Guds underliga försorg; därom tala de för1 och des fullbordande i det han utgaf i döden sin enfödda son, at lösa oss alla ifrån vårt grufveliga synda elände, och at genom sit Guddomeliga uppenbarade ord leda oss tilbaka utur ondskones mörker på salighetens väg. Ja denna öma försorg sträcker sig ingalunda allena til de trogna, utan äfven til ogudaktiga, ty så säger Apostelen Paulus: Gud vill, med fullt alfvare, at alla människor skola frälste varda och til sanningenes kundskap komma. 1 Tim. 2:4. och Petrus försäkrar äfven, at Herren icke vil, at några skola förgås, utan at hvar och en vänder sig til bättring, 2 Epist. 3:9.2 hvartil han äfven tilbjuder dem nåd och förmåga; och just därföre hafver han tålamod med de ogudagtiga och låter, som vår dyre Frälsare sjelf säger, sin sol upgå öfver onda och goda och låter regna öfver rättfärdiga och orättfärdiga. Matth. 5:45. Icke desto mindre blifver det för trogna Guds barn en af Guds ord mångfaldigt bevist, och tillika ganska tröstelig sanning, at han aldra ömmast vårdar dem. Det kunna vi först sluta af den stora förändring, som skedt med dem uti rättfärdiggörelsen. De voro förut lika med alla andra ogudaktiga blott under Guds långmodighet. 2 Petr. 3:9. som genom sin ondska skildt sin Gud ifrån sig och deras synder vändt bort Guds ansigte ifrån dem, Es. 59:2. Men nu har Gud för Jesu skull tagit bort alla deras synder, därföre hafva de återfått sin förlorade barna rätt, och blifvit af sin Gud med ömmaste Faders hjerta omfamnade. Rom. 8:17. För det andra, finna vi det tydeligen af den nära förening, som skedt emellan dem och deras Gud genom trona, i det de blifvit inympade i det sanna vinträdet Christo. Joh. 15:5. och af honom supa lifsens saft til sin salighet; Ja hela den Heliga Treenigheten förenar sig med dem, och med sin nåd och kärlek upfyller och leder dem. Cap. 14:23. Vi sluta detta ännu för det tredje, af de härligaste Guds Andas vitnesbörder i den heliga Skrift om denna Guds ömmaste försorg för sina barn. Jag vil, at ej falla eder Älskade Åhörare i dag för mycket besvärlig, allenast anföra några få: Si säger David, Herrans ögon se uppå them som frug ta honom: the som uppå hans godhet trösta, nemligen med en besynnerlig nåd och säker hjelp. Ps. 33:18. Herren känner the frommas dagar, säger han åter på et annat ställe, och theras gods skall blifva evinnerliga. The skola icke på skam komma i then onda tiden, och i hårdom årom3 skola the nog hafva. Ps. 37:18,19. De hafva undfått et löfte af Herranom, at hans änglar skola på alla theras vägar bära them på händerna, at the icke stöta sin fot på stenen. Ps. 91:11,12.4 Ty han hafver utsändt dem til tjenst för theras skuld, som salighet ärfva skola. Ebr. 1:14. Därföre talade David om denna Guds försorg i sin nöd ganska trösteligen och sade: Jag är fattig och elände, men Herren sörjer för mig: Tu äst min hjelpare och förlossare. Ps. 40:18. Och låfvat vare Herren för denna stora trösten åt alla sina barn! Ändteligen, för det fjerde, bestyrkes ock denna ömma försorg för de trogna genom egen och andras förfarenhet. Hela den heliga Skrift är full med de härligaste exempel härpå, huru han välsignade Patriarcherne, huru han halp och uphögde en Joseph: huru underligen han utförde sitt egendoms folk utur Egypten, genom öknen in uti det förlofvade landet med stora undervärk: huru han födde Propheten Elias genom korpar, som förde honom upehälle, och enkan i Zarpath at mjölet i skeppan icke blef uttärdt och oljan i krukan intet minskades i den dyra tiden. 1 Kon. B. 17:6,16. Huru underligen han bevarade Sadrack, Mesek och Abednego uti den brinnande ugnen. Dan. 3. och Daniel i lejonekulan, med många flera. Den äldsta Nya Testamentets Kyrko Historia är icke mindre rik på stora prof af Guds underliga försorg för de sina, och de felas5 ingalunda för et upmärksamt Guds barn i vår tid, fast andra icke se eller akta dem; men den trogne hafver de största profven häraf uppå sig sjelf; huru många gångor Gud underligen beskyddat och bevarat honom och sörgt för des väl i timmelig måtto, då han sjelf ej förstått at göra det; men i synnerhet huru honom i andelig måtto med Apostelen Paulo vederfarits barmhärtighet, och huru Gud på honom bevisat sina barmhärtighets och långmodighets rikedomar 1 Tim. 1:16. Ser Älskade i Herranom af så starka grunder och en så stor hop med vitnen Ebr. 12:1. sättas de trogna uti en oryggelig visshet om Guds besynnerliga och nådiga försorg för sina kära barn.
nufts gåfvor genom hvilka hon blifvit uphögd öfver de andra kreaturen redan i skapelsen; därom intygar i synnerhet det stora adelskap henne förläntes, som bestod uti en likhet med Gud, men aldramäst det nådefulla bemödande (at vi må tala om Gud på människligt sätt) han haft, at sedan denna likhet förlorades i syndafallet, åter uprätta det samma, genom löftet om qvinnones säd,
Föregående avsnitt: Första katekespredikan, § 26
Följande avsnitt: Ensimmäinen katekismussaarna, § 28
Platser: Egypten (Aegypten, Ægypten) Sarefat (Zarpath)
Personer: Adam Aved-Nego (Abednego) David Daniel Eva Elia (Elias) Job (Hiob, Hjob) Josef (Joseph) (GT) Meshak (Mesek) Paulus (Pawali, Saulus) S:t Petersburg (Pettersborg, Pettersburg) Shadrak (Sadrack)
Bibelställen:
Teman: