Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Kolmas saarna Jumalan kymmenestä käskystä

Kolmas saarna käskyistä, § 12

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

§ 12

Toiseksi Jumalan nimeä käytetään väärin silloin kun sitä käytetään sellaisiin hankkeisiin, jotka itsessään ovat jumalattomia ja syntisiä, ja jotka Jumalan nimen väärinkäyttö tekee vieläkin syntisemmiksi. Tämän tyyppisen väärinkäytön mainitsee pyhä Luther toisen käskyn lyhyessä selityksessään, jossa hän sanoo: Meidän tulee pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme hänen nimessään kiroa, vanno, noidu, valehtele emmekä petä.1 Kirous ei ole mitään muuta kuin syntisiä ja pahoja toivomuksia Jumalan, meidän itsemme, lähimmäistemme tai muiden asioiden suhteen. Ne lähtevät vihaisesta, kärsimättömästä ja epätoivoisesta sydämestä ja pitkäaikaisesta synnintiestä, ja ne ilmenevät sanoissa hirvittävinä kirouksina. Jumalaa vastaan ne ilmenevät kauheina herjauksina, kun syntiset faaraon tavoin uhmaavat taivasta: Kuka on Herra, että minun olisi toteltava häntä? 2. Moos. 5:2. Vihansa vimmassa ihmiset menevät niin pitkälle, että he toisinaan toivovat pahaa itselleenkin, tai antautuvat ruumiineen ja sieluineen paholaisen valtaan aivan kuin he eivät jo ennestään olisi lujasti tämän vallassa aikaisemman jumalattomuutensa vuoksi. Osoittaa myös hirveää ylimielisyyttä toisia kohtaan kun kirotaan säitä ja ilmoja, eläimiä, puita ja muita asioita, jotka estävät tällaista tyrannimaista syntistä hänen puuhissaan. Tässä he muistuttavat villejä koiria, jotka purevat keppiä, jolla niiden raivoa vastaan täytyy suojautua. Mutta mikään ei meidän keskuudessamme ole yleisempää kuin se, että langetetaan kirouksia lähimmäistä kohtaan, niin kasvokkain kuin takanapäinkin. Toisinaan käännytään pahoin toivomuksin Jumalan puoleen, toisinaan Saatanan. Koetetaan tavoittaa niin taivasta kuin helvettiäkin, jotta saataisiin puretuksi sappea ja vahingoitetuksi lähimmäistä, ja miten voisikaan kristitty kavahtamatta kuunnella niitä tuhansia kirouksia, joita alhaisista seuroista kaduilla ja kujilla päivittäin satelee. Daavid sanoo tällaisesta ihmisestä huomionarvoisesti: Hän syyti kirouksia – saakoon ne itse päälleen! Ketään hän ei siunannut, jääköön itse siunauksetta! Kietokoon kirous hänet kuin vaate, menköön se hänen sisäänsä kuin vesi, hänen luihinsa kuin liukas öljy. Ps. 109:17–18. Apostoli Jaakob lausuu tästä näin: Kielellä me ylistämme Herraa ja Isää, ja sillä me myös kiroamme ihmisiä, Jumalan kuvaksi luotuja. Kiitos ja kirous lähtevät samasta suusta. Tämä ei käy, veljeni. Jaak. 3:9–10. Rakkaat kuulijat, vannomisesta olemme edellä osoittaneet, että silloin kun Jumalan nimen kunnia, totuuden esille saaminen ja lähimmäisen etu sitä vaativat, niin valalle meno ei ole vain luvallista vaan suorastaan kristillinen velvollisuus. Mutta sitä vastoin olemme myös juuri huomauttaneet, etteivät kaikkinaiset valat ja vakuutukset tarpeettomissa asioissa ole mitään muuta kuin Jumalan nimen väärinkäyttöä; tässä meidän on jäsennyksemme vuoksi käsiteltävä vain vääriä valoja ja vakuutuksia, jotka tapahtuvat suuren Jumalan nimessä. Valhe sinällään ei ole muuta kuin Saatanan sikiö, sillä Vapahtajamme Jeesus sanoo hänestä: Hän on kaukana totuudesta, se on hänelle vieras. Kun hän valehtelee, hän todella puhuu omiaan, sillä hän on valehtelija ja valheen isä Joh. 8:44. Valehtelu on siten sekä jumalan että ihmisten edessä iljettävä synti ja valehtelijan täytyy olla sen isästä, perkeleestä, mutta kun tämän lisäksi valhe vahvistetaan, tai halutaan tehdä uskottavaksi herran Sebaotin nimen kautta, Kaikkitietävän edessä pyhästi sielunsa ja autuutensa kautta vakuuttaen, ja näin petetään ihmisiä, sillä Jumalaahan ei voi pettää, niin tämä ihmisparka luopuu silloin kaikesta armostaan ja autuudestaan ajassa ja ikuisuudessa, ja ikään kuin avoimin silmin heittäytyy Saatanan käsivarsille ollakseen kokonaan hänen saaliinsa. Tässä Jumalan pyhää nimeä käytetään väärin kaikkein kauhistuttavimmalla tavalla, sillä sitä käytetään törkeän valheen peittelemiseen. Kuka voisi vapisematta ajatella sellaisia valoja? Miten oikea kristitty ja rehellinen kansalainen voisi ajatellakaan, että tällaisia julkeita Jumalan nimen pilkkaajia voisi kristikunnassa olla, elleivät onnettomat kokemukset ja valitukset kaikkialla esiintyvästä valapattoisuudesta vakuuttaisi meitä siitä. Asian luonteen mukaisesti tämä ei johdu vain tietämättömyydestä kristinuskon opeista vaan pikemminkin siitä yleisestä varmuudesta ja uskonnottomuudesta, jossa ihmisen elävät täysin vailla Jumalaa, tai eivät ainakaan milloinkaan usko, että hän hallitsee, kostaa ja palkitsee. Voi, kunpa hallitsijat omalla esimerkillään sytyttäisivät alamaisiinsa palavan kunnioituksen Jumalaa kohtaan ja voi! kunpa he hävittäisivät vapaa-ajattelun tai ainakin niin salassa kuin julkisestikin sitä vihaisivat! Voi, kunpa kaikki nuorisoa johdattavat, myös ne, jotka johdattavat ylhäisempien sukujen nuoria, itse kunnioittaisivat Jumalan suurta nimeä ja painaisivat sen jo lapsuudessa oppilaidensa sydämiin, ja kunpa Siionin vartijat itse eivät olisi vain kumiseva vaski ja helisevä symbaali! Silloin voitaisiin piankin toivoa parempaa tässä asiassa. On kuitenkin huomattava, että mitä enemmän omaatuntoa tarpeettomissa, vaarallisissa ja omaa hyvinvointia koskevissa asioissa rasitetaan valalle menolla, sitä enemmän poljetaan sen pyhyyttä ja sitä enemmän väärinkäytetään Jumalan nimeä. Herran käsky on tässä asiassa toisekseen selvä: Älkää vannoko väärin minun nimeeni, sillä jos niin teette, häpäisette Jumalanne nimen. Minä olen Herra 3. Moos. 19:12.

Pyhä Luther mainitsee seuraavaksi Jumalan nimen väärinkäyttönä noituuden. Noituudesta mainitsimme jo edellä ja tarkastelimme sitä täydellisenä Jumalasta luopumisena ja Jumalan nimen karkeana halveksuntana. Nyt meidän on tarpeen ainoastaan todeta jotain taikauskosta. Taikauskoksi kutsutaan varsinaisesti sitä, että ihmiset ryhtyvät tekemään jotain ilman luonnon tarjoamia keinoja tai näiden keinojen luonnolliset voimat ylittäen, ja he itse kuvittelevat voivansa saada sen aikaan ja tahtovat jopa uskotella toisetkin siitä, vaikka he itse asiassa eivät voi saada aikaan yhtään mitään. Tällainen taikausko tulee esiin lukemattomissa asioissa. Noituudeksi sen sijaan on kutsuttava sitä, jos ihminen paholaisen avulla todella kykenisi tekemään jotain luonnonvoimat ylittävää. Asia tulee luultavasti ymmärrettävämmäksi pienen esimerkin avulla. Taikauskoinen ihminen uskoo voivansa joiden loitsujen tai muiden konstien avulla voivansa parantaa jonkin sairauden ilman luonnollisten lääkeaineiden käyttöä. Sairas kääntyy hänen puoleensa saadakseen apua, ja käykin niin, että sairas sen jälkeen paranee. Silloin molemmat uskovat, että hänen taikauskonsa on auttanut sairasta, vaikka sairaus luonteeltaan oli sellainen, että se alkoi jo hellittää ja väistyä. Mutta jos taas olisi käynyt vastoin toivomuksia, niin olisi voitu vedota satoihin muihin syihin, miksi tällä kertaa epäonnistuttiin. Molemmat luottaisivat edelleen taikauskoon ja pitäisivät sitä yhä pyhänä. Usein käykin niin, että taikauskon tai taikojen käyttäjät eivät itse usko niihin lainkaan, mutta käyttävät niitä kuitenkin itsensä elättämiseen ja rikastuvat toisten hyväuskoisuuden avulla. Mutta niin kuin kaikessa tällaisessa, tässäkin etäännytään Herraan luottamisesta, eikä tämäkään ole muuta kuin epäjumalanpalvontaa, ja se on sitäkin syntisempää, koska tällaisissa teoissa usein mainitaan Jumalan nimi, niissä käytetään apuna pyhiä esineitä, Jumalan sanaa ja paljon muuta, minkä täytyy olla Herralle iljetys. Sellainen kielletään monessa Pyhän kirjan kohdassa, joissa näiden keinojen käyttäjiä kutsutaan taikojentekijöiksi, ennusmerkkien selittäjiksi tai linnunlaulun tulkitsijoiksi, eikä tässä tee syntiä vain se, joka pettää, vaan myös se, jota petetään, sillä näin sanoo Herra: Älkää kääntykö vainajahenkien puoleen älkääkä kysykö neuvoa tietäjiltä, ettette saastuttaisi itseänne. Minä olen Herra, teidän Jumalanne 3. Moos. 19:31. Lopulta Jumala tässä toisessa käskyssä kieltää myös hänen pyhässä nimessään tapahtuvan valehtelun ja petoksen. Edellinen viittaa selvästikin väärään oppiin, jälkimmäinen ulkokultaiseen elämään. Jumalan nimi pyhitetään silloin, kun Kristuksen kallista oppia saarnataan ja opetetaan puhtaasti ja kirkkaasti, ja sitä väärinkäytetään silloin, kun Jumalan sanaa peitellään, väännellään ja vääristellään tai kun väärällä ja viekkaalla tavalla koetetaan tukea valheita Pyhällä kirjalla. Näin tapahtuu myös silloin, kun ihmiset valheen ja viekkauden keinoin koettavat päästä papinvirkaan ilman oikeaa ja laillista kutsumusta. Tästä kaikesta Herra valittaa profeetta Jeremiaan kautta seuraavasti: Silkkaa valhetta julistavat profeetat minun nimissäni! Minä en ole heitä lähettänyt, en ole antanut heille tehtävää enkä puhunut heille. Valhenäkyjä, tyhjiä ennustuksia ja petollisia kuvitelmiaan he teille julistavat Jer. 14:14. Jumalan nimissä pettämistä on se, että ihmiset omaksuvat ulkonaisesti hurskaan hahmon, käyttäytyvät jumalisesti, laulavat ja lukevat, niin että ihmiset pitävät ja tervehtivät heitä hyvinä kristittyinä, vaikka he kuitenkin sisimmässään ovat täysin muuttumattomia, nauttivat pahuudesta ja heidän sydämensä on luopunut Jumalasta. Siksi Herra puhutteleekin tällaisia jumalattomia ja sanoo: Miten sinä voit kertoa käskyistäni, kuinka uskallat kertoa minun liitostani, sinä, joka et ota vastaan ojennusta vaan heität käskyni selkäsi taakse Ps. 50:16–17. He ovat kuin kalkilla valkaistut haudat. Ulkopuolelta ne ainakin ensi katsomalta ovat kauniita mutta sisältä täynnä kuolleiden luita ja kaikkea saastaa. Samalla tavoin tekin olette hurskaita ulkonaisesti, ihmisten silmissä, mutta sisältä täynnä teeskentelyä ja vääryyttä Matt. 23:27–28.


  1. Lainaus Lutherin Vähästä katekismuksesta, suom. 1999. Suomennosta on muokattu vastaamaan alkutekstiä.

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: