Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Kärryjen parantaminen

Kärryjen parantaminen, § 13

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

§ 13

Näin siis estetään ensiksikin hiekan ja mullan pääsy holkkeihin täydellisesti. Maa-ainekset putoavat väistämättä maahan, sillä kuvan Fig. 3 rengas E on kokonaan rummun sisällä ja on ulospäin suippeneva, jotta hiekkaa ei missään tapauksessa pääsisi sisään sen pinnalta.

Holkki F on samasta syystä ohuempi ulommasta päästään, niin että vaikka rummusta putoaisi hiekkaa sen päälle, se ei kuitenkaan voi liikkumattoman renkaan päällä siirtyä kokonaisen tuuman verran sisemmäksi ja nousta ylöspäin ulospäin viettävän renkaan eli holkin pinnalla, vaan joutuu päinvastoin vaeltamaan alaspäin sokkatappia kohti ja putoamaan sitten maahan kummallekin puolelle.

Toiseksi hankaus, joka aiemmin vaikutti sokkatappeja vasten 2–3 tuuman pituudelta, on nyt supistettu niin vähiin, että sitä aiheuttamassa on enintään puoli tuumaa akselin pinnasta kummassakin päässä.

Kolmanneksi: kun tavallisissa kärryissä akselin kummassakin päässä rauta hankautuu rautaa tai puuta vasten, mikä aina aiheuttaa voimakasta kitkaa, näissä kärryissä rauta hankautuu pronssiin, joka tunnetuista aineista aiheuttaa vähäisintä kitkaa.

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: