Föregående avsnitt: Fjärde budordspredikan, § 6
Följande avsnitt: Fjärde budordspredikan, § 8
§. 7.
Det blifver nu således en afgjord sak, at Söndagen begynt på at firas såsom en Sabbatsdag, alt ifrån Apostlarnas och första församlingens tid i Nya Testa1 denna Christnas Sabbat. Men som om denna Hans instiktelse i Nya Testamentsens skrifter intet uttryckeligen förmäles, kan därom ock ingen ting med visshet påstås, utan det blifver därvid at denna inrättning tog sin början i Apostlarnas tid, och stadgade sig alt mer och mer i den följande. Men månne genom detta något afgå af dess Gudomelighet? Jag menar, nej. Ty voro icke Apostlarne af Herranom Jesu uttryckeligen försäkrade om den Helige Andes omedelbara ledande i det som hörde til Christi Rikes utbredande och vid makt hållande redan då Han första gången sände dem ut at predika, då det heter: Varer icke bekymrade huru och hvad I skolen tala, utan tvifvel ock hvad de i sådant afseende borde göra; ty thet skal gifvas Eder i samma stundene - - förty thet ären icke I som talen, utan thet är Eder Faders Anda, som talar i Eder: Matth. 10:19,20. Hvilket löfte äfven blef på det fullkomligaste upfyldt uppå Pingestdagen. Hvarföre öfverantvardade2 Han Petro och de öfrige Apostlarne himmelriksens nycklar, om icke, at på Jesu vägnar och i Hans ställe göra och stadga hvad som godt, rätt och Församlingen nyttigt vore? Därföre kallar äf ven Apostelen Paulus sig och sina ämbets kamrater för Christi tjenare och skaffare til3 Guds hemlighet. 1 Cor. 4:1. Hvad de således i denna delen, såsom ock i alt annat införde i församlingen, kan och bör icke annorlunda anses, än såsom heliga och Gudomliga instiktelser, hälst de i detta ärende ej gjorde annat, än det som var öfverensstämmande med sundt förnuft och uppenbarelsen, som åfvanföre redan är nog tydeligen bevist; af mindre helgd, i anseende til insticktelsen, äro däremot de öfriga i vår församling införda Högtids och Helgedagar, hvilka likväl, såsom af en Christelig Öfverhet anbefalta, böra äfven som Sabbatsdagen användas til den Treenige Gudens dyrkan och lof, emedan de som sätta sig emot Öfverheten, sätta sig med det samma emot Guds skickelse, och det blir fast, at de som sätta sig däremot, skola få en dom öfver sig, Rom. 134. hälst i en så god och nyttig sak.
mentet, men huru vida en sådan förändring eller inrättning måtte kunna få namn af Gudomelig instiktelse eller icke, fordrar en närmare granskning. At bevisa detta, böre vi först ärhindra oss, hvad här åfvanföre är bevist, af blotta förnuftet, at någon märkelig tid fordras til Guds dyrkan: för det andra hvad som är vist af uppenbarelsen, nemligen, at hvar sjunde dag blef af Gudi därtil helgad och välsignad flere tusende år före den Israëlitiska Gudstjenstens inrättning, och för det tredje, at den ena dagen ej äger i sig sjelf något mera heligt än den andra, så at det ej kommer egenteligen därpå an, om det är den första eller den sjunde dagen i veckan, allenast det är en viss dag som helgas Herranom i hvarje vecka. När vi nu lägge härtil hvad vår dyre Frälsare Jesus sjelf behagar säga, at Han är en Herre äfven öfver Sabbaten Matth. 12:8. som ägde makt at helga därtil hvad dag i veckan Honom behagade, och at anledningen til denna förändring ifrån Lördagen til Söndagen var så märkelig och glädjefull, som äfven förut är visat, i det Herren Jesus på den sednare vant en fullkomlig seger öfver sine fiender, genom sin upståndelse; synes högst billigt, at en sådan förändring värkeligen kunnat och bordt ske; hvilket ock är anledningen, hvarföre flere påstå, at vår dyre Frälsare, efter sin upståndelse sjelf instiktat
Föregående avsnitt: Fjärde budordspredikan, § 6
Följande avsnitt: Fjärde budordspredikan, § 8
Platser:
Personer: Paulus (Pawali, Saulus) S:t Petersburg (Pettersborg, Pettersburg)
Bibelställen:
Teman: