Föregående avsnitt: Fjärde budordspredikan, § 10
Följande avsnitt: Fjärde budordspredikan, § 12
§. 11.
Men, mine käreste! med alt detta må ingen tro oss vara befriade ifrån alla skyldigheter på Sabbats- eller hvilodagen, det är allenast det yttre tvånget vår Jesus har velat lösa oss ifrån, på det vi icke mera i Nya Testamentsens sälla tidehvarf måtte genom många och inbundna utvärtes öfningar bortblandas ifrån den otvungna och hjerteliga dyrkan, Han nu har orsak at vänta af sina kära barn. Och hurudan den bör vara, är hvad vi nu böre närmare eftersinna. Til at rätt fira vår Sabbat, dertil höra i gemen tvänne ting, nemligen görande och låtande: det ena befaller Gud, det andra förbjuder Han. Detta tredje och det följande fjerde budet i Herrans lag äro befallande, alla de andra hafver Han gjort såsom förbud; men alla innehålla icke dess mindre båda delarna. Vi märke således först hvad Gud, under Sabbatsdagens helgande, här egenteligen bjuder? Eller huru Han vil at den til Guds1 at menigheterna i Israël på vissa dagar om året skulle sammanträda i Jerusalem, at fira sina stora årliga Högtider: Vi hafve ej af nöden, at vidlöftigt omröra Juda folkets allmänna plägsed, at samlas på Sabbaten i sina synagogor, hvarest lästes och förklarades något af Mose och Propheterna, som voro de samlings- och undervisnings-rum, där Herren Jesus sjelf ofta predikade. Evangelisten Lucas förmäler flera gånger om de första trogna uti Apostla Gärningarna, huru de ofta voro endräkteliga tilsammans i böner och andra Gudaktighets öfningar; såsom då det bland annat heter, at the uphofvo endräkteliga sin röst til Gud; Apostl. G. 4:24. och på et annat ställe berättar han, huru Lärjungarne på en Sabbat kommo tilsammans til at bryta brödet, hvarest Paulus hade et tal för them. Cap. 20:7. Samme Apostel upmuntrar ganska ofta de trogne til en sådan allmän andakt i sina sändebref, såsom då han bland annat säger: Lät oss akta på oss inbördes, til at upväcka til kärlek och goda gärningar: Icke öfvergifvandes vår församling, såsom somlige för sed hafva; utan förmaner Eder inbördes, och thet thes mer, at I seen huru dagen nalkas. Ebr. 10:24,25. Och til sina Epheser: Taler emellan Eder i psalmer och låfsånger och andeliga visor, sjungandes och spelandes Herranom uti Edor hjerta. Ephes. 5:19. Ser, mine Åhörare! detta är altså de Christnas rätta Söndags arbete. Det blifver ock, om vi se närmare på sjelfva sakens natur, för Christna aldeles oundgängeligit och högst nyttigt. Hvarest kan väl Guds ord rundeligare2 utdelas, än där menniskor hundrade- och tusende-tals samlas, hvilka alla lika som säga med Cornelio til sin lärare: Så äre vi nu här alle för Gudi, til at höra alt thet tig af Gudi befalt är; Apostl. G. 10:33. en enda talar och tusende lära och tusende upbyggas och upmuntras nästan med samma möda, som man annars lärde en enda. En predikan kan på detta sättet gagna så mycket som annars otaliga enskildt hållna för hvar person. Hvem måste icke då medge nyttan af sådana undervisningar? Men de kunna icke hållas utan sammankomster, och sammankomster åter icke utan at vissa tider och dagar äro faststäldta, då de böra ske. Månne då någon lämpeligare tid därtil kunde utsökas, än just Söndagen eller de Christnas Sabbat? Härvid invända väl flere af mine Åhö rare: För de enfaldiga och okunniga kan sådant vara nyttigt, men hvad gagnar det mig, och flera andra, som lärt redan väl vår Christendom i barnaåren? Men jag svarar: Detta Edert fåkunnoga3 tal röjer, at I än icke lärt första bokstäfverna af en lefvande Christendom; I hafven icke ens ännu fått rätta smaken på Guds ord; ty det enfalligaste Guds ord smakar den Gudfruktiga, och den nådsökande, om han än vore den lärdaste, såsom David, bättre än hannog och hannogskaka:4 Eller huru misstagen I Eder så svårligen, då I menen at predikningarna äro blott för at undervisa; de äro ju äfven, at påminna, upmuntra och förbättra; sådant betarfva visserligen alla. Och hvad det öfriga af Gudstjensten anbelangar, som består i böner och låfsånger, så är det just här, som Guds barn, hvilka dessemellan bedja sin Gud, at jag så må säga, hvar i sin vrå, förena sig, at liksom med samlad styrka på et Gudi behageligit sätt bestorma himmelen: här upeldar den ena den andras andakt; här förebrår hvar och en trogen själ sig sin egen kallsinnighet, emot andras ifver; här buga de sig för Herranom, och rörda af en helig vördnad säga i sit sinne med Jacob: Thetta måste vara et heligt rum: Ty här bor visserliga Gud, och här är himmelens port. 1 Mos. B. 28:17. Men til et sådant Sabbatens firande i den allmänna Gudstjensten, därtil fordras äfven en Christelig beredelse genom böner, innan vi gå dit, hjertats afsöndrande ifrån alla jordiska omsorger, och en åtrå at få gå up i Herrans hus med David, som sade: Min själ längtar och trängtar efter tina gårdar;5 därtil hörer en botfärdig skrift- och Nattvardsgång, och et förvarande af sit hjerta, at det icke straxt fördjupar sig tilbaka i fåfängeligheten. Ack et välsignadt Sabbats arbete!
dyrkan helgade tiden, af oss rätt skal användas? Därtil hörer först, den allmänna Gudstjenstens, och allmänna undervisningars andäktiga bivistande. Vi behöfve icke härvid åberopa oss Gamla Förbundets stadgar,
Föregående avsnitt: Fjärde budordspredikan, § 10
Följande avsnitt: Fjärde budordspredikan, § 12
Platser: Jerusalem
Personer: Cornelius David Jakob (Jacob) (GT) Lukas (Lucas) Paulus (Pawali, Saulus)
Bibelställen:
Teman: