Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Yhdeksäs saarna Jumalan kymmenestä käskystä

Yhdeksäs saarna käskyistä, § 8

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

§ 8

Kun nyt olemme aluksi osoittaneet, miten Herra Jumala tässä käskyssä kieltää pahantahtoisuuden ja vilpillisyyden sydämessä, josta kaikki valhe saa alkunsa, toteamme toiseksi, että tässä erityisesti kielletään kaikki sanallinen valehtelu ja väärä todistus. Sillä näin sanoo autuas Luther: Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme 1) puhu lähimmäisestämme perättömiä, ja koska sellaista voi tapahtua sekä tuomioistuimessa että sen ulkopuolella, tulee meidän ensin selvittää, miten Jumala kieltää väärän todistuksen tuomioistuimissa: Te ette ole vastuussa ihmisille, vaan Herralle 2. Aik. 19:6. Herralta te olette valtanne saaneet, sanoo Viisas mies kirjansa 6. luvun 3. jakeessa,1 ja apostoli Pietari sanoo, että esivalta on asetettu rankaisemaan pahantekijöitä ja palkitsemaan niitä, jotka tekevät hyvää 1. Piet. 2:14. Tuomioistuimen tulee siten olla ennen muuta totuuden tyyssija, josta kaikki valhe ja vääryys on karkotettu. Tämän suhteen tässä kielletään ensinnäkin kaikki väärämieliset syyttäjät, jotka vetävät viattoman lähimmäisensä oikeuteen vahingoittaakseen häntä hengen, kunnian tai omaisuuden puolesta, tai jotka punovat juonia näännyttääkseen köyhän ja rauhanomaisen lähimmäisensä pitkällisten ja epäreilujen oikeudenkäyntien sekä kohtuuttomien väitteiden avulla ja kostaakseen hänelle sen, että hän ei ole aivan vapaaehtoisesti antanut mahtavien polkea itseään. Herra kuvaa sellaisia painokkaasti näin: Heidän kieleltään sinkoaa pelkkää valhetta, mutta ei totuutta, ja he vaeltavat ympäri maata väkivaltaa harjoittaen ja menevät yhdestä pahuudesta toiseen – – – Veli pettää veljeään viekkaasti, ystävä parjaa ystäväänsä takanapäin jne.2 Jer. 9:3–4.3 Toisessa kohdassa sama profeetta sanoo: Kansassani on julkeita riistäjiä! He väijyvät kuin linnustajat, he virittävät ansoja ja vangitsevat niihin ihmisiä.– – – He kulkevat pahoin aikein, eivät puolusta oikeutta. Eivät he aja orvon etua – – – Enkö minä rankaisisi tällaisista teoista, enkö kostaisi tällaiselle kansalle? sanoo Herra4 Jer. 5:26,28,29. Tähän kuuluu tietenkin myös se sopimaton hölläkätisyys, jolla esivallan palvelijat ja tarkastusmiehet jättävät puuttumatta yleisesti tiedossa olevaan pahantekoon ja lisääntyvään paheellisuuteen, jonka kautta pahuus juurtuu ja Jumalan kunniaa sekä lähimmäisen hyvinvointia poljetaan. Näille Herra huutaa kirousta sanoessaan: Voi niitä, jotka sanovat pahaa hyväksi ja hyvää pahaksi! Pimeyden he kääntävät valoksi ja valon pimeydeksi, karvaan makeaksi ja makean karvaaksi Jes. 5:20. 2) Väärään todistamiseen oikeuden edessä kuuluu se, että syytetty tai joku oikeutta hakevista rikoksensa salatakseen kieltää totuuden, tai vaikenee totuudesta voittaakseen jutun epärehellisesti, selvitäkseen ilman rangaistusta tai vaikkapa viivyttääkseen juttua, joka totuuden valossa voitaisiin pian ratkaista. Niin ei suinkaan tehnyt pahoin hairahtunut Daavid seistessään Jumalansa edessä oikeudessa suurten rikkomustensa vuoksi vaan vastasi avoimesti: Olen tehnyt syntiä Herraa vastaan 2. Sam. 12:13. Maalliset tuomioistuimet toki ovat myös Herran, ja pahantekijät ovat niissä kaikkitietävän Jumalan silmien edessä, ja hän vaatii heiltä totuutta. Ananiaan ja hänen vaimonsa Safiran täytyi kuolla siihen paikkaan, koska he salasivat totuuden Pietarin tuomioistuimelta Ap. t. 5:5, ja Gehasi sai maksaa valheestaan Elisalle parantumattomalla spitaalilla 2. Kun. 5:25,27. 3) Tässä kielletään kaikki asianhoitajien ilkityöt eli niin sanotut asianajajametkut, joilla he joko yllyttävät kansalaisia riitoihin ja oikeudenkäynteihin tai epärehellisesti ja valheellisesti salaavat asian todellisen luonteen, tai viekkaudella koettavat vääristellä (usein köyhän) syyttömän asiaa, tai koettavat monin tavoin kokoonkehrätyillä vastaväitteillä pitkittää juttua joko sen vuoksi, että voisivat velottaa päämieheltään lisää, tai väsyttääkseen vastapuolen, tai sitten vain lykätäkseen sitä onnettomuutta, jonka epäoikeutettu asia tuottaa. Heihin sopii se, mitä Herra sanoo Israelille profeetta Aamoksen suulla: Te teette lainkäytöstä myrkkykeison ja oikeuden hedelmistä koiruohoa Aam. 6:12, ja toisessa kohdassa: Te teette lainkäytöstä katkeraa koiruohoa ja jätätte heitteille oikeuden! Aam. 5:9.5 Heistä sanotaan: Voi niitä, jotka lahjuksesta julistavat jumalattoman syyttömäksi, ja ottavat vanhurskaalta oikeuden6 Jes. 5:22–23. 4) Koska oikeudessa todistajat ovat varsinaisesti niitä, joiden tulee kertomuksellaan valaista käsiteltävää asiaa, ja tuomio Jumalan sekä luonnon lain mukaan riippuu juuri todistuksista 5. Moos. 17:6, niin tässä ennen muuta kielletään heitä antamasta väärää todistusta. Ei siis tule kertoa asiasta toisin kuin minkä on itse nähnyt ja kuullut ja minkä tietää olevan totta, eikä siten todistaa sen pohjalta, mitä itselle juolahtaa mieleen, miten itse haluaisi asian olevan, tai miten ystävät ja suosijat haluaisivat, tai sen mukaan mitä toiset ovat suostutelleet, tai lahjusten tai minkään muunkaan tuomittavan syyn perusteella, joka voisi saada poikkeamaan totuudesta. Tämä on päivänselvää ei vain itse kahdeksannen käskyn sanoissa, kun Jumala sanoo: Älä todista valheellisesti toista ihmistä vastaan, vaan myös monessa muussa Pyhän kirjan kohdassa Jumala vakavasti kieltää tällaisen valheen melkeinpä kaikista pahimpana, etenkin silloin kun se on valalla vahvistettu. Voinen mainita vain, mitä kuningas Salomo tästä sanoo, nimittäin että Jumala vihaa väärää todistajaa ja vilpin puhujaa7 Sananl. 6:16,19, ja tämän käskyn vahvistavat yhtä lailla Vapahtaja itse kuin apostoli Paavalikin Matt. 19:18, Room. 13:9. Tämä valhe on sitäkin iljettävämpi, sillä kun muut valheet tavallisesti vahingoittavat vain omaa hyvää nimeämme ja mainettamme, niin tämä voi viedä lähimmäiseltä hengen, kunnian ja omaisuuden. Kukapa voikaan kauhistumatta lukea kuningatar Isebelin hirveistä teoista tämän hankkiessa vääriä todistajia viatonta Nabotia vastaan, jonka kohtalona oli Jumalan ja kuninkaan herjaamisesta saada syyttömänä kuolemantuomio 1. Kun. 21:11, tai miten valehtelijat tahrasivat viattoman Susannan maineen, Dan. lis. A:28. 5) Tuomaria kielletään antamasta väärää ja epäoikeudenmukaista tuomiota. Tähän kuuluu se, että juttua, joka voitaisiin ratkaista nopeasti, erilaisten tarkoitusperien vuoksi lykätään oikeudenkäynnistä toiseen tai se jää kokonaan ratkaisematta. Tähän kuuluvat myös kaikki ne tuomiot, jotka langetetaan hätiköiden tai niin, ettei tunneta lakia tai kyseisen asian luonnetta, vaikka tietoa siitä kuitenkin olisi saatavilla. Edelleen tämän kielto pitää sisällään ensi sijassa kaikki tuomiot, jotka langetetaan puolueellisesti, joko lahjusten ja lahjojen nojalla, tai ystävyyssuhteiden, vihan tai ihmisten pelon vuoksi, jolloin viattomuutta voidaan rangaista ja pahe päästää vapaaksi ja tuomita omistusoikeus sen vääryydellä hankkineelle anastajalle. 6) Viimeisenä tämän käskyn piiriin voidaan lukea ennenaikaiset läksytykset, uhkaukset, herjaukset ja kiroukset, joita tuomari asiattomasti esittää oikeutta hakeville ennen kuin heidät on laillisesti tuomittu tällaisiin nuhteluihin. Kaiken tällaisen seurauksena oikeus vääristyy. Kuningas Salomo sanoo tästä painavasti: Kutsua jumalatonta hurskaaksi ja vanhurskasta jumalattomaksi, ne molemmat ovat Herralle kauhistus8 Sananl. 17:15. Ja siksi sanotaankin muun muassa: Voi niitä kirjanoppineita, jotka vääriä säädöksiä säätävät, jotka katalia tuomioita antavat, estääkseen heikkoja saamasta oikeutta, riistääkseen kansani köyhiltä lain turvan, anastaakseen leskien varat, ryöstääkseen orpojen perintöosan9 Jes. 10:1–2.


  1. Viisas Mies kirjansa 6. luvun 3. jakeessa: Viittaa apokryfiseen Viisauden kirjaan, joka tunnetaan myös nimellä Salomon viisaus; alkutekstissä Viis. 6:4.
  2. 1776/muokattu
  3. vuoden 1992 käännöksessä Jer. 9:2–3
  4. 1992/muokattu
  5. alkutekstissä Aam. 5:7
  6. 1933/muokattu
  7. 1992/muokattu
  8. 1776/muokattu
  9. 1992/muokattu

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: