Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Kolmas saarna Jumalan kymmenestä käskystä

Kolmas saarna käskyistä, § 16

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

Sovellutus

 

§ 16

Edellä käsitellystä rakkaat kuulijani ovat saaneet tilaisuuden tuntea, kuinka suuret meidän velvollisuutemme Herran lain toisen käskyn nojalla ovat, ja kuinka tärkeää näiden velvollisuuksien tarkan noudattamisen pitäisi meille ihmisille olla. Mutta kun me vertaamme tähän sitä palvomista, jota Jumala yleensä saa osakseen, emme voi muuta kuin sydämestämme valittaa, kuinka yleisesti ja kaikenlaisilla tavoilla meidän keskuudessamme väärinkäytetään Jumalan pyhää nimeä. Uskalletaan jopa kyseenalaistaa Jumalan palvominen, ja jos siihen kuitenkin suostutaan, ei siltikään tahdota myöntää mitään perustaa tai määräystä, jonka mukaan tämän palvonnan tulee tapahtua, vaan väitetään, että surkea ja sokea järki tässä yksin olisi johdattajamme. Rynnätään väkisin ilmoitusta vastaan ja samalla pilkataan sen korkeaa Antajaa, jotta vapauduttaisiin kaikista omia hillittömiä himoja suitsivista siteistä. Jumalan palvominen ja koko hyveoppi halutaan nähdä vain hallitsijoiden keksintönä alamaistensa alistamiseksi, vaikka järki ja ilmoitus ovat samaa mieltä siitä, ettei mitään onnellisuutta voida saavuttaa ilman Jumalan palvomista ja hyveitä. Ja mikä vielä valitettavampaa, niin kokemus osoittaa, että ne, jotka sydämellään ja suullaan tunnustavat velvollisuudekseen totella ja kunnioittaa Luojaansa, eivät kuitenkaan tee yhtään mitään kaikesta siitä, mitä hän heiltä vaatii. Taivaan oppia vähätellään, ja useimmat ovat unohtaneet oppimansa, kun sitä vastoin etusijalle ei panna edes yksin maallisia tieteitä, joista sentään on jotain hyötyä, vaan suoranaiset hullutukset. Rukouksiin, hartaudenharjoituksiin ja Herran ylistämiseen suhtaudutaan enimmäkseen pilkallisesti, ja huomaamme, että osa on luopunut jopa ehtoollisella käymisestä. Jumalan pelko ei siten useimmille ole juuri muuta kuin joitain ulkoisia vanhoja tapoja, jotka kristillinen esivalta oppineen säädyn voimin koettaa ylläpitää. Sitä vastoin huomaamme mieliharmiksemme, miten Jumalan kallista nimeä käytetään väärin kevytmielisyyksissä ja kiroamisessa. Useimpien suista tulvii tuhatmäärin voimasanoja, harhausko ja taikausko kohtaavat epäuskon. Yleisesti valitetaan väärin vannomisen sekä petollisuuden lisääntymisestä. Itse jumalanpalvelus ja ehtoollisenvietto eivät useimmille ole juuri muuta kuin oikean kristinuskon kuori vailla sisusta. Syvästi huolestuneena on valitettava, että kaikkea tätä ovat melkoisesti edistäneet monen Siionin vartijan pahat laiminlyönnit kalliissa virassaan ja jumalisuudenharjoittamisessaan. Harvinaista ei myöskään ole heidän oman maallisen vaelluksensa selvä jumalattomuus, mikä rikkoo kaiken mitä he muutoin sanan avulla voisivat rakentaa. Voi kuinka surkea mutta samalla valitettavan totuudenmukainen kuva tämä Ruotsin Siionista on! Sallikaa, hyvät kuulijani, minun voivotella sitä profeetan kera ja sanoa: Sydämeni on murtunut rinnassani, luuni tutisevat. Herran vuoksi, hänen pyhien sanojensa tähden, minä olen kuin juopunut, kuin mies, joka viinistä horjahtelee. Maa on täynnä huorintekijöitä, maa on surkea ja kirottu, – – – heidän elämänsä on pahaa, eikä heidän menonsa1 kelpaa mihinkään. Herra sanoo: Niin profeetat kuin papitkin ovat roistoja. Jopa omassa temppelissäni joudun katselemaan heidän pahuuttaan2 Jer. 23:9–11.


  1. alkutekstissä regemente, joka voidaan kääntää myös ”hallituksensa”, ”vallankäyttönsä”
  2. 1776/1992/muokattu

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: