Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Predikningar Öfver Tio Guds Bud: III. Predikan

Tredje budordspredikan, § 9

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 9.

Nu leder oss ordningen at besvara den andra frågan: Huru det stora namnet af oss skall rätt brukas? En sak som i sin vidd innefattar hela den dyrkan, som Gud i sit Heliga ord fordrar af menniskorna; et öfverflödigt1 ämne til flera vidsträckta afhandlingar. Vid besvarandet af denna fråga få vi således föga mera denna gången, än korteligen upräkna de förnämsta stycken, som höra här til, och önskar jag, at mine käre Åhörare, efter förekommande anledningar, mera vidsträckt och med en noga tillämpning på sig sjelfva ville med Maria betrakta dem i sit hjerta. Luc. 2:51.

Til detta Guds namns rätta bruk räknar jag billigt2 först et flitigt och andäktigt nyttjande af Guds Heliga ord, vår uppenbarade dyra salighets lära, så at vi där på använde tid, åhåga och krafter, at dels låta undervisa oss, dels ock sjelfve forske uti Guds Heliga ord, hvad som kan ej allenast leda oss til en välsignad förening med vår Gud, utan ock förvara oss från affall ifrån Honom. Hela den Heliga Skrift är ej annat än et Herda-bref, ifrån Gud och våra själars Biskop, hvarmed han vil samla sina af satan skingrade får och leda dem til sitt stora och himmelska fårahus. Den är et kärleks bud ifrån den yppersta själa Vännen och Brudgummen Jesus; ty han säger äfven om kallelsen i det gamla förbundet: Si! jag sänder til eder Propheter, visa och skriftlärda Mat. 23:34. och genom dem kallar syndare tilbaka, som öfvergifvit honom och bolat med många bolar,3 Jer. 3:1. och ropar kom dock igen til mig;4 Luc. 15:20. Han emottager och omfamnar, genom sina dyra nådelöften i ordet, den förlorade Sonen när han besinnar sig,5 och ändteligen med samma salighets ord styrker, stödjer och stadfäster 1 Pet. 5:10. sina barn. Hvad öm plikt måste då icke vara, at nyttja en så trygg handledning, med rördt hjerta betrackta6 hans kärlek, och flitigt bruka en så hjertstyrkande vederqveckelse?

För det andra brukas Guds namn rätteligen af oss genom en flitig bön; när vi med våra önskningar och vårt rop vände oss til den förbarmande och altid välgörande Guden. Den Helige Lutherus gör i förklaringen öfver detta budet en skilnad imellan åkallan och bön. Med åkallan förstår han det rop, hvar med en menniska vänder sig til sin Gud, uti hvarjehanda svåra och tryckande nöder, antingen lekamliga eller andeliga; som af Gudi finnes uttryckeligen befalt och med de härligaste löften om bönhörelsen beledsagadt, såsom då Han genom Konungen och Propheten David säger: Åkalla mig i nödene, så vil jag hjelpa tig, så skalt tu prisa mig. Ps. 50:15. Därföre vända ock Guds kära barn, när några plågor och frätande sorger trycka dem, sig til sin Gud allena, för hvilken de en gång fattat et hjerteligit förtroende, och säga med en David; Jag tröstar der uppå at tu så nådelig äst: och mit hjerta gläder sig, at tu så gärna hjelper. Ps. 13:6. Med bönen åter förstår han de dageliga samtal, som en trogen själ hafver med sin Gud om allahanda slags nödtorfter. Et barn går til sin Fader, öpnar sit hjerta för honom och med barnslig tilförsigt begärar nu et, nu annat, och faders hjertat kan ej neka sit barn sin önskan. En trogen själ och et rätt Guds barn känner i ingom androm salighet och intet namn under Himmelen, i hvilko vi skole salige varda Ap. G. 4:12. än Guds och Jesu namn, därföre böger det och med Apost. Paulo dageligen sina knä til vårs Herras Jesu Christi Fader, den der rätte Fadren är öfver alt det Fader heter i Himmelen och på jordene, Eph. 3: v. 14,15. och ropar med David Herre, Herre var tu med mig för tit namn skull Ps. 109:21. och har hundrade tals försäkringar där om, at ej blifva ohulpen,7 utan träder trösteliga fram til Nådastolen, försäkrad at få barmhertighet och finna nåd på den tid, som hjelp behöfves. Ebr. 4:16.

Bönen är således det väsendteligaste stycket af Guds namns rätta bruk; den bedjande själen vet icke, huru ofta och hjerteligen hon skal nämna det. Det är värdt at anmärka, huru den store bedjaren Propheten Daniel, i sin för oss uptecknade bön i Prophetians 9:de Capitel,8 esom oftast9 ropar Gud vid namn, antingen af sitt väsende eller ock egenskaper.

För det tredje bör Guds Namn rätt brukas til at tacka och låfva honom. Dessa tvänne ord tagas ofta i den Heliga Skrift och annorstädes för et och samma; men emedan de i sig sjelfva hafva en helt olika bemärkelse, hafver äfven D. Lutherus, i sin korta förklaring, nämnt dem särskildt. Låfva och prisa Gud är intet annat, än at äga en lefvande öfvertygelse i sin själ om Guds eviga och väsendteliga fullkomligheter, och i synnerhet om hans oändeliga Godhet, och därföre uphöga honom med mun åthäfvor och hjerta. När vi se något som är stort, vackert eller ock ganska10 godt, intagas vi däraf, täncke därpå och tale därom för hvar andra, med en slags hänryckning. Gud, det oändeliga visdoms, allmagts och godhets djupet upeldar vårt hjerta, och upfyller vår mun af sit låf i den mån vi hinne at känna dem. Och vi finne, at alla Guds barn hafva varit intagna däraf. Et sådant låf fordrar Herren med rätta af oss och säger: Står up och låfver Herran eder Gud ifrån evighet til evighet; och man låfve tins härlighets namn, hvilken uphögd är med all välsignelse och låf. Neh. 9:5. Och genom David, då det bland otaliga andra upmuntringar heter: Låfsjunger til at ära Guds Namn, priser honom härliga. Säger til Gud: huru underliga11 äro tina gärningar? Ps. 66:2,3. Men tacka Gud är åter, at i sitt hjerta i synnerhet hafva afseende på de välgärningar, som oss äro bevista; at betrakta dem och med mun, åtbörder och hjerta söka däremot visa, vår skyldiga erkänsla. Vi åtnjute oändeligen mycket godt dageligen af vår Gud; men verldenes barn känna icke hans välgärningar, utan med knot förtörna den store gifvaren; hvar emot Guds barn flitigt öfverväga hos sig denna Guds margfalliga godhet, och jämnföra den med sin egen ovärdighet, och därföre ofta utbrista med Patriarchen Jacob: Jag är för ringa til all den barmhertighet och all den trohet, som tu med tinom tjenare gjordt hafver 1. Mos. B. 32:10. och genom förtäljande af Guds välgärningar upmuntra hvar andra til tacksamhet, och säga: Tacker Herranom; ty han är god, och hans godhet varar evinnerliga Ps. 136:1. Et sådant Låf- och tack-offer behagar altid vår Gud ganska väl, och är en söt lukt Herranom, som den af Guds låf helt och hållen intagne David betygar då han säger: Det är en kostelig ting, at tacka Herranom, och låfsjunga tino Namne, tu Aldra Högste! Om morgonen förkunna tina nåde, och om aftonen tina sanning. Ps. 92:2,3. Och på et annat ställe yttrar han sig äfven i detta ämne märkeligen:12 Jag vil låfva Guds Namn med en viso; och vil högeligen ära honom med tacksägelse: Det skall bättre täckas13 Herranom, än en stut,14 den horn och klöfvar hafver. Ps. 69:31,32.

För det Fjerde brukas Guds dyra namn af oss rätteligen, då vi troligen lyde hans bud och befallningar. Konunga titel, utan at någon lyder, är föga annat än smälek,15 och det är omöjeligit at uphöga Herrans namn och bruka det rätt, om man ej vil hörsamma honom, som dock är Herren öfver alla Herrar. Hvad större försmädelse kunde väl vara emot hans namn, än om hans händers värk ej ville lyda honom? Lydnan är ock en oskiljaktig fölgd af våra hufvud plikter; ty frukte vi Gud, våge vi ingalunda at trampa hans befallningar under våra fötter, och älske vi honom, så blifva hans bud oss ingalunda svåra. I anseende til detta finne vi äfven en rätt hörsamhet emot Gud oss alfvarligen befald, så at det utom mångt annat heter: Märk och hör Israël; på denna dagen äst tu vorden Herrans tins Guds folck; At tu skalt lydig vara Herrans tins Guds röst, och göra efter hans bud och rätter, som jag bjuder tig i dag 5. Mos. 27:9,10. Vi må väl bevisa vår Gud annars hvad dyrckan som hälst, vi må läsa, bedja eller sjunga, eller annars dyrcka honom huru som hälst, saknas en rätt lydna för hans bud, som flyter af en upriktig kärlek til honom, så äre vi, som Apostelen Paulus säger, intet annat än en ljudande malm och en klingande bjelra 1. Cor. 13:1. och alt vårt företagande i denna vägen är blått et gyckelvärk, hvarmed Gud ingalunda kan åtnöjas. Därföre lät han tilsäga konung Saul, som vetandes öfverträdde Guds befallningar, och sedan ville ställa in sig hos Gud genom offer: Menar tu, at Herren hafver lust til offer och bränne-offer, såsom dertil at man lyder Herrans röst; Si! lydnad är bättre än offer, och höra til16 är bättre än det feta af vädrar.17 Förty olydnad är en trolldoms synd, och gensträfvighet är et afguderi. 1. Sam. 15:22,23. Men denna lydnan bör för allting vara först upriktig och otvungen, för det andra allmän, så at den sträcker sig til alla Guds bud, för det tredje fordrar Guds helighet, at den bör vara fullkomlig, och ändteligen för det fierde beständig, alt til dess vi lupit vår vädjo ban til ända.18 Mine älskade Åhörare! se häraf, huru vidsträckta våra plikter blifva i denna delen; men vi få ej denna gången tilfälle, at längre uppehålla oss härvid, om vi annars skole hinna genomlöpa det vidsträckta fält, som vårt ämne ledt oss uppå.

Ännu åter står för det femte oss et sätt, at rätteligen bruka Guds Namn, som är mindre allmänt, men dock varit hos alla uplysta folkslag i bruk i alla verldenes tider, nemligen at vid Gud och Guds Namn betyga sanningen; hvilket ock kallas svärja eller gå ed. Djefvulen var den, som först genom en hädisk lögn emot Gud bedrog våra första föräldrar til affall, och med det samma planterade lögnens frö i menniskans hjerta, deraf upkom lögn och bedrägeri äfven imellan menniskor inbördes. Men som alla hyfsade folkslag erkänt en allvetande Gud, som kände menniskors innersta, och tillika rättfärdig, som lönade hvar och en efter sina gärningar, hafva Öfverhets personer, som, å Guds vägnar, äga straffa lasten och hägna19 oskulden funnit på det råd, at lika som ställa antingen den anklagade, eller vitnet til gärningen inför Guds alt seende ögon, och begära, at han skulle så tala eller berätta sammanhanget eller tilgången, såsom för Gud sjelf, hvaraf än det alt för mycket ibland oss brukeliga, eller rättare sagdt, tusende gånger missbrukade bedyrings sätt in för Gud leder sit ursprung. Man har ännu uptänkt et svårare bedyrings sätt, som är det i vår tid vid domstolar brukeliga, at svärja vid Gud och hans Heliga Evangelium, och betyga sanningen, med denna tilsats: så sant mig Gud hjelpe til lif och själ. Det är så mycket sagdt: jag afsäger mig all Guds nåd och hjelp i tid och i evighet, jag störtar mig sjelf med öpna ögon i helfvetes qval, utan hopp om någon förlossning, om jag annat och annorlunda berättar saken, än rätta tilgången är. Sådana och flera andra sätt til at edgånga höra ock til et rätt Guds namns bruk, om de af Öfverheten blifva anbefaldta och sanningen, bråttet eller oskulden därigenom kunna upklarna, men leda de icke til et så nyttigt, och Guds ära befrämjande ändamål, eller ock äro egenvilliga, blifva de det aldrafaseligaste missbruk af Guds namn, som kan uptänkas. Gud hafver sjelf befallt svärjande vid sitt namn, såsom Guds dyrkan, då det heter: Tu skalt frukta Herran tin Gud, och tjena honom, och svärja vid hans namn, 5 Mos. 6:13.


  1. rikt, överflödande
  2. på goda grunder
  3. bolat med många bolar: betyder bokstavligt ”horat med många män”, men används här bildligt i betydelsen ”avfallit till främmande gudar”
  4. kom dock igen til mig: citatet är ur Jer 3:1
  5. Han emottager … besinnar sig: hänvisar till Luk 15:20 och Luk 15:17
  6. sträva eller trakta efter
  7. ohjälpt
  8. Prophetians 9:de Capitel: Dan 9
  9. esom oftast: allt som oftast, rätt ofta
  10. mycket
  11. väldiga, förunderliga
  12. på ett anmärkningsvärt sätt
  13. behaga
  14. tjurkalv
  15. hån, förakt
  16. höra til: hörsamhet
  17. baggar
  18. til dess vi lupit vår vädjo ban til ända: Betyder bokstavligen ”till dess vi löpt kapplöpningsbanan till slut”, men används här bildligt för ”till dess vårt liv tar slut”. Hänvisar till 2 Tim 4:7.
  19. beskydda, försvara

Originaldokument

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: