Edellinen jakso: Kuudes saarna käskyistä, § 4
Seuraava jakso: Kuudes saarna käskyistä, § 6
§ 5
Ensimmäinen osa
Käsky on yleinen, eikä se niin ollen siedä minkäänlaista rajausta vaan se määrää niin meidän omamme kuin lähimmäisemmekin hengen turvaamisesta eli siitä, mitä Jumala meiltä kieltää ja mihin hän meitä käskee näiden molempien varjelemiseksi. Meidän tehtävämme on siksi tässä tarkastelumme ensimmäisessä osassa pohtia, mitä Herra kummankin suhteen tässä kieltää.
Ihmiset näyttävät usein luulevan, että heillä on täysi oikeus ja vapaus toimia itsensä suhteen täysin mielivaltaisesti, ilman että heidän tarvitsee pelätä joutuvansa siitä minkäänlaiseen vastuuseen. He eivät kuitenkaan ymmärrä,1 Ap. t. 17:28. Minä omassa täydellisessä pyhyydessäni kiellän sinua vahingoittamasta ruumiillista tai hengellistä elämääsi millään tavalla, niin mielelläsi kuin välttäisitkin ankarimman kirouksen, joka koskaan voi minun lakini rikkojan osaksi tulla. Eikä tässä kaikki, vaan kiellän myös kaiken sen, mikä voisi antaa sinulle aihetta sellaisiin julmiin tekoihin itseäsi kohtaan.
että kaikki mitä heillä on, ruumis ja sielu ja muut asiat, on lainaa Herralta. Voimmekin siksi kysyä heiltä Paavalin tavoin: Kuka antaa sinulle erikoisaseman? Onko sinulla mitään, mitä et ole saanut lahjaksi? 1. Kor. 4:7. Mutta jos se taas on lainaa häneltä, niin on varmaa, että hän sitä palautettaessa vaatii tarkan tilinpidon siitä, miten lainaa on käytetty. Tärkeintä, mitä Jumala on meille antanut, on tietenkin henki eli elävä ruumis ja järjellinen sielu. Meillä on tässä suhteessa myös kahdenlainen elämä. Ruumiillinen elämä perustuu näiden kahden osan läheiseen keskinäiseen yhteyteen ja siitä syntyvään toimintaan. Hengellinen taas ei ole mitään muuta kuin sielumme yhteyttä Jumalansa, korkeimman hyvän kanssa. Näistä molemmista elämistä Herra sanoo tässä käskyssä: Älä tapa, minä Jahve, sinun elämäsi Herra, olen antanut sinulle toisen ja ilmoittanut toisen elämän, minussa ja minun ansiostani sinä elät, liikut ja oletSiksi tässä kielletään ensinnäkin omaan ruumiiseemme kohdistuva itsemurha. Se tosin näyttäisi olevan täysin luonnonvastaista, mutta sitä ei tapahdu vain raivon ja järjettömyyden vallassa vaan usein myös hyvin väkivaltaisesti ja harkitusti, joko vihan, ylpeyden tai epätoivon vuoksi. Silloin ihminen päättää, tai yrittää päättää maallisen elämänsä veitsellä, miekalla, pyssyllä tai muulla välineellä, jolla hän viiltää, pistää, ampuu tai muuten vahingoittaa itseään, kuten kuningas Saul ja hänen aseenkantajansa 1. Sam. 31:4–5, köydellä niin kuin Juudas Iskariot, Matt. 27:5, tai myrkyllä, mistä aikakirjat monien pakanoiden kohdalla kertovat, heittäytymällä tuleen tai veteen, tai jollain muulla keinolla. Heihin voinee soveltaa Salomon sanoja: Joka tekee itselleen pahaa, siis se joka harkitusti vahingoittaa itseään tai toisia, saa vehkeilijän nimen2 Sananl. 24:8, eli hän on häpeällisten tekojen mestari. Tähän kuuluvat myös kaikki sellaiset paheet ja edesottamukset, jotka toden teolla lyhentävät tai heikentävät monien ihmisten elämää. Kuinka moni onkaan esimerkiksi pilannut ja turmellut ruumiinsa kyltymättömän huoruuden paheissa, toiset taas mässäilemällä ja juopottelemalla, eli ovat syöneet tai juoneet itsensä hengiltä. Toisista on tullut surkimuksia, tai sitten he ovat menettäneet henkensä rajujen mielenliikutusten vallassa, vihanneet itsensä kuoliaaksi tai sitten kohtuuttoman surun tai työn vuoksi joutuneet ennen aikojaan hautaan, ja aivan liian monen on sinne vienyt oman terveyden laiminlyönti. Kuulkaa siis mitä Sirak sanoo haureudesta: Porttojen luona käyvät joutuvat eksyksiin. Heidän osansa on mädäntyä matojen ruokana ja kuihtua pois näkyvänä esimerkkinä muille3 Sir. 19:2–3,4 ja miten hän varoittaa juoppoudesta ja sanoo: Älä ryhdy juomariksi, sillä viini on koitunut monen turmioksi5 Sir. 31:25.6 Ja, Jumala armahtakoon, viina turmelee meidän keskuudessamme varmasti vieläkin enemmän, ja siinä mennään valitettavasti niinkin pitkälle, että jotkut aivan ehdoin tahdoin ryyppäävät itseään hengiltä. Vihasta sanoo eräs Jobin ystävistä, temanilainen Elifas näin: Tyhmyri tukehtuu omaan raivoonsa, typeryksen surmaa oma vimma Job 5:2. Salomo taas sanoo surusta: Synkkä mieli kuihduttaa ruumiin Sananl. 17:22, ja melkeinpä näihin kaikkiin voisi soveltaa Sirakin sanoja: Vaarat kaatavat sen, joka niitä rakastaa Sir. 3:26.7 Voi, miten nämä kaikki kerran pystyvät korvaamaan sen kalliin elämän, jonka he pilasivat, ja miten he saavat takaisin sen armon ajan, jota he itse itseltään ovat lyhentäneet?
Edellinen jakso: Kuudes saarna käskyistä, § 4
Seuraava jakso: Kuudes saarna käskyistä, § 6
paikat:
Henkilöt: Elifas Jeesus Sirak Job Juudas Iskariot Paavali Salomo Saul
Raamatunkohdat:
Aiheet: