Föregående avsnitt: Första katekespredikan, § 11
Följande avsnitt: Första katekespredikan, § 13
§. 12.
Ser nu, Välsignade Åhörare! så härlig, stor och Majestätisk föreställes oss Gud i denna boken. Gifves någon af människor författad, som utan dennas tilhjelp har så kunnat bestyrka hans varelse och beskrifvit honom sådan? Mån Hedningarnas uppenbarelser hafva gjordt det? eller mån Turkarnas Alcoran?1 Nej de må skyla sig i mörkret emot detta vårt stora salighets ljus. Kommer fram I verldslige vise och betyger om I kunnen, at det förnufts ljus, som I allena uphöjen då I viljen trampa denna uppenbarelsen, någonsin har varit i stånd, at gifva så höga och värdiga begrep om detta alsmägtiga väsende? I svaren: Jo! Vi kunne ju äfven af förnufter finna at Gud måste vara sådan. Tillåten mig fråga: hafver någon förnuftig hedninge gifvits, som ej läst denna beskrifning om Gud af vår uppenbarelse, hvilken lemnat eder så många och stora begrep om Gud? Är det någon? jag försäkrar den finnes icke. Väl hafver en och annan af dem talat vackert om Gud, men alt så långt under det ljus, som finnes i vår uppenbarelse. Säger annars rent ut, hvad tycken I om denna beskrifning på det Högsta Väsendet? Ingen ting; ty den fäster et band på edert samvete, det i länge sökt at lösa eder ifrån, och blifver et gnagande skarn2 i edert syndiga öga. Men säger ändock, emedan I viljen skryta af förnuft, är den icke en Gud värdig? Är den icke med sjelfva edert förnuft til alla delar instämmande, fast öfver det samma? Jag underkastar den helt tryggt den aldrasträngaste granskning och I kunnen så mycket mindre neka til den, då I ofta viljen skryta deraf, at I alt sådant finnen utan uppenbarelse. Väl an; så lätt oss då med innersta hjertan annama denna sanning i vår tros artikel, och ifrån denna dag alt til sidsta andedrägten3 bekänna i hjertat, med mun och alla gärningar, at det gifves en helig, als mägtig, rättfärdig och förbarmande Gud.
Denna sanning är ingalunda af de onyttiga hjerne-griller4 eller främmande satser, som hvar och en må hafva hvad tro han vill om. Nej det gifves ingen sanning til i verlden, som hafver mera inflytande på vår dygd och lycksalighet än denna. Den uslingen, som icke erkänner någon Gud, har ock med det samma sönderslitit alla band som borde och kunde leda honom till dygden. Han känner ingen Skapare, ingen Lagstiftare, ingen hämnare eller belönare. Han är allena sin egen Gud. Han känner ingen annan förbindelse än djuren, at mätta sina sinnliga begär. Nästans ära, lif och ägendom äro för honom alt tjenliga medel, hvarigenom han oförsynt vil förnöja dem. Han känner intet straf och ingen belöning i et annat lif, och således hvarken band för lasten eller upmuntran för dygden. Uselt kreatur med det oförtjenta tilnamnet människa. I människlige samfund, som altid äro bygda på ära, tro, är han en högst skadelig medlem. Inga löften binda honom, ingen anständighet tyglar hans raseri, och ingen ed-gång håller honom. Trolös emot Föräldrar, uprorisk emot Öfverhet altid i sitt sinne, men ej uppenbarligen oftare, än han ser sig tilfälle därtil, bedrägelig emot alla, så snart han ser sig vinna något därmed, är han den förderfveligaste människa i et samhälle. Men en sådan Guds förnekare skadar ändock ingen annan så mycket som sig sjelf. Han erkänner hos sig ingen odödelig själ, och intet annat lif än det djuriska; men han kan dock ej hindra sin olyckeliga själ at täncka. Han ser hela sin vandring vara upfyld med jämmer, som en faselig död snart skall sluta, han äger ingen Gud, derföre ock intet hopp om bättre lif; förskräckelsens konung står ofta för honom långt förr än han kommer. Hans lastfulla lefnad störtar honom i många eländen; men hvad som gjör honom hans plågor grufveligast, är den fruktan, som han aldrig kan få ifrån sig, at under alt hans förnekande torde dock til äfventyrs vara någon Gud, och om han är, huru evigt förbannad och olyckelig måste han icke då blifva, som vågat försmäda Hans heliga varelse. – Ack! at I då mine Åhörare ville här af fatta en innerlig fasa för alla Gudlösa satser, som så långt förnedra människan, och för de människors förtroende och omgänge, hvilke söka at utsprida sådana, ty de smitta snart och hemligen förgifta det svaga människohjertat, til eder egen oboteliga olycka. Lät oss tvertom af innersta hjertats grund bekänna, at en Gud är, lät oss inför honom både allmänt och enskildt och inför nästan uphöja denne Gudens dråpeliga egenskaper och styrelse; ty ifrån denna källa flyter all dygd, all trohet, alt hopp och ändteligen all lycksalighet.
Föregående avsnitt: Första katekespredikan, § 11
Följande avsnitt: Första katekespredikan, § 13
Platser:
Personer:
Bibelställen:
Teman: