Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

Tredje Delen.

 

§. 33.

Nu få vi ändteligen skynda, at i Tredje delen af vår betraktelse föra oss til sinnes, Hvartil dessa Guds så många och stora välgärningar förbinda oss? Stadna o människa härvid litet med din eftertanka: Hvad menar du väl? mån dessa stora Guds välgärningar på något sätt förbinda dig? Du lärer väl ingalunda kunna neka, at du icke åtnjutit dem? Du måste ärkänna, at det är en evig och alsmägtig Gud, som bevisat dig dem. Om du då skall veta din förbindelse, eller om du för alt detta är din Gud något skyldig eller intet, så bör du märka, om du på något sätt kunnat hos Gud göra dig förtjent af dem, förr än du fått dem, eller ock betalat gifvaren sedan du dem åtnjutit? Du kunde ju icke förtjena något förr än du blef til, så länge du låg i ditt intet: och hvad betalning har du sedan kunnat gifva din Skapare, Försörjare och Hjelpare för alt det goda han bevisat dig? Du må icke vara nog förmäten at påstå dig äga något, som du icke undfått af Gud. Hvarmed tror du dig då at kunna betala honom? Skynda dig då o människa, at af vördnadsfull öfvertygelse bekänna med den saliga Luthero: alt detta goda, både til kropp och själ har min Gud gjordt och bevisat mig af blotta nåd och faderliga godhet, utan all min förskyllan eller värdighet.1 Grundorsaken til alla dessa Guds stora värk ligger således icke ens hos de skapade tingen, ej heller kunna de på något sätt, egenteligen at tala, bidraga något til den i sig sjelf högst lycksalige Gudens större lycksalighet, utan bör den sökas i Guds egen öfversvinneliga godhet, hvarigenom likväl de skapade kreaturens förbindelse, at på alt sätt söka bidraga til sin Skapares ära, ingalunda uphörer. Men huruledes vi människor, jordenes förnuftige inbyggare, skole rätteligen bidraga därtil, förklarar Lutherus i vår lilla Cateches sålunda: För hvilket alt jag pliktig är honom tacka och låfva, tjena och lydig vara.2 Uti dem består hufvudsakeligen vår förbindelse emot vår Gud för hans stora och outgrundeliga välgärningar emot oss. Lät oss til vår upmuntran och upbyggelse betrakta hvardera af dessa skyldigheter serskilt.

Emedan Gud i skapelsen gifvit oss ögon til at se hela detta naturens mästerstycke, öron til at höra huru äfven de oförnuftiga djuren med sin röst uphöja sin Skapares ära, lukt och smak at känna Guds godhet i naturen och mun och röst at förkunna hans låf, så blir ock ovedersägeligt, at de måste upoffras til hans ära; och emedan han gifvit oss en tänkande själ, bör den i synnerhet leda oss til en rätt kännedom af sin Mästares varelse och höga egenskaper. Detta är hvad Lutherus egenteligen kallar at låfva Gud. Til detta Guds låf höra rätteligen trenne stycken: det första är, at flitigt betrakta hela naturen och alla Guds dråpeliga värk däruti, och göra däraf oryggeliga slutsatser, icke allenast därom, at de hafva et uphof och en Mästare, som är Gud, utan ock om hans stora egenskaper. Verlden är en öppen bok för alla förnuftiga, där de kunna läsa Skaparens visdom, allmagt och godhet: den är en spegel, hvarest den stora Gudens bild visar sig för et forskande förnuft, såsom Apostelen Paulus betygar för sina Romare, at Guds eviga kraft och Guddom hafva alt ifrån verldenes skapelse kunnat beskådas, när the i the skapade tingen betraktas, Cap. 1:20.3 Det andra, som hos oss fordras til Guds låf, är at vi af alt detta som vi se och höra i hela naturen göra oss förnuftiga och oryggeliga slutsatser om hans allvisa styrelse och underbara försorg för alla sina skapade kreatur. I denna vägen leder oss naturen i många rätt djupa betraktelser, och uptäcker för oss många sanningar, om hvilka vi väl hört talas om ifrån barndomen, men som blott legat liksom döda, utan något begrep om dem, eller någon liflig öfvertygelse. Naturen i detta fallet är en stega på hvilken en arbetande själ kan efter hand alt mer och mer tränga sig up til en salig kännedom af sin Gud och Mästare. Alla Guds barn hafva med flit sökt arbeta sig up på denna stega, men jag vet icke om någon hunnit bland dem högre än David, som så ofta och flitigt betraktade dessa Herrans värk. Psalmen 104 är vist en af dessa märkvärdiga betraktelser, hvarest han under denna sin forskning blifver lika som hänryckt och säger: Herre! huru äro tin värk så stor och mång, tu hafver visligen skickat them alla; och jorden är full af tina ägodelar. v. 24. En lika vördnadsfull undersökning hade han tagit sig före i Ps. 111. då han i versen 2:dra säger: Store äro Herrans värk; then som uppå them aktar, han hafver lust theraf. Solen är et ljus, som då det lyser i sin middags klarhet ej kan beses med obeväpnade ögon. Och Gud är et stort och obegripeligt ljus, det ingen se eller fatta kan, men likasom solen kan betraktas med konstiga synglas,4 så är verlden det konststycke, hvarigenom Gud kan för oss blifva til någon del begripelig. Det tredje som fordras til Guds låf är at vi alla dessa uptäkter om Gud, hans värk och underbara styrelse i verlden af et heligt nit för hans ära med vördnad äfven flitigt förkunna androm. David säger om himlarna at de förkunna hans ära och at fästet förkunnar hans händers värk. Ps. 19:2. Vi höra sjelfve huru foglarna uphöja sin röst at besjunga sin Skapares ära, huru skulle då människan den yppersta af alla kreatur, genom hvilken Gud vil likasom insamla alla de andras låf, huru skulle hon, säger jag, allena blifva stum? Nej, är någon öfvertygelse i själen om Gud och hans stora egenskaper och dråpeliga gärningar, är någon känsla i hjertat af hans under och margfaldiga godhet, så talar äfven tungan Herrans låf, och säger med David: Jag vil låfva Herran i allom tid; hans låf skall altid vara i minom mun. Min själ skall berömma sig af Herranom, at the elände skola höra thet och glädja sig. Priser med mig Herran, och låter oss med hvarannan uphöja hans namn. Ps. 34:2,3,4.


  1. af blotta nåd och faderliga godhet, utan all min förskyllan eller värdighet: se Svebilius, svaret under punkten ”Hwad är thet?” för den första artikeln
  2. För hvilket alt jag pliktig är honom tacka och låfva, tjena och lydig vara: se Svebilius, svaret under punkten ”Hwad är thet?” för den första artikeln
  3. Guds eviga kraft ... i the skapade tingen betraktas: Citat ur Prof-öfwersättning af then heliga skrift, på hans kongl. maj:ts nådigste befallning, af then till swenska bibeltolkningens öfwerseende i nåder förordnade särskilde commission (1774). Rom 1:20 lyder i Karl XII:s bibel (1703) ”Ther medh at hans osynliga wäsende / och hans ewiga kraft / och Gudom warder beskådad / när the besinnas af gierningarna / nemliga af werldenes skapelse: så at the äro utan ursächt.”
  4. konstiga synglas: glasögon, kikare eller andra slipade linser

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: