Föregående avsnitt: Första katekespredikan, § 24
Följande avsnitt: Första katekespredikan, § 26
§. 25.
Til denna Artikeln sade vi 3:o höra försörgningen eller Guds underliga och nådiga skickelse med sina skapade kreatur.
At den värkeligen gifves, därom öfvertygar oss icke mindre en sund eftertanka än uppenbarelsen. Huru kunne vi göra oss några förnuftiga begrep om Gud det Högsta väsendet, såsom en mästare för hela verlden, och påstå, at sedan han fått et så dråpeligt värk färdigt, lemnar det aldeles utan vård. Sådant vore ju at vara en död och intet värkande Gud, det är, at vara Gud och intet vara. Denna vilfarelse vederlägges ock tydeligen af en dagelig förfarenhet.1 Vågar någon förebära hans oförmögenhet, som haft förmåga nog, at af intet frambringa hela detta stora och Gudomeliga mästarstycke? deraf slute vi då oändeligen säkert, at emedan vår Gud både vet, vil och kan försörja sina skapade ting i verlden, återstår för oss då ej annat, än med en hjertelig öfvertygelse antaga och tro denna sanning; så mycket mera, som äfven vise hedningar aldeles ärkänt en Gudomelig försyn, och förenat den såsom aldeles oskiljaktig med sjelfva begrepet om Gud och derföre sagt: den som nekar en Gudomelig försyn, nekar Gud med detsamma *). Men saken blir ännu långt klarare, om vi här åter öppne vår heliga Bibel. Vår dyraste Frälsare Jesus förklarar detta tydeligen Math. 6. Han visar oss til foglarna och beder oss märka, huru underligen Gud försörjer dem: han förer oss på blomsterfälten, at skåda liljorna på markene, huru de växa, och huru den alsmägtige Herren utan någon deras egen åtgärd i så stor pragt kläder dem och befaller oss däraf sluta huru mycket ömare vård han då måste hafva för oss människor, som framför dem i alt annat fått et så stort företräde v. 26–30. Och Konung David säger: Alt väntar efter tig Herre, at tu skalt gifva them mat i sin tid. Tå tu gifver them, så samla the, när tu uplåter tina hand, så varda the med god ting mättade. Om tu fördöljer titt ansigte, så varda the förskräckte, tu tager theras anda bort, så förgås the och varda åter til stoft igen. Ps. 104:27,28,29. Om människan i synnerhet kan intet tydeligare bevis vara uppå Guds aldranogaste försyn, än det som samma David gifver oss Ps. 139:1–6. Herre tu utransakar mig och känner mig. Ehvad jag sitter eller upstår, vet tu thet, tu förstår mina tankar fjerran. Ehvad jag går eller ligger, så äst tu omkring mig, och ser alla mina vägar; ty si thet är intet ord på mine tungo, thet tu Herre icke alt vetst. Tu skaffar2 hvad jag både förr och efter gör, och betygar änteligen däröfver sin ganska djupa förundran och säger: Sådana kunskap är mig förunderlig, och för hög, jag kan icke begripat.
Vi se uti hela denna verldsbygnad en förträffelig ordning bibehålla sig emellan tingen ifrån det största til det minsta: himla-kropparne stälde och förvarade i en undransvärd gång och ordning, ingen skrida utur sin bane, ingen stöta på den andra i et utstakat afstånd af vår jord. På vår jord se vi mull, stenar, berg och vatn om hvarandra, dock alla i sin ordning och innom sina gränsor, växter och djur, utan at det minsta veta sörja för sitt bestånd, alla bibehålla sig i et skick som de fått i skapelsen, och det arma människoslägtet, som på de flesta ställen i verlden med all magt arbetar på sin undergång, likväl ännu bestå. Säger då, kan en sådan ordning emellan oräkneliga tilfälliga och ingen ting värkande ting nu i flera tusende år således inträffa slumpevis? det blir platt omöjeligt, utan måste vist en alt rådande hand här hålla i styret; eller hvad ville man väl annars föregifva til orsak, at neka denna hans försyn? Ville man väl säga, at han icke viste och förstod at styra verlden? Hvem kunde tänka så groft om en mästare, hvars händers värk vitna uppenbarligen om en outgrundelig visdom? Mån någon skulle säga, han ville icke? talar icke hela naturen om hans oändeliga godhet, och ropar med Da vid, at den varar evinnerliga?
Föregående avsnitt: Första katekespredikan, § 24
Följande avsnitt: Första katekespredikan, § 26
Platser:
Personer: David Platon (Plato) Swedenborg (Svedenborg), Emanuel
Bibelställen:
Teman: