Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 13.

Det tredje som vi i denna delen af vår betragtelse hafve at märka är, at i denna stora och Majestätiska Guden äro tre Personer, hvilket för hela förnuftet är och blifver en hemlighet, och måste därföre endast fattas och läras af uppenbarelsen. Apost. Johannes talar därom ganska tydeligen 1. Ep. 5:7. Tre äro – – – äro et. Af hvilka ord vi först se, at det är allenast en Gud och et Guddomeligit väsende: De kunna icke angå någon annan; ty då han talar om Fadren, Ordet och den Heliga Anda, dem både han och hela den Heliga Skrift, men i synnerhet hela nya Testamentet uttryckeligen erkänt vara Gud, kan ock det väsende, som af dem består, ej vara annat än et Guddomeligit väsende, och det säger han vara et, och ingalunda flera. Därnäst förekommer oss at anmärka huru i samma Guddomeliga väsende likväl äro tre serskildta Personer: de nämnas flerastädes i den Heliga Skrift, men här utsättes talet på dem helt vist, at de äro tre, hvarken färre eller flera. Vidare upräknas de här i sin rätta ordning, så at Fadren är den första, Ordet den andra och den Helige Ande den tredje personen: För det fjerde böre vi veta, at med Ordet icke förstås någon annan än Guds Son, som at förlossa människoslägtet antog mandom,1 och var nu åter upfaren til himmelen, hvilket samme Apostel tydeligen förklarar i sin Evangelii boks första capitel, hvarest han först säger at detta väsendteliga Ordet var när Gudi,2 och at detta Ordet var sjelf en san Gud, och sedan, at detta Ordet vardt kött, det är antog människlig natur och bodde ibland oss, och sidst at detta Ordet var Guds Egen Son, då han betygar: vi sågom Hans härlighet såsom enda Sonsens härlighet.3 För det femte och sidsta bör vid dessa orden ej eller undgå vår upmärksamhet huru visligen Guds Ande låtit Johannes upgifva denna hemligheten, i det han ej sagt at tre äro en, hvilket är orimmeligit, utan at de tre äro et, det är: Tre Guddomelighetens Personer äro icke en Person, utan et Guddomeligit väsende; så at vår Christna läras bespottare, som utmåla denna hemligheten för orimmelig, icke hafva mera grund därtil, än om de ville neka en Högsta magt uti et rike kunna bestridas af tre serskildta personer; hvilken liknelse likväl ingalunda bör lämpas hit i flera afseenden, än blott at bevisa möjeligheten däraf at tre kunna vara et.


  1. antog mandom: antog mänsklig natur, blev människa
  2. Joh 1:1
  3. Ordet vardt kött [...] enda Sonsens härlighet: Joh 1:14

Originaldokument

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: