Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 11.

Lät oss nu för det andra vända vår upmärksamhet närmare til denna Gudens prisvärda stora egenskaper. Vi nämnde väl nyss något litet om dem, så vida de kunna läsas utur naturens bok, där vi dock allenast se dem likasom i en skymning; men det är utur den Heliga Skrift, som de rätt kunna sättas i en full dag. Det vore vist upbyggeligit, at med långsamma steg med Eder, älskade i Herranom! vandra igenom detta stora fält, at därigenom upväcka vår vördnad och upelda vårt hjerta til kärlek emot detta stora och välgörande väsende.

Vi må ej forska efter hans uprinnelse eller räkna tilbaka Millioner af Secler, för at utmärka hans början. Fåfängt tälja1 vi hans år med alla räknemästares sifror, ty de räcka ändock icke til; Hans åratal kan ingen utfråga. Hiobs2 36:26. Förr än bergen vordo, och jorden och verlden skapade blefvo, är han Gud af evighet til evighet. Ps. 90:2. Hans väsende begripes icke af något kreatur, eller hans varelse någorstädes in- eller uteslutes; Eller menar tu ock at Gud bor på jordene? Si himmelen och alla himlars himlar kunna icke begripa Honom3 1 Kon. B. 8:27. likväl är han allestädes, så at det är fåfängt at gå undan för denna stora Guden eller fly för Hans ansikte.4 Ps. 139:7. Hvarken åldrar, fiender, eller om det ock vore hela naturens undergång kunna hos honom til väga bringa den minsta förvandling; ty hos Honom är ingen förvandling, eller ljus och mörkers omskiftelse,5 Jac. 1:17. utan blifver altid den samme i dag och i morgon och i alla evighet. Et andeligit väsende, som icke består af några sammansatta delar, som med våra ögon kunde fattas eller ses, den alla verldenes konstnärer fåfängt söka at afbilda, utan blifver dem altid obegripelig, Then ingen människja sedt hafver icke heller se kan. 1 Tim. 6:16, 1 Joh. 4:12. emedan Han aldeles är en ande. Han allena är och blifver enda orsaken til sin egen höga varelse ifrån evighet, ifrån hvilken allena alla andra varelser, såsom från sitt första uphof, härstamma; och säger derföre til människorna: I skolen vetat och tro mig, och förstå at jag äret: för mig är ingen Gud gjord, så varder ock ingen efter mig. Jag, Jag är Herren och utan mig är ingen Frälsare. Es. 43:10,11, Han är och blifver en Majestätisk, förskräckelig och stor Gud: Ty Herren then aldra högste är förskräckelig, en stor Konung på hela jordene. Ps. 47:3. Hans härlighet och Majestät sätter hela Israël i förskräckelse 2 Mos. 20. Inbyggarena i Ajdod plågas och dö, och deras Dagon6 bryter arm och ben af sig 1 Sam. 5 för denna vår Gud, som uti detta sitt Majestät besitter af sig sjelf alla stora fullkomligheter i aldra högsta grad, och är det aldralycksaligaste väsende, såsom Paulus kallar honom: then eviga Konungen, oförgängeliga, osynliga och allena visa 1 Tim. 1:17. äfven saliga vers. 11 Cap. 6:15. som således äger och utöfvar en fullkomlig Allmagt, då han ej allenast försäkrar Patriarken Abraham derom och säger: Jag är Gud alsmägtig 1 Mos. 17:1. utan frågar honom äfven om han rätt trodde det, då han säger: mån Herranom något vara omöjeligit? Cap. 18:14 Hvilken aldeles Guddomeliga egenskap våra trosbekännare hafva särskildt velat uttrycka, framför alla andra i den Apostoliska Tron, då det heter: Jag tror på Gud Fader alsmägtigan; den alla trogna än i dag med Hjob bekänna och säga: Herre jag vet och jag tror, at tu alt ting förmår. Cap. 42:2. Ja den de i alla evighet utur Mosis och Lambsens sång skola beprisa och säga: Stor och underlig äro tin värk; Herre Gud alsvåldig. Up. B. 15:3. I denna boken beskrifves han oss äfven såsom aldeles trofast och sanfärdig, det är en sådan som handlar med människor, visar dem vägen til saligheten, gör förbund med dem, men ock på andra sidan hotar med hämd sina fiender, och i alt detta blifver fast och oryggelig vid sina ord och håller sina löften heliga. Ty denna hjelten i Israël ljuger icke, eller låter sig ångra, ty han är Gud och ingen menniska.7 1 Sam. 15:29. Hans fiender drabbar straffet, men hans vänner kunna hvila trygge på hans förbund och sjunga med Mose och Israël: at Gud är en klippa, alt thet han gör thet är rätt, och trofast är Gud. 5 Mos. 32:4, Han föreställes här icke allenast såsom sjelf ganska helig, hvilken intet orätt gjorde, oss til et helighets efterdömme, då det heter til Israëls barn: Görer edra själar icke til styggelse, besmitter eder icke – ty jag är Herren eder Gud, Therföre, skolen I helga eder, at I blifven helige, ty jag är helig. 3 Mos. 11:43,44 utan äfven sådan, som af alla sina förnuftiga kreatur med största alfvare utfordrar en fullkomlig helighet, i ty han ofelbart straffar lasten och belönar dygden, hvilket egenteligen kallas hans rättfärdighet: Herren är rättfärdig; Hans själ säger David, hatar then ogudaktige och them ther gärna orätt bruka. Han skall låta regna öfver the ogudaktige ljungande eld och svafvel – Herren är rättfärdig och hafver rätthetena kär, therföre at theras ansikte skådar uppå thet rätt är. Ps. 11:5,6,7. Ifrån hans öfriga höga egenskaper är ock hans allvetenhet eller visdom aldeles oskiljaktig; den är så oskiljaktig ifrån det fullkomlighets begrep vi måste göra oss om et väsende, som är uphofvet och enda orsaken til hela verldenes varelse, at det utom denna allvetenhet ej kan äga bestånd; den är evig och sträcker sig ej allenast til alt det framfarna, närvarande och tilkommande, utan ock til alla möjeligheter; den utransakar det annors nog konstiga och inbundna människjohjertat, som ingen annan i verlden får rätt uppå, som Gud sjelf säger: Jag Herren kan utransaka hjertat och pröfva njurarna, och gifver hvarjom och enom efter hans vägar och efter hans gärningars frukt, Jer. 17:10. och ropar derföre ve öfver them, som tro sig kunna dölja sig för honom, och säger: Ve them som fördolde vilja vara för Herranom, til at förskyla theras upsåt och hålla theras gärningar i mörkret och säga: Ho ser oss? och ho känner oss? och öfvertygar dem om sin vilfarelse just deraf, at han var enda orsaken til deras varelse, hvarföre honom intet kunde vara fördolt; då han sålunda tiltalar dem: Hvi ären I så vrånge? lika som en krukomakares ler tänkte, och et värk sade om sin mästare: han hafver icke gjordt mig, och en potta sade til sin makare, han känner mig intet. Es. 29:15,16. Ändteligen afmålas ock där Guds oändeliga kärlek, hvarmed han icke allenast omfattar sig sjelf, såsom det högsta goda; utan ock alla sina skapade kreatur Ps. 145:9. Vish. B. 11:25. och får namn af godhet emot dem, som älska honom, såsom David säger: Tu Herre äst god och nådelig, af stor godhet, allom them som åkalla tig Ps. 86:5. Långmodighet emot de ogudaktiga: Jag vet, sade Jonas8, när Gud icke straxt ville förgöra de ogudaktiga Niniviter, At tu äst en nådelig Gud, barmhärtig, långmodig och af stor mildhet. Cap. 4:2.9 men barmhärtighet kallas den egenteligen, när upväkte syndare för medlarens Jesu skull söka nåd och försoning och vinna tilgift för alla sina synder och uptagas i Guds förtroende. Aldeles i en sådan mening tager Apostelen Paulus detta ordet, då han skrifver til Timotheum och säger: mig, mig som förr var en arm syndare, en Jesu fiende och förföljare, mig är vederfaren barmhärtighet 1 Ep. 1:16. Men vi hinna icke gå längre.


  1. räkna
  2. Jobs
  3. 1 Kung 8:27 lyder i Karl XII:s bibel (1703) ”Sij / himmelen och alla himlars himlar kunna icke begripa tigh:”
  4. Ps 139:7 lyder i Karl XII:s bibel (1703) ”fly för titt ansichte?”
  5. Jak 1:17 lyder i Karl XII:s bibel (1703) ”när hwilkom ingen förwandling är / eller lius och mörkers omskiftelse.”
  6. en filisteisk fruktbarhetsgud
  7. 1 Sam 15:29 lyder i Karl XII:s bibel (1703) ”Liuger icke heller Hielten i Israel / eller låter sigh ångra: ty han är ingen menniskia at han sigh något ångra låter.”
  8. Jona
  9. Jon 4:2

Originaldokument

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: