Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 19.

Den första af dessa stora välgärningar är således Skapelsen; et den store Gudens Allmagts värk, hvarigenom han i tidens begynnelse hafver af intet frambragt hela verlden, med alt hvad deruti finnes, och gifvit alla tingen sin varelse och egenskaper. Vi hafva förut, då vi talte om Gud i gemen, visat huru dessa lekamliga tingen, som visa sig för oss i verlden, ingalunda kunna i sig sjelfve hafva någon orsak til sin varelse, utan at den måste sökas och finnas i Gud allena. De kunna icke heller ifrån en evighet leda sin uprinnelse; ty då deras förändringar och omskiften göra det vi egenteligen kalla tiden, hvilka altid förutsätta deras varelse, den de ej ägt eller kunnat äga af sig sjelfve, måste det hafva varit någon gång, då de undfått den samma, hvarest tiden först tager sin början. Detta verldenes uphof hafva inga verldslige vise ännu kunnat utan tilhjelp af uppenbarelsen utgrunda, men för oss är det Gudi lof! tydeligt; ty det står på första raden i vår Heliga Bibel, at Gud i begynnelsen skapade Himmel och Jord 1 Mos. 1:1. Ingen annan än han har kunnat vara uphofvet til denna stora och obegripeliga konstbyggnad: Ingen har varit i stånd at upvisa någon annan skickelig mästare til et sådant storvärk; Honom ärkänna ock ej allenast alla Christna derföre, utan äfven alla Judar och Turkar. Derföre må vi väl utropa och bekänna: Herre tu äret allena; tu hafver gjordt himmelen och alla himlars himlar, med all theras här, jordena och alt thet therpå är, hafvet och alt thet theruti är; Tu gör alt lefvande och then himmelska hären tilbeder tig. Nehem. 9:6. Hvilket stora värk, såsom utom Gud med rätta tilkommer alla tre Personerne i det Guddomeliga väsendet, Fadren, Sonen och den Helge Ande. I anseende hvartil Fadren äfven kallas rätta Fadren öfver alt thet Fader heter i himmelen och på jordene Eph. 3:15. emedan all ting äro af honom, såsom samma Apostel säger på et annat ställe: Så hafve vi dock allenast en Gud, Fadren, af hvilkom all ting äro och vi uti honom, 1 Cor. 8:6. Om Sonen vitnar Evangelisten Johannes ganska tydeligen: genom thet nemligen det väsendteliga ordet, som är Guds Son, hvilket förut är bevist, genom thet äro alt ting gjord, och ty förutan är intet gjordt, thet gjordt är. Joh. 1:3. Och om den Heliga Anda bekänner en af Jobs vänner, Elihu och säger: Guds Ande hafver gjordt mig och thens Alsmägtigas ande hafver gifvit mig lif. Jobs 33:4. Men det gifvas ock flera språk, som tilräkna detta värk tvänne Guddoms Personer på en gång, såsom om Fadren och Sonen Eph. 3:9, när thet heter: Gud, nämligen Fadren, hafver all ting skapat, genom Jesum Christum; äfvenså säger samma Apostel Ebr. 1:2. At Gud hafver gjordt verldena genom Sonen. Om Sonen det eviga Ordet och den Helga Anda heter det åter: Ps. 33:6. Himmelen är gjord genom Herrans ord, och all hans här genom hans muns anda. At närmare söka utreda, hvad och i hvad ordning hvardera Personen i Guddomen värkat i Skapelsen, menar jag aldeles öfverstiga vårt begrep och all vår höfva; hälst vi i denna hemlighet ej hafva närmare uplysning af uppenbarelsen, än hvad Guds anda låtit upteckna om ordningen uti dessa Personers värkningar, då det heter: af honom, nemligen Fadren, igenom honom, nemligen Sonen och i honom det är i den Helga Anda äro all ting. Rom. 11:36.

Men hvarföre denna hela Treenighetens stora välgärning i vår Trosbekännelse egenteligen tilräknas Fadren, eller första Personen, därvid anmärke vi at det blott sker för ordningens skull emellan Treenighets Personerne, eller at uttrycka det ännu tydeligare: vid fördelningen af den Treenige Gudens välgärningar emellan alla tre Personerne tilräknas skapelsen med rätta den första Personen, såsom det första värk eller välgärning, som Gud gjordt utom sig sjelf, då återlösnings värket i så många afseenden tilkommer serskildt den andra, och helgelsen den tredje Personen i Guddomen.

Originaldokument

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: