Föregående avsnitt: Fjärde budordspredikan, § 12
Följande avsnitt: Fjärde budordspredikan, § 14
§. 13.
Sådana äro nu de plikter Herren fordrar af oss til Sabbatens helgande; men det blifver äfven för oss oundgängeligit, at förklara, hvad det är, som Sabbatens Herre med och under en sådan befallning vil hafva förbudit. Den minsta sunda eftertanka leder oss därhän, at här måste förbiudas alt det, hvarigenom Sabbatens rätta helgande i någor måtto kan hindras, eller til intet göras, och således först et allmänt förakt af Guds ord och den allmänna Gudstjensten; för det andra alla syndiga företaganden, för det tredje alla ombärliga
lekamliga syslor, och för det fjerde alla onyttiga tidsfördrif, och ändteligen för det femte, et af verldsliga omsorger och bekymmer öfverhopadt hjerta; och emedan hvardera af dessa hufvudsakeligen hindra och afhålla en Christen ifrån Sabbatens rätta helgande, utbeder jag mig Edert tålamod, mine Åhörare, at serskildt få förklara dem för Eder.Det första hvarigenom Sabbatens helgande förhindras, och hvilket således förbjudes i detta budet, är et så beklageligit, som nog allmänt förakt af Guds ord och den allmänna Gudstjensten. Den helige Lutherus anser detta hinder så stort, at han i vår lilla Cateches nämner det allena, då han i förklaringen öfver detta budet säger: Vi skole frukta och älska Gud, så at vi icke förakte predikan och Hans ord.1 När skal den arme vandringsmannen lära känna salighetens väg, då han aldrig tager sig tid at studera i den ifrån himmelen komna, och til himmelen ledande vägvisaren? Hvaraf skall han påminnas, huru han rätt skal anställa sin vandel, då han, inbegrepen i jordiska syslor och omsorger på söknedagarna, intet vil använda något af hvilodagen til Guds ords hörande, läsande och betraktande? Huru skal den döde och sofvande syndaren få lif och komma i gång på himlavägen, då han försum mar och skiuter ifrån sig det kraftiga och lifgifvande ordet? Mörker och blindhet måste således taga öfverhanden, och en däraf flytande villfarelse och ogudaktighet. Därföre klagar Herren och säger: Mitt folk är fördärfvat, therföre at thet icke lära vil, ty tu aktar intet Guds ord, therföre vil jag ock intet akta tig - - Tu föraktar tins Guds lag;2 Therföre vil jag ock förgäta tin barn. Hos. 4:6. Hvaremot Syrach åter säger mycket vackert: Then som Guds ord ärar, han gjör then rätta Gudstjensten, och then thet älskar, honom älskar ock Herren. Syr. 4:15. Likaledes förbjudes här sjelfva den allmänna Gudstjenstens försummelse och förakt. Blåtta bivistandet af den allmänna Gudstjensten är ingalunda något säkert bevis til Sabbatens rätta helgande, men försummandet däraf, då man äger tilfälle, hälsa och rådrum därtil, kan altid igenkännas såsom en öfverträdelse af detta Herrans bud, hvilken ofelbart faller med förbannelse öfver föraktaren. Man afskär sig med det samma det aldralägligaste tilfälle til undervisning och upmuntran, och förekommer ofta på lång tid de första nådestyngnen i sitt hjerta; såsom Herren klagar genom Propheten Jeremiam, och säger: The höra intet, och böja intet sin öron, utan blifva halsstyfve,3 på thet the ju icke skola höra eller ock låta säga sig; Jer. 17:23. hvarföre Konung David äfven liknar dem vid huggormar, och beskrifver dem således: The rasa4 såsom en orm rasar, såsom en döf huggorm, then sitt öra tilstoppar, at han icke skal höra kjusarens5 röst, Ps. 58:5,6. och tvärt emot Apostelens Pauli trogna förmaning, öfvergifva Församlingen, Ebr. 10:25. och likna aldeles hedningar mitt i Christenheten. Men här förbjudes icke allenast en sådan försummelse af Gudstjensten, här under hörer äfven det nog allmänna förakt, hvarmed Gudstjensten ofta bivistas ibland oss. Mången är tilstädes, men vet knapt hvad där hafves för händer, utan beredelse går man dit, utan vördnad och andakt sitter man där, ögonen löpa omkring, och hjertat, det onda hjertat, roar sig ofta i högmod, girighet och otuckt, med flera vederstyggeliga begär, eller sofver man bort sin tid i kyrkan, då öronen och hjertat förblifva tilslutna för Guds ord, och man går hem utan upbyggelse eller förbättring; huru skulle väl sådant behaga Herranom? Och huru svårligen ohelgas icke Sabbaten med alt detta? Om en sådan Gudstjenst talar Herren märkeligen och säger: Jag är Edrom högtidom gramse6 och föraktar them: och kan icke lida Edert rökoffer uti Edra försam lingar. Om I mig än offraden bränneoffer och spis-offer,7 så hafver jag dock ingen lust ther til - - Haf bort tina visors buller ifrå mig; ty jag orkar icke höra titt psaltarespel. Amos 5:21,22,23. Och genom Propheten Esaiam: Nymånader och Sabbater, tå I samman kommen, må jag icke lida; Ty I bedrifven avguderi och våld i them. Es. 1:13. Och Herren klagar öfver them, som fordom öfver det förstockade Juda folket: I hållen thetta hus, som efter mitt namn nämndt är, för ena mördare-kulo. Si, jag ser thet väl, säger Herren. Jer. 7:11. Hvaremot rätte Christne troligen följa den vise Predikarens råd, då han säger: Bevara tin fot när tu går til Guds hus, och kom til at höra; thet är bättre än the dårars offer, ty the veta icke hvad ondt the göra. Pred. B. 4:17.
Föregående avsnitt: Fjärde budordspredikan, § 12
Följande avsnitt: Fjärde budordspredikan, § 14
Platser:
Personer: David Jesus Syrak (Syrac, Syrach) Jeremia (Jeremias) Jesaja (Esaia, Esaias, Esajas) Luther (Lutherus), Martin Paulus (Pawali, Saulus)
Bibelställen:
Teman: