Föregående avsnitt: Första budordspredikan, § 22
Följande avsnitt: Första budordspredikan, § 24
§. 23.
Andre åter stöta sig öfver denna lagens stränghet. Hvad är det, säga de, man fordrar af oss? Intet mindre än fullkomligheter. Man begärer af oss en helighet, som blir aldeles omöjelig. Intet tänka något ondt, intet begära, intet försumma något godt. Huru kan sådant väntas af menniskor? Gud kan ju intet begära af oss mera, än det, som är möjeligit. Hvarföre skola plickterna drifvas så högt? Sådant afskräcker mera; så at man ej vågar bjuda til en gång. Vid denna invändning, som nog är allmän i vår tid, får jag först anmärka, at det är ofta samma slags folk, som ena gången vilja knapt sätta denna Guds lag i jämnförelse med visa hedningars sedoläror, och en annan gång klaga de, at den är för sträng, som nogsamt utvisar, at de vilja tadla det, som de likväl ej noga undersöka, och det gjör dem lika mycket, antingen de kunna skudda dess förbindande kraft ifrån sig1 genom förakt, eller en föreburen omöjelighet. Till dem säger Gud: Hvi förkunnar tu mina rätter, och tager mitt förbund i tin mun ? Efter tu dock hatar tucktan, och kastar min ord bak om tig. Ps. 50:16,17. Därnäst bör jag påminna hvad förut är bevist, nemligen, at lagens fordringar äro ingalunda vilkorliga, utan grundade i Guds egen oföränderliga helighet, och kunna således icke bero af menniskans större eller mindre förmåga at hålla dem. Sedan bör jag ock erhindra, at någon afprutning är här emot sjelfva sakens natur; ty lasterna hafva ingen gränts. Är sjelfva benägenheten til det onda intet syndig; så är ock icke den däraf upväxande begärelsen. Får den vara fri; så är utöfningen, förr eller sednare, af det onda oundvikelig, och bör derföre äfven vara fri. Men är utöfningen af det onda ena gången låflig; så måste den ock vara en annan, och således altid, och på samma sätt äfven de gröfsta utbrott. Nej, säger du, det går ej an, så långt får man ej gå därmed. Kom derföre och säg, kom och visa hvarest råmärket är, eller återvändnings-punkten. Jag försäkrar du är ej i stånd at utstaka den; ty den gifves icke annorstädes än i dygdens gränts. Är den öfverskriden; så har mera intet återhåll rum. Men jag vet, hvad som är hemliga drif-fjädren därtil, at man ifrar emot lagens stränghet, och ändock ej vill lämna tömmarna aldeles lösa. Man ser sig på ena sidan genom lasten råka hos dygdiga menniskor i förakt; derföre vill man undanrödja den lag, som så djupt förnedrar dem. De märka åter på den andra, at om deras medmenniskor vore utan religion, och lasterna så tygelfria hos dem, förlorade de med det samma all säkerhet om lif, ära och egendom, uti sammanlefnad med Barbarer; derföre blifva de, under all sin egen tygellöshet, ändock stränge sedolärare för andra. En emot sine Föräldrar olydig yngling, som anser sin sturskhet2 för ingen last, förtryter dock i själen, när han med tiden så bemötes af sina barn. Slagskämpen ropar hämd öfver mördaren, som sätter efter hans lif; men tål ej bestraffning för sitt eget mordiska hjerta. Den otucktige och ägtenskapsbrytaren förtörnas öfver sin makas otrohet, och äreskändaren förargas öfver den, som mäter honom med samma mått, som han utdelar androm.3 Så orimmelig är fiendskapen i gemen emot Herrans lag, som hos hvar och en sundt tänkande måste vederlägga sig sjelf, hvilken likväl hos det lägsta folket ej får tilfälle til så fria och ohämnade utbrott, som hos dem, hvilka äro befallande, de där ofta med sin blotta vilja stifta lagar för de ringare, skyla lasterna med hedersplagg, och förstå åtminstone, at hålla dem ryggen fri4 för all näpst, då ej allenast de små lagbrytare så dyrt nog omgälla sina öfverträdelser, utan ock sjelfva oskulden ofta såras, för at skydda den hedrade våldsvärkaren, som säger til den elända: Bucka tig, at vi måge gå öfver tig, och lägg tin rygg på jordena, och som ena gato, at man må löpa theröfver. Es. 51:23. Men ack! huru fåfängt streta icke sådane emot Herren den Allsmägtige? Huru förgäfves är icke deras bemödande, at lossa lagens band för sig sjelfve, dem de likväl draga till för andra, at därmed skaffa sina egna utsväfningar så mycket friare fält? Mån dessa arma kräks högmod skall kunna rubba en i Guds väsende och helighet grundad lag? Nej ingalunda. Om detta Babel upstege i himmelen, och satte sina magt uti the höga fäste; så skola dock förstörare ifrån Herren komma öfver honom. Jer. 51:53. Ty så heter det: I skolen intet lägga thertill, som jag Eder bjuder, och skolen ej eller taga ther något ifrå, på thet i mågen bevara Herrans Eder Guds bud, som jag bjuder Eder. 5 Mos. B. 4:2. Ack! hvad må då hända föraktarena? Jo! det, som Johannes skrifver i slutet af Uppenbarelseboken. Om någor tager något ifrå thenna lagens ord, hans del skall Gud borttaga utu lifsens bok. Uppenb. B. 22:19. Vördom då Herrans bud och befallningar, och lydom dem med et enfalligt hjerta. Finne vi härvid vår ofullkomlighet; så lät oss icke knota emot Lagstiftarens heliga fordringar, än mindre slita oss löse ifrån dem, utan hellre erkänna vårt förderf och vårt intet, och söka försoningen, at genom vår dyre Frälsares nåd få et villigt och lydaktigt hjerta.
Föregående avsnitt: Första budordspredikan, § 22
Följande avsnitt: Första budordspredikan, § 24
Platser: Babylon (Babel)
Personer:
Bibelställen:
Teman: