Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 22.

Men oss återstår ännu en besynnerlig stor skapelsens välgärning at ärhindra oss, nemligen den obeskrifveliga lycksalighet, Gud i första skapelsen satte oss uti, i det han gjorde oss til sitt beläte. Jag kallar den med rätta en skapelsens välgärning, ty då Gud i sitt eviga råd beslöt at göra en människa, som skulle råda öfver jorden, sade han: Låtom oss göra människan efter vårt beläte thet oss likna må 1 Mos. B. 1:26.1 och straxt derpå i följande vers, då det talas om hennes skapelse, heter det: Efter sitt beläte skapade Gud människan, efter Guds beläte skapade han honom.2 Detta Guds beläte, ehuru beklageligen nog snart förlorat, har, så mycket vi kunnat derom få oss begrep, bestått förnämligast uti helighet och rätfärdighet; ty så säger Apostelen Paulus til sina Epheser, at de skulle genom trona förnya sig til det förlorade Guds beläte, och ikläda sig den nya människan, then efter Gud skapad är i sanskylliga rättfärdighet och helighet. Cap. 4:23,24.3 och hafver således haft sitt förnämsta rum uti själen, där den på et härligt sätt uphögt alla des förmögenheter, och således uti de första människors förstånd uptänt et Guddomeligt ljus, hvilket väl ingalunda sträckte sig til någon slags allvetenhet, såsom aldeles omeddelelig4 för något kreatur, men som likväl lemnade människan all nödig kunskap om Gud, så mycket som til hennes sällhet kunde behöfvas, och om den salighets väg på hvilken hon vandrade, och alla de skäl som kunde förmå henne blifva derpå, äfven en nogare kännedom af kreaturen. Hon liknade äfven sin Gud uti viljan, ty den var aldeles bögd til det goda; minnet måste ock i detta tilståndet hafva varit starkt, at länge förvara de en gång inhämtade kunskaper. Men denna Guds bild i människan sträckte sig äfven på et altför känbart sätt til kroppen. Denna jordbygnad hade genom Guds beläte aldeles blifvit förvarad från förgängelse, och ingen uplösning emellan kropp och själ hade varit at befara, utan hela människan, efter en fulländad vandring på jorden, blifvit utan några plågor, utan en mellankommande död flyttad i en fullkomlig himmelsk glädje och salighet; ty när vår Frälsare en gång på domedagen skall kalla sina kära barn til denna stora roligheten5 säger han: kommer och besitter det rike, som eder är tilredt ifrån verldenes begynnelse. Matth. 25:34. hvaraf ses, at himmelen straxt i skapelsen varit ämnad til människans del. I detta tilståndet hade människan sin största lycksalighet uti sitt förtroende med Gud; därifrån flöt et välsignadt lugn i själen: alla plågor, all frugtan var borta, och hon var med nöjen och kärlek omgifven på alla sidor. Men ack! hvar vandrar jag? hvart har jag fört eder eftertanka? til lycksalighetens ö, på nöjens fält och i den eviga kärlekens armar. Jag måste berätta eder: hela den sällheten är förlorad, mörker har intaget själen och vrångheten hjertat: vår kropp har blifvit en vandrande dödsskugga och öfverväldigas snart nog och ofta helt oförmodat af denna naturens fiende. Ach! ve och förbannelse hänger öfver oss och et brännande qval hotar oss. Men underlåtom dock icke at äfven i den delen vörda den store Skaparens öfverflödiga nåd, i det han gjort oss til sitt beläte. Ack! vi hafve ock blomstrats, men vår blomma är fallen.


  1. 1 Mos 1:26 lyder i Karl XII:s bibel (1703) ”Och Gudh sade: Lät oss giöra Menniskiona til ett beläte / thet oss lijkt är...”
  2. 1 Mos 1:27 lyder i Karl XII:s bibel (1703) ”Och Gudh skapade menniskiona sigh til ett beläte / til Gudz beläte skapade han honom / ...”
  3. Ef 4:23–24
  4. omeddelbar; ouppnåelig
  5. ron, vilan, stillheten, lugnet

Originaldokument

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: