Edellinen jakso: Toinen katekismussaarna, § 2
Seuraava jakso: Toinen katekismussaarna, § 4
§ 3
Kenet meidän pitäisi tuntea, sen Vapahtaja ilmoittaa meille sanoessaan: sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen. Hän puhuu tässä varsinaisesti Isän, jumaluuden ensimmäisen persoonan kanssa, mutta sanat pitävät sisällään yhtä lailla koko jumalallisen olemuksen, Isän, Pojan ja Pyhän Hengen, kun hän sanoo: sinä, ainoa todellinen Jumala. Kristinuskossa emme nimittäin tunnusta, että Isä tai ensimmäinen persoona yksin on Jumala, vaan että Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, ja että kaikki kolme yhdessä ovat jumalallinen olemus. Tämä suuri ja ylistetty kolminaisuus1 päivänsä, että hän oppi tuntemaan sen, jonka isä Jumala lähettäisi, ja hän riemuitsi Joh. 8:56. Älkää ihmetelkö, että hurskas Simeon monen muun tavoin odotti tätä Israelin lohdutusta Luuk. 2:25 ja hartaasti iloiten ja koko maailmasta luopuen syleili häntä, kun hän sai nähdä ja tuntea tämän kaikelle kansalle valmistetun Jumalan autuuden, jae 30. Älkää ihmetelkö, että Johannes Kastaja kastamisessaan ja kaikessa oppineisuudessaan viittasi ensi sijassa ja itsensä syvästi alentaen tähän Jumalan Karitsaan, joka ottaa pois maailman synnin Joh. 1:27,29. Siksi kaikki evankelistat ovatkin niin tarkoin koettaneet kuvata kaikki pienimmätkin yksityiskohdat tämän Jumalan Pojan Jeesuksen Kristuksen syntymästä, elämästä, kärsimyksestä ja muusta, opettaakseen sillä tavoin kuulijansa tuntemaan sen, jonka Jumala on lähettänyt, niin kuin he itse olivat hänen maanpäällisen vaelluksensa päivinä oppineet hänet tuntemaan. Ja vaikka Paavalilla oli niin paljon muita kauniita tietoja, niin hän näki, että, vaikka ne olisivat olleet suurempiakin, ne kaikki yhdessä olivat vahingoksi ja hyödyttömiä kaiken ylittävään Herran Jeesuksen tietämiseen nähden Fil. 3:8. Älkää lopuksi ihmetelkö sitäkään, että minä, sen jälkeen kun tarkastelussani uskontunnustuksemme ensimmäisestä kappaleesta koetin antaa teille tarpeellisen opastuksen Jumalan tuntemiseen yleisesti ja erityisesti ensimmäisen persoonan, Isän tuntemiseen, hänen ominaisuuksiinsa ja hyviin tekoihinsa, tänään ryhdyn antamaan teille jollain tapaa seikkaperäistä ja perusteellista tietoa siitä, jonka Jumala on meidän autuudeksemme lähettänyt, hänen ainoasta pojastaan Jeesuksesta Kristuksesta.
on se, joka meidän tulee tuntea, mutta ei suinkaan jumalia, jotka eivät ole tehneet taivasta eivätkä maata Jer. 10:11, vaan elävä jumala, josta Paavali ja Barnabas saarnasivat Lystrassa, joka on tehnyt taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on Ap. t. 14:15. Meidän tulee tuntea hänen olemuksensa, että hän on yksin on ja tulee olemaan yksi todellinen Jumala ikuisesti, eikä hänen lisäkseen ole mitään muuta jumalaa taivaassa tai maan päällä. Meidän tulee tuntea hänen korkeat ominaisuutensa, hänen ääretön viisautensa, hänen rajoittamaton kaikkivaltiutensa, hänen muuttumaton pyhyytensä, hänen ylitsevuotava armonsa ja laupeutensa kaikkia luomiaan olentoja ja erityisesti ihmistä kohtaan. Samoin tulee tuntea hänen jumalallisten kättensä työt yleisesti, jotka kaikki julistavat hänen kunniaansa Ps. 19:2, ja erityisesti hänen armollinen ja ihailtava huolenpitonsa ihmissuvusta. Tämä on se yleinen tieto Jumalasta, joka meillä tulee olla, mutta on myös olemassa toinen tieto, jonka kallis Vapahtajamme Jeesus sanoo kuuluvan ikuiseen elämään. Ei siis suinkaan riitä, että tunnemme Jumalan Pyhän Kolminaisuuden yleisesti, siihen vaaditaan myös erityisempää tietoa toisen persoonan kalliista armontyöstä ja teoista meidän autuutemme eteen. Tämän Vapahtaja ilmaisee aloitussanoissamme sillä tiedolla, että Jumala on lähettänyt Jeesuksen Kristuksen. Tämä on autuain ja meille syntisille kaikkein välttämättömin tieto, jota täydellisyyden tilassa ei olisi välttämättä tarvittu, tai tarkemmin sanottuna sille ei siellä edes olisi ollut sijaa. Tämän tiedon kohteena ei kuitenkaan ole vain toisen persoonan jumaluus vaan kaikki mitä hän on ja mitä hän on suurissa nimissään ja kahdessa luonnossaan tehnyt ihmissuvun lunastamiseksi ja sen autuuden hyväksi. Tämän tiedon hän nostaa niin korkealle, että sanoo siinä olevan ikuisen elämän. Samaa vakuuttavat miltei lukemattomat Raamatun kohdat, saman kertoo meille myös terve harkinta. Me tunnemme helposti oman turmeluksemme, omatuntomme kalvaa meitä ja uhkaa rangaistuksilla sekä kostolla rikkomustemme tähden. Huomaamme helposti, että meidän on mahdoton itse lepyttää synnin takia suututtamamme Jumalan vanhurskautta, varsinkin kun vaelluksemme jatkossa tulee olemaan sarja uusia rikkomuksia. Mikään tieto ei siten ole enemmän tarpeen kuin se, että tunnemme Sovittajan, joka on maksanut velan, tyynnyttänyt Jumalan vihan ja hankkinut kuolemaan tuomitulle syntiselle elämän ja autuuden. Älkää siis ihmetelkö, että kaikki uskovat jo vanhan liiton aikana profetioissa ja monissa uhreissaan niin ahkerasti tutkivat tätä suurta vaikkakin silloin vielä varjoihin kätkeytynyttä tietoa ja usein myös löysivät sen, niin kuin Vapahtaja Jeesus sanoo Abrahamista, että hän saisi nähdä hänen
Edellinen jakso: Toinen katekismussaarna, § 2
Seuraava jakso: Toinen katekismussaarna, § 4
paikat: Lystra
Henkilöt: Abraham Barnabas Johannes Kastaja Paavali Simeon
Raamatunkohdat:
Aiheet: