Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Predikningar Öfver Tio Guds Bud: I. Predikan

Första budordspredikan, § 25

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 25.

Än vill jag tala några ord till dem ibland oss, som väl aldrig samtycka till et sådant laglöst sjelfsvåld, utan vinlägga sig genom Guds nåd, och i Jesu kraft, om en Gudelig vandel; men förneka likväl aldeles lagens nytta vid omvändelsen. De predika icke såsom de förre om den döda tron; utan tvertom ställa försoningen genom trona på Jesum i en klar dag, och huru syndaren i sin nöd skall fly till denne sin evige förbarmare, i hvilkens sköte han blir af blotta nåde rättfärdigad; men säga ock tillika: man bör aldrig predika lag, utan allenast Evangelium. Härvid vill jag allenast fråga: hvem är det, min Christen! du säger skall fly til Frälsaren? det är ju Guds helga lags öfverträdare. Hvad är, som skall förmå syndaren till denna flyckt? Är det icke samvetets förebråelse, lagens förbannelse, och fasan för helfvetet? Nej, säger du, det är den ömniga och oförtjenta nåden, som Jesus tillbjuder honom. Välan! hvad är nåd? är det icke en frisägelse för en missgjerningsman ifrån det straff han förtjent, och är dömder till? Hvad begrep kunne vi annars gjöra oss om nåd? Hvad värkan skulle väl en sådan tillsägelse af nåd hafva hos en menniska, som aldrig vesste sig hafva gjort något ondt, än mindre vore derföre tilltald eller dömd, som icke haft någon lag, än mindre öfverträdelse? Det är onekeligit, at han föraktade den, och ansåge den hellre i sin oskuld för en förebråelse af något brott, det han aldrig hade begått. Aldeles samma sak är det med syndaren; så länge han intet kommit til känslan af sina fel, och det med dem ådragna straffet, kommer han visst icke, at söka någon nåd. Du invänder; han har den naturliga lagen, som är inskrefven i allas hjertan. Jag svarar: dageliga erfarenheten öfvertygar oss därom, at vi väl hafve en medfödd förmögenhet at fatta och förstå hvad rätt och orätt är, men icke några medfödda värkeliga begrep, de måste alla läras och förvärfvas; och det är just genom denna lagens, vi må då kalla den Gudomelig eller naturlig; ty Gud är ock naturens Herre och Stiftare, genom dess flitiga inskärpning, som vi skole först lära våra plikter, genom et flitigt jämnförande af vår vandel med denna Guds helighets-spegel se våra afvikelser, och genom dess dom öfver lagbrytare komma i nöd. När vi i våra samveten höre dödsdomen afkunnas öfver oss, då först blir nåden nåd; men aldrig annars. Hvad tjena då sådana skiljaktigheter til? at underhålla strid imellan välsinnade själar, som dock i hufvudsaken äro ense. Våra plikter böra derföre flitigt och med alfvare föreställas, och Herrans hämnande vrede läggas menniskom på hjertat, annars läre vi förgäfves utbjuda nåden åt syndare *). Så har Jesus sjelf predikat, så Hans helige Apostlar; så böra ock alla de, som äro rätte skaffare til Guds hemlighet;1 men dock visliga.

Rådfrågar man härvid förfarenheten; så lära arbetande och vaksamme lärare,2 hvilka lägga sig vinning om, at föra själar til Jesum, snart blifva varse, huru myken möda det kostar, at bringa sine åhörare til en rätt kännedom af sit intet, och ifrån säkerhet och egen rätfärdighet til omtanka för sit eviga väl, och huru denna underbyggnad på salighets vägen oändeligen uphöger försoningen, och sätter den under döds domen liggande syndaren i yttersta trångsel, och en slags nödvändighet, at fly til den Stora Fristaden Herren Jesum, dit Evangelii predikan förträffeligen banat vägen: Jesu öpnade famn låckar dem, och en himmelsk dragkraft erbjuder sig at leda dem.

 

*) Det är värdt, at anmärkas, huru afledne Pastoren i Sohlingen Joh. Gang. Wilh. Forstman3, som nästan fördömde, under sednare åren af sitt ämbete, lagsens predikan, måste ofta klaga, at han i sin Församling icke hade några syndare och uslingar, som behöfde nåd, eller med den erkänsla, som bordt, annamade den. Det var likväl en naturlig följd af hans predikosätt. Han predikade i början af sitt ämbete med stort nit mästedels lagen, han kastade om på en gång, och begynte åter at förkunna idel Evangelium, båda orätt: begge böra predikas; men i en rätt ordning.4


  1. skaffare til Guds hemlighet: Guds förvaltare på jorden, förmedlare av Guds ord till människorna
  2. präster
  3. Joh. Gang. Wilh. Forstman: Johann Gangolf Wilhelm Forstmann, tysk teolog och präst i Solingen
  4. I början av sin ämbetstid tog Forstmann starka intryck av pietismen men efter 1737 blev han en hängiven herrnhutare. Se t.ex. Julius Roessle, Zeugen und Zeugnisse. Die Väter des rheinisch-westfälischen Pietismus, Konstanz: Christliche Verlagsanstalt 1968, s. 81–85.

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: