Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 17.

Af denna den Heliga Trefaldighetens stora och mångfaldiga förrättningar, som i det uppenbarade ordet oss beskrifvas, finne vi en stor del vara sådana, som stundom tilegnas den ena, stundom den andra Guddomelighetens Person, och ibland åter flera personer tillika; andra åter tilskrifvas en enda person med alla andras uteslutande. Til de förra finne vi höra nästan alla förrättningar, som ske utom Gud, såsom då det heter om skapelsen, icke allenast at Gud Fader all ting hafver skapat, utan at det eviga Ordet och den Helige Ande äfven gjort det, såsom Konung David talar derom Ps. 33:6 Himmelen är gjord genom Herrans ord, och all hans häär genom Hans muns anda. Uti sjelfva försonings arbetet, som annars egenteligen tilkommer den andra personen, heter det, at Gud den himmelske Fadren utgaf sin enda son Joh. 3:16 och Apostelen Paulus säger: Tå tiden vardt fullkommen, sände Gud sin Son, föddan af qvinno, på thet han skulle förlossa them som under lagen, och för lagens skull under förbannelsen voro Gal. 4:4,5. Så, ehuru omvändelsen värkas egenteligen af den tredje Personen, sägas vi likväl blifva i nya födelsen den himmelske Fadrens barn, Gal. 3:26. och såsom bröder och systrar Frälsarens Jesu medarfvingar Rom. 8:17. Den tilerkännes äfven andra och tredje Personen på en gång, då Apostelen säger: I ären rättfärdigade genom Herrans Jesu namn och genom vår Guds anda. 1 Cor. 6:11. Och om de trogna heter det efter omvändelsen, icke allenast at Christus bor uti deras hjerta genom trona Eph. 3:17. och at de äro den Helige Andes tempel 1 Cor. 6:19. hvarest den Helige Ande bor Cap. 3:16. utan Frälsaren säger äfven at ock Fadren ej allenast skall älska dem, utan at både Fadren och Sonen och den Helige Ande, hela den Heliga Treenigheten skola komma til dem och blifva boende när dem Joh. 14:23. Vid hvilka stora och heliga förrättningar Guds anda genom Apostelen Paulum utstakar denna ordning imellan Personerna, at alt ting göres af Fadren, igenom Sonen, uti den Heliga Anda. Rom. 11:36, och då han på et annat ställe säger: Vi hafve allenast en Gud, Fadren, af hvilkom all ting äro – och Herra Jesum Christum, genom hvilken all ting äro. 1 Cor. 8:6.

Men det gifves ock sådana heliga göromål i denna Treenigheten, som tilhöra hvardera Personen serskildt, hvilka ej kunna sägas om andra, hvilka likväl ske innom Gud och äro af oss föga mera än til namnet bekanta, nemligen, at den evige Fadren hafver af evighet födt Sonen eller den andra Personen: Sonen åter är den, som låter sig födas af Fadrenom, och om den Heliga Anda bekänne vi, at han af evighet utgår af Fadrenom och Sonenom. Konung David införer Ps. 2:7. och det efter en af Gud sjelf gifven uppenbarelse och på hans uttryckeliga befallning, den himmelska Fadren sjelf talande til sin Son: Tu äst min Son, i dag hafver jag födt tig, hvilket om Sonen kallas en utgång af begynnelsen och af evighet Mich. 5:2. i kraft af hvilken eviga födelse han fått sitt Personliga namn och kallas Son, icke allenast af alla nya Testamentets heliga författare utan af den himmelska Fadren sjelf och det tvänne serskildta gånger, nemligen först vid hans dop Mat. 3:17. och sedan vid hans förklaring Cap. 17. hvilket namn han äfven flera gånger gifvit sig sjelf. Men den tredje Person skiljes åter ifrån de andra genom sitt utgående af Fadrenom och Sonenom. Ty Jesus säger uttryckeligen om honom Joh. 15:26 at han utgår af Fadrenom, och ehuru det icke står uttryckeligen i Bibelen, at han äfven utgår af Sonenom; blifver det dock vid mindsta granskning af saken påtageligit. Frälsaren kallar honom Matth. 10:20. Fadrens Anda, som talade uti hans Apostlar, och Paulus kallar honom åter både Guds och Christi Ande Rom. 8:9. och säger at Gud Fader hafver sändt sin Sons Anda uti våra hjertan, Gal. 4:6. och Frälsaren åter säger at han skal sända den åt sina trogna af Fadrenom Joh. 15:26. hvaraf är klart at han är både Fadrens och Sonsens Anda, sändes af Fadren och Sonen, och således äfven utgår lika af dem bägge, då Frälsaren säger tydeligen: Jag och Fadren ärom et Cap. 10:30. Men frågar någon mig vidare om dessa Personliga skiljemärken, hvad är at af evighet föda, födas och utgå? huru ske de i Guddomen; så svarar jag öppenhjertigt: jag vet det icke: jag förstår det icke; och när våre månglärde Theologer skrifvet stora böcker fulla med finaste delningar öfver dessa ämnen, måste dock slutsatsen på all deras lärdom vara den at de veta det icke. Men jag lefver i det glada hoppet, at än en gång få med öpna ögon se denna stora hemligheten, åtmindstone med glädje betrakta den i en tilkommande evighet. Ack! at vi då vore mera angelägne, at ernå detta hoppet, och sorgfälligt förvara det, än sysselsätta oss med onyttigt forskande i et botnlöst evighets djup.

Originaldokument

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: