Edellinen jakso: Kärryjen parantaminen, § 11
Seuraava jakso: Kärryjen parantaminen, § 13
§ 12
Jotta saisimme vielä paljon selvemmän käsityksen siitä, miten kaikki rummussa on oikeassa järjestyksessä, kuvitelkaamme, että se on halkaistu keskeltä (kuva Fig. 4): akselin eli telan A ohuemmassa päässä on holkki H ja tyvessä rengas I1. BC on itse rumpu, jonka kumpaankin päähän on sopivilla työkaluilla hakattava 3 tuuman syvyinen niin suuri nelikulmainen reikä, että pronssiholkit uppoavat hyvin siihen kummassakin päässä, tuumaa syvemmälle kuin itse rummun rungon pää. Nämä holkit on sitten kiinnitettävä hyvin rautakiiloilla joka puolelta, mutta ne on myös tasapainotettava tarkasti, jotta rumpuun kiinnitetty pyörä ei vieri vinosti. Tämä tasapainottaminen vältetään kuitenkin kokonaan, jos pronssiholkit upotetaan ja kiinnitetään hyvin ennen pyörän valmistamista, sorvataan sitten rumpu ja tehdään pyörä sen ympärille. DE on siis isompi holkki, joka sijoitetaan telan tyveen ja jonka ulompi pää painuu tiiviisti rautarengasta I vasten ja estää pyörän työntymisen syvemmälle akselilla. FG on pienempi holkki, joka on sovitettu telan kapeampaan päähän sopivaksi ja nojaa ulommassa päässään rautaholkkiin H, joka estää pyörää irtoamasta akselilta.
Edellinen jakso: Kärryjen parantaminen, § 11
Seuraava jakso: Kärryjen parantaminen, § 13
paikat:
Henkilöt:
Raamatunkohdat:
Aiheet: