Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Predikningar Öfver Tio Guds Bud: III. Predikan

Tredje budordspredikan, § 8

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 8.

När i detta andra Budet, så väl som många annorstädes i den Heliga Skrift talas om Guds Namn, så förstås därmed alt det hvaraf Gud til sit väsende, til sina egenskaper och välgärningar är eller kan blifva känd af oss menniskor. Gud är sjelf för dödeliga menniskor et aldeles osynligit väsende, och därföre kunna menniskor intet göra sig några begrep om Gud annorledes, än genom allahanda synliga ting, som gifva oss några anledningar1 at känna Honom. Det kallas i gemen tingens Namn, hvaraf de igenkännas; ej allenast egna namnen, utan ock de beskrifningar vi få om dem; en man igenkännes ej allenast af sit egit namn, utan ock af sina gärningar. Den ene bär namn af dygdig, en annan af lastfull, den ene kallas lärd, den andre okunnig, med hvilka namn deras beskaffenhet utmärkes, så förstås ock här under Guds Namn alt det, hvaraf vi kunne få några begrep om Honom.

Hit hörer således först den store Gudens egenteliga och höga Namn, under hvilka Han lika som i et sammandrag velat ställa sit eviga Majestät, och sitt sjelfständiga väsende oss för ögonen: då Han kallar sig Jehovah, Herren, Gud, A och O, med flera sådana, hvilka därföre oftast tagas i den Heliga Skrift för Gud sjelf. Den vise Konung Salomo säger: Herrans Namn är et fast slott, Ordspr. B. 18:10. och bör man veta, at sjelfva namnet, eller de bokstäfver, hvarmed man skrifver det, och det ljud, hvarmed de uttalas, göra i sig sjelf intet, utan den store och Alsmägtige Guden, som menes därmed, Han är det fasta och oryggeliga slott, dit den rättfärdige löper och varder där beskärmad. Och Herren sjelf sade til Mose: Jag är Abrahams Gud, Isaks Gud och Jacobs Gud; thetta namnet är mig evinnerliga, thet skal vara min åminnelse ifrån barn och til barnabarn. 2 Mos. B. 3:15. Så nyttjade ock vår dyre Frälsare i bönen Fader vår Guds Namn, då Han lärer oss bedja helgadt varde Titt Namn, men mener därmed Gud sjelf. För det andra förstås med Guds Namn, Hans stora och höga egenskaper. Igenom dem hafver Gud velat göra sig känd ibland menniskors barn; at förneka eller förringa dem är intet annat än at förringa Gud sjelf; men at med vördnad tänka på dem och tala med högaktning om Hans allmagt, Hans allestädes närvarelse, Hans rättfärdighet och nåd, det är rätt bruka Hans Namn. Så gjorde den Gudfruktige David och sade: Jag låfvar ditt Namn du Aldra Högste: Herren är then fattigas beskärm; et beskärm i nödene: therföre hoppas til tig the som titt namn känna. Ps. 9:3,10,11. Det är de som äro i sitt hjerta öfvertygade om dessa dina stora egenskaper; ty just de samme, vil han säga, känna ditt namn. För det tredje förstås med Guds namn Hans stora värk och välgärningar, nemligen så vida de leda oss til kännedom af hans fullkomligheter och eviga förbarmande. Värket prisar Mästaren, plägar man säga; så är det ock här; hela verlden beprisar Gud sin evige, alvise och alsmäktige Herre och Skapare. Ty så säger Apostelen Paulus: Hans osynliga väsende och hans eviga kraft och Guddom varder beskådad, när de besinnas af gärningarna, nemliga af verldenes skapelse. Rom. 1:20. Därföre går ock David längre och säger, at himlarna förtälja Guds ära och fästet förkunnar hans händers verk. Ps. 19:2. Isynnerhet hafver Gud uprättat sitt namn ibland menniskorna, genom sina margfalliga och stora välgärningar i Skapelsen, Återlösningen, och Helgelsen, hvilka, efter Prophetens utsago, skola Herranom vara et namn ibland menniskor och et evigt tekn, det icke skal utrotadt varda. Es. 55:13. At bespotta Herrans värk och dråpeliga gärningar, eller hans stora godhet är ju intet annat än at bespotta Gud sjelf, eller hans namn; men at beprisa dem, är at ära och uphöga deras Mästare och hans stora namn. För det fjerde förstås med Herrans namn äfven Guds Heliga och saliggörande ord. Af ingen ting igenkännes Gud så mycket och så tydeligen, som igenom det i Propheternas och Apostlarnas skrifter uppenbarade ordet, och Frälsaren Jesus säger uttryckeligen om dessa skrifter, at de vitna om honom; därföre komma de med rätta at innefattas under Guds namn; Joh. 5:39. ty det är et kraftigt ord och skarpare än något tvääggat svärd Ebr. 4:12. ja en Guds kraft allom dem til salighet som tro. Rom. 1:16. Detta ordet kallar Herren sjelf sit namn, då han talar med Lärjungen Ananias om Apostelen Paulo och säger: Han skall bära mit Namn för Hedningar och för Konungar och för Israëls barn, Ap. G. 9:15. hvilket intet annat var än Guds ord och Evangelii ljufva lära, som Paulus skulle prädika. Ändteligen och för det Femte förstås ock därmed de Heliga Sacramenterna; Ty de äro Heliga förrättningar och nådetekn, där Gud på et besynnerligit sätt utgjuter sin välsignelse öfver menniskorna, då de efter hans befallning och i Hans Heliga Namn förrättas. Uti Sacramenterna öpnar Gud, under jordiska ting, sitt kärleksrika hjerta, och lemnar syndaren det aldranärmaste och för våra utvärtes sinnen känbaraste tilträde til sig; de betekna derföre honom och äro hans ljufvaste namn. At vanvörda dem är ej annat; än at vanvörda deras Höge Instiktare2 och hans dyra namn: At upsåteligen försumma en tilbuden nåd i dopet, eller ock at trampa det däruti gjorda heliga förbundet, måste på det närmaste röra dess Instiktare; då det däremot heter om dem, som rätteligen annamade detta välsignade renings medel, såsom Paulus skref om sina omvända Corinthier: I ären aftvagne, I ären helgade, I ären rättfärdigade, genom Herrans Jesu namn och genom vår Guds Anda. 1 Cor. 6:11. Likaledes är det beskaffadt med den Heliga Nattvarden. Den är vår dyraste Frälsares sidsta kärleks testamente til sina älskade barn, hvilket han befalt dem nyttja til sin och sin öfversvinnerliga3 kärleks åminnelse. Huru nära måste då icke et heligt värk röra sin Instiktares ära, om det brukas eller föraktas, och med hvad sinnes beskaffenhet denna dyra måltiden annamas. Si så vidsträckt är bemärkelsen af Herrans namn, och vi må härmed utropa med Konung David: Gud såsom titt namn, så är ock titt låf alt in til verldenes ända. Ps. 48:11.


  1. tillfällen, möjligheter
  2. instiftare
  3. överflödande, översvämmande

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: