Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Kuudes saarna Jumalan kymmenestä käskystä

Kuudes saarna käskyistä, § 6

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

§ 6

Tällaisia itsetuhoisia on paljon, mutta voi, vielä enemmän on heitä, jotka vapaaehtoisesti tuhoavat kalliin sielunsa hengellisen elämän Jumalassa. Kristikunnassa elävät461 ovat kuitenkin kasteessa ottaneet vastaan Vapahtajansa ja uskon kautta liittyneet häneen niin, että he ovat eläneet hengellistä elämää Jumalassa, hänen lapsinaan. Mutta sangen harvat heistä ovat siinä pysyneet: osa ei ole saanut vanhemmiltaan opetusta autuuden opissa tai ryhtynyt omatoimisesti hankkimaan tätä oppia itselleen sanaa kuulemalla ja lukemalla, vaan vaeltaa melkeinpä pakanallisessa pimeydessä, tai sitten jokin väärä oppi on eksyttänyt heidät oikeasta ja ainoasta Jumalan edessä pätevästä sovituksen perustasta, tai siitä osalliseksi pääsemisen järjestyksestä. He ovat joutuneet raatelevien susien käsiin Matt. 7:15, jollaisista Herramme Jeesus niin uskollisesti varoittaa rakkaita lapsiaan. Mutta vielä enemmän on niitä, jotka jonkinlaisista kristinopin tiedoista huolimatta vaeltavat kaikenlaisessa tahallisessa pahuudessa ja jumalattomuudessa. He viskaavat menemään kaikki opit ja kehotukset ja elävät apostoli Paavalin sanoin Kristuksen ristin vihollisina. Heidän loppunsa on kadotus. Vatsa on heidän jumalansa ja häpeä heidän kunniansa, ja he ajattelevat vain maallisia asioita Fil. 3:18–19. Toisessa kohdassa hän sanoo heistä, että jos he elävät lihansa mukaan, he kuolevat1 Room. 8:13. Ensimmäisessä kirjeessään Timoteukselle hän kutsuu näitä eläessään kuolleiksi 1. Tim. 5:6. Daavid sanoo heistä, että he vaeltavat462 jumalattomien tavoin, astuvat syntisten teille ja istuvat pilkkaajien parissa2 Ps. 1:1. Sellaisille ihmisille, jotka ovat jo häpeällisesti hukanneet oman hengellisen elämänsä Jumalassa ja viruvat kuolleina omissa synneissään, Herra huutaa: Älä tapa omaa köyhää ja kuolematonta sieluasi, tai Profeetan sanoin: Miksi te haluatte niin kuolla, israelilaiset?3 Hes. 18:31.


  1. 1938/1992/muokattu
  2. 1992/muokattu
  3. kääntäjän suomennos

Alkuperäisdokumentit

Alkukieli

§. 6.

Dessa slags sjelfspillingar äro nog många, men ack! de äro ännu flera, som sjelfvilligt förstöra sin dyra själs andeliga lif uti Gudi. De som lefva i461 Christenheten, hafva likväl i dopet iklädt sig sin Frälsare, och genom trona blifvit förenade med Honom, så at de lefvat et andeligit lif i sin Gud, såsom Hans barn; men de äro ganska få, som bibehållit sig därvid: en del äro hvarken af föräldrarna undervista i salighets läran, eller sjelfva lagt sig vinn om, at genom ordets hörande eller läsande förvärfva sig den, utan vandra nästan i en hednisk blindhet, eller ock blifvit förvillade genom en falsk lära ifrån den rätta och för Gud endast gällande försoningens grund, eller ordningen til delaktighet deraf, och råkat de glupande ulfvar i händer, Matth. 7:15. för hvilka Herren Jesus så troligen4 varnar sina kära barn. Men ännu flera äro de, som, oaktadt en någorlunda Christendoms kunskap, vandra i allahanda slags upsåtelig ondska och ogudaktighet; slå i vädret alla lärdomar och förmaningar, och vandra, efter Apostelens Pauli utsago, fiender til Christi kors. Hvilkas ände är förtappelse, och theras buk theras Gud, och theras ära til skam, the ther akta hvad jordene tilhörer, Phil. 3:18,19. och dem han på et annat ställe säger lefva efter köttet, och därföre dö, Rom. 8:13. och i förra sändebrefvet til Timotheum kallar dem lefvande döda, 1 Tim. 5:6. och om hvilka David säger, at de vandra i462 the ogudaktigas råd, och träda in uppå the syndares väg, och sitta ther the bespottare sitta. Ps. 1:1. Sådana menniskor de hafva ju skändeligen förspilt sit eget andeliga lif uti Gudi, och ligga döda uti sina egna synder, til hvilka Herren ropar: Tu skalt icke dräpa din egen fattiga och odödeliga själ, eller med Propheten: Hvi vilt tu så dö tu Israëls hus?5


  1. troget
  2. Hvi vilt tu så dö tu Israëls hus?: citat ur Hes 18:31

Suomi

§ 6

Tällaisia itsetuhoisia on paljon, mutta voi, vielä enemmän on heitä, jotka vapaaehtoisesti tuhoavat kalliin sielunsa hengellisen elämän Jumalassa. Kristikunnassa elävät461 ovat kuitenkin kasteessa ottaneet vastaan Vapahtajansa ja uskon kautta liittyneet häneen niin, että he ovat eläneet hengellistä elämää Jumalassa, hänen lapsinaan. Mutta sangen harvat heistä ovat siinä pysyneet: osa ei ole saanut vanhemmiltaan opetusta autuuden opissa tai ryhtynyt omatoimisesti hankkimaan tätä oppia itselleen sanaa kuulemalla ja lukemalla, vaan vaeltaa melkeinpä pakanallisessa pimeydessä, tai sitten jokin väärä oppi on eksyttänyt heidät oikeasta ja ainoasta Jumalan edessä pätevästä sovituksen perustasta, tai siitä osalliseksi pääsemisen järjestyksestä. He ovat joutuneet raatelevien susien käsiin Matt. 7:15, jollaisista Herramme Jeesus niin uskollisesti varoittaa rakkaita lapsiaan. Mutta vielä enemmän on niitä, jotka jonkinlaisista kristinopin tiedoista huolimatta vaeltavat kaikenlaisessa tahallisessa pahuudessa ja jumalattomuudessa. He viskaavat menemään kaikki opit ja kehotukset ja elävät apostoli Paavalin sanoin Kristuksen ristin vihollisina. Heidän loppunsa on kadotus. Vatsa on heidän jumalansa ja häpeä heidän kunniansa, ja he ajattelevat vain maallisia asioita Fil. 3:18–19. Toisessa kohdassa hän sanoo heistä, että jos he elävät lihansa mukaan, he kuolevat6 Room. 8:13. Ensimmäisessä kirjeessään Timoteukselle hän kutsuu näitä eläessään kuolleiksi 1. Tim. 5:6. Daavid sanoo heistä, että he vaeltavat462 jumalattomien tavoin, astuvat syntisten teille ja istuvat pilkkaajien parissa7 Ps. 1:1. Sellaisille ihmisille, jotka ovat jo häpeällisesti hukanneet oman hengellisen elämänsä Jumalassa ja viruvat kuolleina omissa synneissään, Herra huutaa: Älä tapa omaa köyhää ja kuolematonta sieluasi, tai Profeetan sanoin: Miksi te haluatte niin kuolla, israelilaiset?8 Hes. 18:31.


  1. 1938/1992/muokattu
  2. 1992/muokattu
  3. kääntäjän suomennos

Englanti

Unfortunately this content isn't available in English

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: