Edellinen jakso: Yhdeksäs saarna käskyistä, § 1
Seuraava jakso: Yhdeksäs saarna käskyistä, § 3
§ 2
Sisäisen ja ulkoisen kunnian välillä on varsin suuri ja oleellinen ero, vaikka ne voivat myös yhdistyä. Hyveellinen ihminen, jonka omassatunnossa on aito kunnian tunnusmerkki, voi pilkkaavien vihamiesten keskellä saada kaikista paheellisimman leiman, ja alhainen sielu taas voi joskus kantaa rehellisen miehen mainetta. Tällaisiin erehdyksiin on lähinnä kolme syytä: ensimmäisen löydämme luonnollisesta
kyvyttömyydestämme nähdä ja tarkoin tuntea toisten ihmisten todellista sisäistä luonnetta. Sen johdosta käy niin, että me muutamien hätäisten todisteiden tai ennakkokäsitysten ja niihin nojautuvien virheellisten johtopäätösten perusteella ylennämme paheellisen ja alhaisen sekä tuomitsemme aiheettomasti hyveellisen kansalaisen. Toinen syy on ihmisen synnynnäinen tarve koettaa mahdollisimman pitkälle näyttää toisille parempaa puoltaan, minkä vuoksi itse kukin mitä ahkerimmin peittelee paheitaan, jotka muutoin alentaisivat häntä. Tällä tavoin paheiden hirvittävä sisin kätketään vilpittömän hyveen kauneimpien piirteiden taakse. Kolmas syy taas on se, että kanssaihmisemme tarkoituksellisesti ylittävät totuuden rajat peitelläkseen pahetta tai tahratakseen todellista kunniaa, tarkoituksenaan yhden auttaminen ja toisen vahingoittaminen, tai sitten oman itsen ylentäminen.
Edellinen jakso: Yhdeksäs saarna käskyistä, § 1
Seuraava jakso: Yhdeksäs saarna käskyistä, § 3
paikat:
Henkilöt:
Raamatunkohdat:
Aiheet: