Edellinen jakso: Yhdeksäs saarna käskyistä, § 9
Seuraava jakso: Yhdeksäs saarna käskyistä, § 11
§ 10
Kolmanneksi Jumala tässä käskyssä erityisesti kieltää lähimmäisen kavaltamisen, sillä autuas Luther sanoo: meidän tulee kahdeksannen käskyn mukaan pelätä ja rakastaa Jumalaa niin, että emme petä lähimmäisemme luottamusta.1 Se tarkoittaa, ettemme kevytmielisyyttämme, ylpeyttämme, ahneuttamme tai vihasta paljasta mitään, mikä voisi vahingoittaa lähimmäistämme, joka on uskonut meille jotain, ellei Jumalan kunnia ja toisten ihmisten etu sellaista meiltä vaadi. Tähän kuuluu monenlaisia vastenmielisiä tekoja, kuten se että viekkauden ja luulotellun rehellisyyden avulla hankkii lähimmäisen luottamuksen, vakuuttaa hänet siitä valojen ja vakuuttelujen avulla vielä varmemmin, ja sitten käyttää tuota luottamusta väärin lähimmäisen turmioksi. Tämä ei ole muuta kuin sitä, että viekkauden avulla houkuttelee veljensä antamaan aseensa vihollisen käteen, joka sitten haavoittaa aseetonta tämän omalla miekalla. Luottamus on aivan välttämätöntä ihmisten onnellisen yhteiselämän kannalta, ja tiedämme kuinka rohkaisevaa on itsellemme, jos meillä on joku, jolle voimme avoimesti avata sisintämme. Tämän luottamuksen väärin käyttäminen onkin siksi petosta, ja se tapahtuu vasta silloin kun se, jolle olemme uskoutuneet, aiheuttaa meille vahinkoa sillä, että hän paljastaa meidän suunnitelmiamme, salaisia tekojamme, virheitämme ja hankkeitamme. Tästä kaikesta Salomo sanoo: Muiden asioita älä mene kertomaan Sananl. 25:9, ja Juorukellolta salaisuus karkaa, uskotulla ystävällä se on tallessa Sananl. 11:13. Onkin hyvin valitettavaa, että jollakin Rodokoksella on monia veljiä meidän aikamme kristittyjen joukossa 2. Makk. 13:21. Toiseksi kavalletaan omaisuuksia, valtakuntia, kaupunkeja ja linnoituksia joko siksi, että saataisiin itselle kunniaa ja rikkauksia tai jotta kostettaisiin luultuja yksityisiä vääryyksiä. Aikakirjat kertovat tästä hirvittäviä esimerkkejä. Kolmanneksi meidän oma persoonamme kavalletaan silloin kun kavaltaja joko viekkaudella jättää meidät vihollistemme käsiin tai kun hän itse juonillaan vahingoittaa meitä. Herra valittaa tällaista profeetan suulla ja sanoo: pettureita koko joukko, kun veli pettää veljeään viekkaasti, ystävä parjaa ystäväänsä takanapäin Jer. 9:1,3,2 niin että Simsonin kohtalona oli joutua filistealaisten saaliiksi Delilan välityksellä Tuom. 16:18. Jeesus itse jäi ylimpien pappien verenhimon uhriksi Juudas Iskariotin hirvittävän kavalluksen vuoksi Luuk. 22:47. Neljänneksi kavallus tapahtuu toisten kirjeiden kautta, kun niitä luvattomasti avataan ja käytetään jonkun nujertamiseen, tai jos levitetään salaisuuksia, joita niissä on meille uskottu. Tämän petoksen pahe on niin iljettävä, että pakanatkin ovat sitä kavahtaneet ja kutsuvat sitä täysin epäinhimilliseksi. Sirak lukee sen niiden kolmen kauhistuttavan asian joukkoon, jotka ovat pahempia kuin kuolema Sir. 26:5–7, ja sanookin: Kirottu se, joka juoruaa ja panettelee! Sir. 28:13.3 Kaikkien aikakausien historioissa on moninaisia todisteita siitä, miten tämä kirous on seurannut kavaltajan kintereillä. Tähän yhteyteen ei kuitenkaan ole syytä lukea karkeiden paheiden asianmukaista ilmituomista tai sitä, että paljastetaan jumalattomien suunnitelmat jonkin vahingon tuottamiseksi.
Edellinen jakso: Yhdeksäs saarna käskyistä, § 9
Seuraava jakso: Yhdeksäs saarna käskyistä, § 11
paikat:
Henkilöt: Delila Jeesus Sirak Juudas Iskariot Rodokos Salomo Simson
Raamatunkohdat:
Aiheet: