Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Predikningar Öfver Tio Guds Bud: III. Predikan

Tredje budordspredikan, § 10

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

Andra Delen.

§. 10.

Älskade i Herranom! Så hafven I hört rätta beskaffenheten utaf Guds dyrkan. Nu skynde vi oss at, efter låfven,1 uti andra delen betrakta, den uti lagen förbudna motsatsen, eller Guds namns missbruk. När vi med upmärksamhet öfverväge detta andra budet, finne vi här egenteligen tvänne ting förbudna, nemligen först, at åsidosätta Guds namns bruk, eller alldeles försumma det, och för det andra, at bruka det orätt. Af det som i första delen redan blifvit anfördt, finne vi tydeligen, at Herren Gud fordrar utaf menniskorna, at de ofta och troligen bruka Herrans sins Guds namn. Men då mennisko hjertat vänder sig ifrån sin Skapare, och antingen förnekar honom, eller ock ringa aktar sin Gud; då Herrans fruktan icke är för hans ögon dageligen, ingen kärlek til honom i hjertat och intet förtroende, utan menniskan gör sig andra Gudar, då förgätes den Alsmägtige, hans Heliga ord anses med förakt, höres och läres med ovilja; bönen försummas och Herrans bud och befallningar hvarken läras, än mindre hållas; hvaremot, såsom hjertat omgår med2 fåfängeliga ting, så utöser ock munnen idel dårskap och synd; och kan Frälsarens Jesu bestraffning, til de Phariseer rätteligen lämpas hit; I Huggormars afföda, huru kunnen I tala något godt, medan I ären sjelfve onde? Ty der hjertat med fult är, der af talar munnen. Mat. 12:34. Vår tid gifver därpå de bedröfveligaste vedermälen. Man blyges, at nämna vår Guds och vår Frälsares dyra namn, och anser Gudeliga samtal och andra Gudaktighets öfningar med åtlöje, men at ropa stundeligen på tusende onda andar, och befalla3 sig dem med kropp och själ i händer, är hvad barnen ofta få lära af sina föräldrar, och lika som insupa med moders mjölken. Et sådant förackt af Herrans stora namn, och en så grufvelig vanvördning där af, förbjudes nu alfvarligen i detta budet, och Herren Gud talar där om uttryckeligen genom Propheten Jeremias och säger: Efter tin barn öfvergifva mig, och svärja vid den som ingen Gud är - - - - skulle jag icke för sådant hemsöka dem säger Herren - - -? Förer bort hans vinqvistar, ty de äro icke Herrans, hvarken vilja de känna honom än mindre med vördnad bruka hans namn; utan de förackta mig säger Herren. De förneka Herran och säga, det är icke han, och oss varder icke så illa gåendes. Jer. 5:7,10,11,12.4

På detta ställe bör ock Trolldoms synden omröras, som är den högsta afvikelse ifrån Gud, och bör noga åtskiljas ifrån vidskepelse; Då vi med trolldom förstå et slags förskräckeligit förbund emellan en menniska och sjelfva mörksens förste5 satan, hvarvid den arma menniskan afsvär eller afbryter alt förtroende til lefvande Gud, och däremot upoffrar sig åt djefvulen, at genom hans tilhjelp kunna göra och uträtta sådant, som synes öfverstiga naturens krafter, som trollkarlarne i Egypten gjorde, hvilket Herren på det alfvarligaste förbudit. Ibland tig, säger han, tu Israëls menighet, skall ingen varda funnen, som sin Son eller Dotter låter gå igenom eld, eller den som är en spåman, eller dagaväljare, eller den som på fågla låt aktar,6 eller trollkarl, eller besvärjare, eller svartkonstig,7 eller en teknatydare, eller den der någon dödan frågar; Ty den som sådant gör han är Herranom en styggelse. 6. Mos. 18:10,11,12.8


  1. efter låfven: i enlighet med det som utlovats
  2. omgår med: hänger sig åt
  3. överlämna
  4. citaten är ur Jer 5:7,9–12
  5. furste
  6. dagaväljare, eller den som på fågla låt aktar: åsyftar olika slag av teckentydare
  7. person som sysslar med svart magi
  8. bör vara 5 Mos 18:10–12

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: