Edellinen jakso: Kärryjen parantaminen, § 1
Seuraava jakso: Kärryjen parantaminen, § 3
§ 2
Ennen kuin voimme vakavasti ryhtyä ratkaisemaan esitettyä ongelmaa, meidän on aluksi hankittava selkeä käsitys niistä asioista, joista tässä tapauksessa voi vielä olla eriäviä mielipiteitä.
Kärryiksi nimitetään kesäaikaan käytettävää laitetta, johon kuuluu kaksi pyörää ja kummankin pyörän keskiön lävistävä akseli ja joka kantaa erikokoisia kuormia, joita hevonen tai jokin muu vetojuhta vetää tätä tarkoitusta varten valmistettujen aisojen välityksellä.
Näemme päivittäisessä käytössä olevien kärryjen välillä varsin suuria eroja. Kuninkaallinen akatemiahan ei ole varsinaisesti määritellyt, millaisiin kärryihin se haluaa määrätyn suuruisia keventäviä parannuksia, vaan sanoo niitä vain tavallisiksi työkärryiksi, mutta jos on mekaniikan lakien mukaisesti ajateltava parannuksia, jotka parantavat niitä tiettyyn määrään asti joihinkin muihin verrattuna, on tarpeellista ottaa lähtökohdaksi jokin tavallisista malleista, johon paranneltuja kärryjä voidaan verrata, jotta voitaisiin todeta, onko tavoiteltuun tulokseen päästy vai ei. Ja jotta lukija ei luulisi valittua vertailukohdetta liian kehnoksi, esitän tarkoin sen ominaisuudet, jotta myös Kuninkaallinen akatemia voi selvittää, onko valinta onnistunut vastaamaan sen omaa käsitystä tavallisista kärryistämme.
Valitsin mallikappaleeksi kärryt, joiden hyvin raudoitettujen pyörien halkaisija on 2 kyynärää 4 tuumaa. Akseli on vankkaa puuta, ja sen kumpikin pää, joka työntyy pyörän rumpuun, on vahvistettu ylä- ja alapuolelta pitkillä 1 1/4 tuuman levyisillä rautaliuskoilla. Akselin paksuus on latvapäässä 3, mutta tyvipäässä 3 3/8 tuumaa. Rummut, joiden varassa akseli lepää, on kummastakin päästä vahvistettu rautaisilla holkeilla, jotka hankautuvat akselin alle pituussuuntaan kiinnitettyä rautaliuskaa vasten. Akseliin kiinnitetty 3 tuumaa korkea rautatappi estää pyörää painumasta syvemmälle akselilla, ja akselin raudoitetun pään läpi työnnetty 7 tuuman pituinen sokka estää pyörää irtoamasta. Sekä holkit että akselin raudoitukset olivat lisäksi kuluneet melko sileiksi. Ja koska arvioin tämän mallikappaleen kuuluvan laadultaan keskimääräistä parempiin tavallisiin työkärryihin, ryhdyin niitä käyttäen yrittämään, voitaisiinko kärryjä parantaa siinä määrin, että niillä voitaisiin kuljettaa 70 leiviskän kuormaa yhtä helposti kuin nyt 40 leiviskää.
Edellinen jakso: Kärryjen parantaminen, § 1
Seuraava jakso: Kärryjen parantaminen, § 3
paikat:
Henkilöt:
Raamatunkohdat:
Aiheet: