Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Predikningar Öfver Tio Guds Bud: I. Predikan

Första budordspredikan, § 22

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

Tillämpning.

§. 22.

Vi hafve nu, älskade Åhörare! igenomgått vår Betraktelse om Lagen i gemen, och därvid först visat dess höghet, för det andra hafve vi ådagalagt dess förbindande kraft, och för det tredje dess trefalliga nytta. Hade jag dock varit i dag så lyckelig, och kunnat gifva Eder en lefvande öfvertygelse om alt detta! Vår tid anser denna Herrans lag aldeles med förakt, och det i synnerhet i tvänne afseenden. Man säger: hvad företräde hafver denna Sedolagen framför dem, som äro upgifne af vise hedningar? Man finner ju dem vara ofta så stränga, så bindande och väl författade, som någonsin dessa Gudomeliga lagar. Men min Christen (fast du med din afvoghet emot denne store Lagstiftaren ej gjordt dig berättigad af detta dyra namnet) tillåt mig få underrätta dig, huru svårligen du med dina likar irrar dig ifrån sanningen. Du måste ju medgifva et allvetande, heligt och allsmägtigt väsende, såsom orsaken til din och min varelse, och til den känsla af ondt och godt, rätt och orätt, som finnes i vår själ, och som bidrager til vårt välstånd eller olycka. Skulle nu intet en sådan i högsta måtto fullkomlig Gud då vara i alla afseenden äfven den fullkomligaste Lagstiftaren? Du kan hvarken neka honom rättighet eller visdom därtil, och när du ser hvad mörker af naturen ligger öfver vårt slägte om sina pligter, där all Christelig handledning saknas, hvarigenom du likväl fått de begrep i sedoläran dem du nu har, och kanske inbillar dig vara medfödda; så måste ditt samvete öfvertyga dig äfven om nödvändigheten af sådana föreskrifter. Har du några sådana at upvisa, som äro af en Gudommelig uprinnelse? Nej, de måste tryta. Kom likväl och samla alla forntidens handlingar, och de nyare sedoläror utur Alcoran,1 lägg dem alla tilsammans, eller betrakta dem hvar för sig, så frågar jag, hänga de ihop? bana de vägen til lycksalighet? Hvad blandvärk, hvad usla orimligheter, som du sjelf måste ledas vid? Men nu måste jag säga dig: Jag hafver här, Gudi låf! och alle Christne, äfven Judar, med mig en sådan lagstiftning. Lät oss på en stund gå til Sinai berg, och bese den stora synen. Bergets topp öfvertäcktes med tjockt moln; det börjar at dundra och ljunga, hela berget rykte, elden lyste, och et förskräckeligit basuneljud höres utur molnen, ljudet blir alt starkare och starkare. Jag frågar dig, hvad var detta? Du menar Moses måste ropat där i basun, jag svarar, nej. Moses var icke ens på berget. Det måtte icke varit sant, som han berättar? Moses var icke allena den, som såg detta, här stodo flere millioner menniskor, som sågo uppå, som hörde ljudet och bäfvade. Moses anförde menigheten närmare på berget: Herren den Allsmägtige talade; kan du betrackta detta utan at bäfva, kan du tänka härpå utan rysning? Här hade icke bedrägeri rum, afguda-Prästernas list, at förföra pöbelen, passade icke här. Här var ingen menniska, som talade, och ingen kunde få tala. Mahomets dufva2 var här för liten och obetydelig, at göra denna uppenbarelse Gudomelig. Men, säger du ändteligen: Moses hafver ändå upskrifvit allena hela denna händelse? Det är sant; men Herren hafver sjelf skrifvit up lagsens ord på stentaflor, och hela Israëls menighet hade hört dem. Och hvad Mosis trovärdighet beträffar, om vi allenast betrakte honom såsom en häfdateknare, äger han onekeligen de starkaste bevis, om en Historisk sanning, som ifrån en så lång tid äro möjeliga. At med namn, daga- och åratal noga beskrifva samtida händelser, under et upmärksamt, misstänkande och ofta knotande folks ögon, där hela deras Guda-dyrkan fick et nytt skick och ordning med Tabernakel, offer och reningar,3 som ifrån slägte till slägte varade i 1 560 år, och af hvilka ännu tydeliga spår i vår tid inemot 3 300 år derefter ses ibland Judarna, tålde visst ingalunda några dickter, och allraminst af så stor betydenhet. Det var alt sådant, som folket sjelf hade sett och hört, och med vördnad omtalade för barnabarn. Betrakte vi honom vidare såsom en stor Guds man, och et sanningens vitne för Pharao, och Israëls barn; så blifver denne tillgång på Sinai berg så mycket oryggeligare. Hvad tankar må du då gjöra dig om den lag, som sjelf Jehovah med så stort Majestät utgifver? Ack! hvad må vi icke vänta af denne store Lagstiftare? Förvetenhet må icke här längre tränga sig fram till Herran. 2 Mos. B. 19:21.

Af detta, som således är bevist, se vi nogsamt hvad mästarstycke vi af denne store Lagstiftaren hafve at förvänta: den svarar ock aldeles emot sitt höga uphof. Vi hafve i det föregående redan visat den stora olikhet, som är imellan dessa Gudomeliga, och mennisko-stadgar; huru svaga och vacklande dessa äro emot de förra. Aflåt derföre o! menniska i tid, at förakta detta mästarstycke, som är långt öfver ditt begrep, och tilltro dig icke, at med förmätenhet mästra det, som är et aftryck af fullkomligheten. Skynda dig, och gif din Gud äran förr, än du oförmodeligen kommer at dömmas af en hjertans ransakare, efter den af dig trampade lagen.


  1. Koranen; från arabiska al-Quran
  2. Mahomets dufva: Anspelar på en medeltida, europeisk legend eller ett litterärt topos om profeten Muhammed och en duva som plockade vetekorn ur hans öra. Enligt berättelsen, som skapades i syfte att svartmåla Muhammed, hävdar Muhammed att duvan är den heliga ande som viskar uppenbarelser i hans öra, då det i själva verket rörde sig om en tränad duva. Syftet var att visa hur Muhammed nått sin position genom att lura det enkla folket. Episoden om Muhammed och duvan finns avbildad i några franska 1400-talsverk och var allmänt känd. Chydenius kan ha läst om den i t.ex. Hugo Grotius verk. Se Avinoam Shalem (ed.), Constructing the image of Muhammad in Europe, Berlin: De Gruyter 2013, s. 21–23, 121–122.
  3. offer och reningar: djuroffer och reningsceremonier

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: