Föregående avsnitt: Fjärde budordspredikan, § 9
Följande avsnitt: Fjärde budordspredikan, § 11
§. 10.
Senare Delen.
Sedan vi nu således i Herrans välsignade namn sökt och äfven med trygghet funnit den rätta hvilodagen, eller tiden då Gud skal dyrkas, blifver för oss lika nödigt at undersöka, huru den samma bör rätt helgas. At denna dagens firande ingalunda består blott i dess afsöndrande från andra dagar i veckan, det kunne vi lätt sluta, allenast vi först ärhindre oss den dyra befallning som oss är gifven i första budet, at allena frukta och älska den sanna Guden, och ej tilbedja andra Gudar, eller förtrösta på något annat i verldene, än Honom, och efter det andra budet, at gifva Honom en rätt Gudomelig dyrkan. Dessa heliga göromål måste således blifva de
samma, hvartil Sabbatsdagen bör användas. Detta bevisar oss vidare sjelfva budets ord: Tänk på at tu helgar hvilodagen. Ty det är icke allenast befalt at den skal urskiljas ifrån andra dagar, utan ock at den skal värkeligen helgas, det är: på den dagen bör intet syndigt och fåfängeligit företagas, utan den bör hel och hållen användas til heliga göromål, til Guds dyrkan och allahanda slags Gudaktighets öfningar. Til sådana heliga förrättningar hafver den äfven blifvit nyttjad i Gamla och Nya Testamentet. Vi behöfve således icke längre uppehålla oss vid Sabbatens helgande i gemen, då det däremot blifver af större angelägenhet at förklara, huru det egenteligen bör ske.Gamla Testamentets Ceremonialiska Sabbat, som i den Levitiska lagen var anbefald, skulle äfven i utvärtes måtto firas ganska strängt. Gud gaf Israëls barn i öknen en befallning, at ingen skulle gå ut ifrån sit rum på sjunde dagen; 2 Mos. B. 16:29. intet vid lifsstraff något arbete göra: Intet uptända på Sabbatsdagenom någon eld i alla sina boningar: Cap. 35:2,3. De skulle vakta sig, at de icke bäro någon börda om Sabbatsdagen, Jer. 17:21,22. med flera; men Apostelen Paulus kallar dem svaga och vedertorftiga stadgar, Gal. 4:9. nemligen svaga, emedan de icke1 af Herrans Zebaoths stora hvila på sjunde dagen, som förut är nämt, den skulle ock påminna dem om den ro de försattes uti, då Herren frälsade dem med stora under ifrån sitt svåra slafveri i Egypten. Den pekade framåt på Jesu tysta hvila öfver denna dagen i grafven, men ock tillika på de trognas eviga Sabbat och ro i himmelen, som samme Apostel nog tydligen gifver tilkänna i samma sitt sändebref til de Ebreer och dess 4:de Capitel. Således var det allenast skuggan, och kan i dessa yttre omständigheter ej binda vårt samvete, längre än hvad tillika bidrager til vår andeliga hvila i vår Frälsare, och bereder oss til den efterlängtade roligheten2 i himmelen.
ägde någon kraft at rättfärdiga; men vedertorftiga betyder fattiga och ringa, som med all sin stränghet intet innefattade någon tröst och vederqveckelse för den odödeliga själen, och straffar därföre de Galater, at de än, sedan de genom Christum blifvit befriade ifrån sådana Levitiska stadgar, ville på nytt tjena dem. Och til de Collosser säger han rent ut: Så låter nu ingen göra Eder samvet öfver mat och dryck, eller öfver bestämda helgedagar, eller nymånader, eller Sabbater; hvilket är skuggan af thet som tilkommande var; men kroppen sjelf är i Christo. Coll. 2:16,17. Och på et annat ställe säger han äfven: Lagen, nemligen den Levitiska, hafver skuggan af thet tilkommande goda, och icke sjelfva varelsen. Ebr. 10:1. Den Levitiska Sabbaten var dels en åminnelse af det framfarna, dels ock en förebild, som syftade på det tilkommande. Den helgades i synnerhet til en hugkomst
Föregående avsnitt: Fjärde budordspredikan, § 9
Följande avsnitt: Fjärde budordspredikan, § 11
Platser: Egypten (Aegypten, Ægypten)
Personer: Paulus (Pawali, Saulus)
Bibelställen:
Teman: