Edellinen jakso: Toinen katekismussaarna, § 24
Seuraava jakso: Toinen katekismussaarna, § 26
§ 25
Kuinka yhdenmukainen tämä selityksemme on Pyhän kirjan välittämien todisteiden kanssa, selviää helposti esittämällä ja selittämällä olennaisimmat tätä asiaa koskevat kohdat. Tärkein niistä on epäilyksettä Fil. 2:6–8, jossa sanotaan: Jeesus Kristus, vaikka hänellä oli Jumalan muoto, hän ei pitänyt kiinni oikeudestaan olla Jumalan vertainen, vaan alensi itsensä, otti palvelijan muodon ja oli kuten kuka tahansa ihminen,1 Näissä sanoissa kuvataankin kahta asiaa, nimittäin ensinnäkin hänen tilaansa, jossa hän oli ennen alentumistaan, siis että hänellä oli Jumalan muoto, mikä tarkoittaa, että hän oli samanvertainen Jumalan kanssa eli hänellä oli sama kunnia, majesteettisuus, mahti ja kirkkaus kuin Isällä. Lisäksi tässä sanotaan, että Kristus ei pitänyt tätä onnellista tilannetta oikeutenaan, hän ei ollut niin sen vallassa ja hänen halunsa eivät olleet niin sen sitomat, että hän olisi mieluummin antanut koko ihmissuvun tuhoutua kuin luopunut tästä jumalallisesta onnellisuudesta. Toinen tässä kuvattava asia on itse alentaminen, jonka sisältö tässä yleisesti selvitetään. Paavali käyttää tässä kreikan sanaa, joka, sikäli kuin tavoitamme sen oikean merkityksen sen muista esiintymiskohdista, kuten Room. 4:14, 1. Kor. 1:17, 1. Kor. 9:15, niin huomaamme, että se ei tarkoita täydellistä mitätöimistä vaan sen lakkauttamista, mikä on kokonaista ja täydellistä, niin että merkitys on tämä: hän lakkautti jumalallisten ominaisuuksiensa täydellisen käytön. Tämä merkitsi myös sitä, että hän todella otti palvelijan hahmon ja oli käytökseltään ihminen, eli hän ei vain ainoastaan syntynyt ihmisenä vaan hän myös otti itselleen ihmisen heikkoudet, muttei tehnyt minkäänlaisia rikkeitä, sillä hän oli täysin synnitön. Hän nöyrtyi kuolemaan, niin, vieläpä ristinkuolemaan saakka, mikä oli hänen kaikkein syvin alentamisensa. Toinen tätä asiaa käsittelevä raamatunkohta, jonka erityisesti panemme merkille, on Hepr. 2:7: Sinä annoit hänen vähän aikaa olla enkelien hylkäämänä,2 minkä oikeammin käännettynä pitäisi kuulua: olet alentanut hänet vähäksi aikaa enkeleiden alapuolelle, tehnyt hänet enkeleitä vähäpätöisemmäksi. Tästä näemme ettei hänen alentamisensa ollut vain pelkkää kätkeytymistä, sillä kätkeytyessäänkin hän olisi ollut yhtä suuri ja korkea kuin ennenkin. Kyse oli kuitenkin todellisesta alenemisesta, koska hän oli enkelien alapuolella. Kolmanneksi meidän on tässä pantava merkille 2. Kor. 8:9, missä apostoli sanoo: Tehän tunnette Herramme Jeesuksen Kristuksen armon: hän oli rikas mutta tuli köyhäksi teidän vuoksenne. Hän muistuttaa tässä korinttilaisiaan sitä, miten Jeesuksen rakkaus on saanut hänet jumalallisesta rikkaudesta, kunniasta ja majesteettisuudesta siirtymään köyhyyteen, siis luopumaan suurelta osin kaikesta tästä ja tulemaan todella köyhäksi ja vähäpätöiseksi. Mutta meillä ei ole aikaa esittää enempää.
ja hänen havaittiin käyttäytyvän kuin ihminen, hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, ristinkuolemaan asti.Lopuksi meidän tulee selittää, mitkä osat Vapahtajamme elämästä varsinaisesti on luettava hänen alentamiseensa.3 Me syntiset emme saa katsoa sellaista ilman surua ja kyyneleitä, sillä meidän pahuutemme tähden Jumalan Poika sai näin kärsiä.4 Tässä päättyi meidän Vapahtajamme syvin alentaminen, mutta koska hän, ilman että hän olisi käynyt läpi minkäänlaista muutosta, makasi ruumiissaan kuolleena kolmanteen päivään saakka, ja vaikka hänen hautauksensa olikin sangen kunniallinen, eikä hän myöskään enää tuntenut mitään tuskia, niin myös tämä hänen hautaamisensa ja haudassa makaamisensa tulee lukea pikemmin tähän kohtaan kuin hänen ylentämiseensä.
Apostolinen uskontunnustus luettelee tässä asiassa kuusi eri kohtaa, kun siinä sanotaan: joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin. Mutta me havaitsemme ensi silmäyksellä, että niitä olisi voitu luetella paljon enemmänkin, jos Jeesuksen koko elämä hänen alennuksessaan kuvattaisiin. Siihen kuuluisivat muun muassa hänen halveksimisensa, veren hikoileminen Getsemanessa, ruoskiminen, orjantappurakruunu ja monet muut. Ne olisi tosin voitu myös koota yhteen harvalukuisammiksi seikoiksi: etenkin se seikka, että Jeesus joutui Pontius Pilatuksen piinaamaksi, on kylläkin oikea ja tosi, mutta ei kuitenkaan niin olennainen, etteikö sitä olisi voitu jättää pois näin lyhyestä uskontunnustuksesta. Mutta meidän tulee tietää, että Kristuksen nimen tunnustajat ovat vähitellen lisänneet tähän seikan toisensa jälkeen sitä mukaan kun yksi ja toinen kerettiläinen on kerran toisensa jälkeen hämärtänyt kristillistä oppia, jotta he voisivat tehdä eron itsensä ja heidän välilleen ja oppi säilyttäisi täysin Jumalan sanan mukaisen puhtautensa. Mutta käykäämme tämän johdosta hiukan lähemmin tarkastelemaan Vapahtajamme vähäpätöisyyttä, sillä se on kiistatta voimakkain todiste vakuuttamaan meitä hänen ylitsevuotavasta rakkaudestaan, joka on kaikkea tietoa ylempänä Ef. 3:19. ja jota syntinen ei koskaan voi käsittää. Kuten aiemmin huomautimme, ihmiseksitulemista ei sinänsä tule laskea hänen alentamisekseen, sillä jumalallinen luonto ei varsinaisessa mielessä voi kokea minkäänlaista muutosta, ja inhimillinen luonto taas juuri ihmiseksitulemisessa tuli jumalallisen luonnon voitelemaksi ja ylentämäksi sekä osalliseksi jumalallisista ominaisuuksista. Yhtä lailla jää kiistattomaksi se, että hänen alentamisensa alkoi jo siittämisessä, sillä inhimillinen luonto ei ollut aiemmin saanut tätä osallisuutta, ennen kuin hän luopui sen täydellisestä käyttämisestä, otti palvelijan hahmon, oli äitinsä kohdussa saman ajan kuin muutkin sikiöt, vaikka hän oli pyhä ja synnitön. Tämä on todella syvää alentumista näin korkealta persoonalta meidän vuoksemme. Yhtä lailla vähäpätöinen oli myös hänen syntymänsä. Vähäpätöisessä kaupungissa, vähäpätöisestä äidistä hän syntyi maailmaan, hänen kapalonsa olivat hänen äitinsä tilanteesta johtuen epäilemättä varsin vähäpätöiset ja seimi oli hänen majapaikkansa. Ympärileikkaus tuottaa hänelle kipua hänen vauva-aikanaan. Hän joutuu heti pakolaiseksi Egyptiin, hän kasvaa vähäpätöisissä oloissa Nasaretissa, hän on vanhemmilleen alamainen koko nuoruutensa ajan. Hän alistuu kasteen kautta tapahtuvaan puhdistautumiseen Jordanilla, jota hän pyhänä Jumalana ei tarvitse. Ja heti sen jälkeen hänet viedään autiomaahan kohtaamaan ihmissuvun suurimman vihollisen asettamia kaikkein ankarimpia kiusauksia, jonka kanssa hän kamppailee ja Jumalan kiitos! voittaa. Hänen täytyy kestää nälkää ja janoa eikä hänellä, vaikka hän on taivaan ja maan Herra, ole paikkaa minne päänsä kallistaa. Hän vaelsi moneen otteeseen ympäri Juudeaa, Samariaa ja Galileaa ja saarnasi usein itsensä väsyksiin. Hän vie usein polvensa ja kasvonsa maahan taivaallisen isänsä edessä ja rukoilee syntisten puolesta, hän kestää pilkkaa ja halveksuntaa, kohtaa vainoja ja vuodattaa kyyneleitä. Mutta hänen viimeinen hetkensä lähestyy. Hän kohtaa piinansa vastaanpanematta, ja hänen täytyy nähdä oman oppilaansa ja apostolinsa kavaltavan hänet. Hän pesee itse oppilaidensa jalat, hän vaeltaa Getsemaneen, jossa hän lankeaa maahan pelosta ja kauhusta. Koko ihmissuvun synnit kerätään hänen päälleen, hän valittaa, kärsii ja rukoilee kunnes verinen hiki valuu hänen pyhästä ruumiistaan ja vieläpä värjää yrttitarhan maan viattomalla verellä. Hän kerää voimansa ja menee urheasti kohtaamaan kavaltajansa, joka haavoittaa häntä tappavalla suudelmalla. Meidän Vapahtajamme otetaan kiinni ja sidotaan, kun hänen tuloaan odottaa verenhimoinen neuvosto, joka ilman pitkiä neuvotteluja tai tutkintaa purkaa katkeruutensa häneen kuolemantuomiolla, jonka he aikaisin seuraavana aamuna vahvistavat. Tämän julman neuvoston palvelijat yhtyvät herroihinsa ja lisäävät pilkallaan ja kiusaamisellaan hänen kärsimystään. Ei Pilatuksen eikä Herodeksen todistus Jeesuksen syyttömyydestä voinut hillitä heidän kostonhaluaan. Häntä ruoskittiin ankarasti, mutta ilman minkäänlaista myötätuntoa hänen vihollistensa puolelta. Mikään pilkka, lyönnit, orjantappurakruunu tai pilkallinen purppuraan pukeminen ei voinut saada sitä aikaan. Heidän verenhimonsa oli niin ankara, ettei sitä voinut tyydyttää muu kuin Jeesuksen veren viimeinenkin pisara. Voi! Näin hänet tuomitaan kuolemaan, ristiinnaulittavaksi. Hän kantaa ristiään, hänet ripustetaan ja naulataan ristille kahden rosvon keskelle. Itse kuolemassakaan hän ei saa vihollisiltaan sääliä, he vain pudistelevat päätään ja pilkkaavat häntä. Mutta kauhistuttavin kolme tuntia kestävä pimeä hetki lankeaa hänen ylleen, silloin hän on samalla kertaa Jumalan ja ihmisten hylkäämänä. Hän maistaa helvetin kauhujen kovinta tuskaa, joka valtaa hänet samalla kun ristinkuoleman tuskat yltyvät hänen ruumiissaan. Hän kärsii tuskissaan ja huutaa lopulta kovalla äänellä ja antaa henkensä. Voi surua ja murhetta, näin on Jumala kuollut ja tapettu ristillä, sen sielu on kyllä kiveä, joka ei tätä kauhistu.
Edellinen jakso: Toinen katekismussaarna, § 24
Seuraava jakso: Toinen katekismussaarna, § 26
paikat: Egypti Galilea Getsemane Jordanvirta Juudea Nasaret Samaria
Henkilöt: Paavali Pontius Pilatus
Raamatunkohdat:
Aiheet: