Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Yhdeksäs saarna Jumalan kymmenestä käskystä

Yhdeksäs saarna käskyistä, § 3

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

§ 3

Syyt tähän voivat olla mitkä tahansa, mutta kouriintuntuva tosiasia joka tapauksessa on, että koko inhimillinen yhteiselämämme kärsii erittäin paljon siitä, jos toiset ihmiset pitävät meitä toisenlaisina kuin todellisuudessa olemme. Jos rahassa oleva leima ei vastaa rahan todellista arvometallipitoisuutta, kyseessä on aina petos, jolla alamaisilta ryöstetään heidän omaisuuttaan, mutta mikään petos ei voi olla vahingollisempi kuin se, että ihmisen ulkoinen leima poikkeaa täysin siitä, millainen hän on sisäisesti. Pettäjä rumassa hahmossaan ei ole koskaan niin vaarallinen kuin silloin, kun hän voi kätkeä viekkautensa kunniallisuuden kaavun alle. Hyveen leima avaa varkaalle monta mahdollisuutta päästä käsiksi toisten omaisuuteen, ja hän voi saada sen saaliikseen helpoimmin silloin, kun omistaja uskoo hänestä hyvää. Siveellisyyden peiton alle kätketty riettaus haavoittaa helpoimmin aseettoman hyveen, eikä ole äkillisempää kuolemaa kuin Amasan kuolema Joabin miekasta: Joabia kutsuttiin veljeksi, mutta tämän hellän nimityksen alle hän kätki vihaisen sielun ja verenhimoisen sydämen 2. Sam. 20:9–10. Yhtälailla inhimillisyys kärsii silloin, kun hyvettä mustataan eikä viattomuudella ole puolustajaansa. Todellinen kunnia joutuu silloin epäillyksi joka puolelta, ja se joutuu jäämään vaille kansalaisten tukea ja luottamusta, johon hyve olisi tehnyt sen itsestään oikeutetuksi, ja kärsivin mielin näkemään nimensä huhujen kirjassa pettureiden joukossa, ja lisäksi havaitsemaan, ettei luottamuksen menettämisen vuoksi kykene auttamaan muita sillä tavoin kuin olisi itse toivonut.

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: