Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Katekismussaarnoja: Toinen saarna

Toinen katekismussaarna, § 24

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

§ 24

Kun nyt olemme näin käsitelleet ja selvittäneet Vapahtajamme kolmea tehtävää, meidän tulee myös lyhyesti erikseen sanoa jotain hänen alentamisestaan ja korottamisestaan. Jeesuksen alentamisen välttämättömyys ilmenee meille helposti, kun katsomme kahta hänen tehtäväänsä, nimittäin ylipapin ja profeetan, sillä ilman jonkinlaista alentamista hänen olisi ollut mahdotonta kokea tuskallisimpia kipuja ja vieläpä kuolemaa, jotka sen piti kestää, jonka oli maksettava velkamme ja kestettävä rangaistuksemme. Jumalallisen kirkkautensa loistossa hän ei myöskään olisi voinut olla meidän opettajamme. Ihmiset olisivat paenneet tuota jumalallista näkyä niin kuin Israelin lapset pakenivat Herran kirkkautta Siinainvuorella. Hänen piti puhua ihmisten kanssa kuin toinen ihminen ja opettaa heitä autuuden tielle uskon kautta, ja tästä syystä alentaminen oli välttämätöntä.

Alennettu persoona oli toki yleisesti sanottuna Jeesus Kristus, niin kuin Paavali myös häntä kutsuu käsitellessään hänen alentamistaan Fil. 2:5, mikä nimi käsittää koko hänen persoonansa ja siten molemmat luonnot, mikä tässä tulee kuitenkin ymmärtää varauksella, ja mikä voidaan sanoa siinä mielessä, että molemmat luonnot ovat niin tiiviisti toisiinsa yhdistyneinä, että sen mikä kuuluu toiseen luontoon, voidaan tämän voimasta sanoa kuuluvan myös koko Kristuksen persoonaan. Mutta puhuaksemme selvästi meidän tulee tietää, ettei jumalallinen luonto suinkaan ollut se mikä alennettiin vaan inhimillinen, sillä niin kuin Jumala on ja tulee ikuisesti olemaan muuttumaton Jumala, niin ei myöskään Jeesuksen jumalallinen luonto voi mitenkään muuttua tai alentua, vaan se kuuluu varsinaisesti Kristuksen ihmisluontoon, sillä jumalallinen ei voisi kärsiä eikä kuolla.

Mutta meidän tulee tässä Jeesuksen alentamisessa erityisesti huomata kolme seikkaa, nimittäin ensinnäkin, mitä siihen sisältyi, toiseksi, miten Pyhä kirja todistaa tästä sen sisällöstä ja kolmanneksi, mitkä tehtävät tai oikeammin sanottuna mitkä Jeesuksen elämän vaiheet tähän asiaan liittyvät. Lyhyesti sanottuna Kristuksen alentaminen ei ole mitään muuta kuin jumalallisten ominaisuuksien käytöstä luopumista ja inhimillisten heikkouksien ja taipumuksien omaksumista. Jotta ymmärtäisimme tämän oikein, meidän tulee muistaa, mitä edellä jo selkeästi selvitettiin, siis että Vapahtaja Jeesuksen inhimillinen luonto heti siittämisessä, persoonien yhdistymisen ja siitä seuraavan ominaisuuksien välittymisen kautta tuli osalliseksi kaikista jumalallisista ominaisuuksista, ja koska hän, kuten äsken sanottiin, ei olisi voinut niitä täydellisesti käyttämällä täysin suorittaa ja toteuttaa sovitusvirkaansa, niin hän luopui hänelle välittyneiden jumalallisten ominaisuuksien käytöstä. Hän ei kuitenkaan luopunut lähimainkaan kaikista, sillä jotkin jumalalliset ominaisuudet olivat hänelle hänen profeetallisen virkansa oikeassa hoitamisessa täysin välttämättömiä, kuten hänen kaikkitietävyytensä, jonka avulla hän tiesi ihmisen ajatukset ja tulevat asiat, sekä hänen kaikkivaltansa, jotta hän jumalallisilla ihmeteoillaan osoittaisi olevansa Jumalan lähettämä. Hänen alentamisensa perustui edelleen ihmisen taipumusten ja heikkouksien todelliseen omaksumiseen. Jumalallinen persoona, jollaiseksi Kristus siittämisessään oli tullut, oli täysin erossa myös kaikista ihmisen heikkouksista. Mutta Vapahtajamme otti ne itseensä, niin että me luemme siitä miten hän oli nälkäinen Matt. 4:2, janoinen Joh. 19:28, köyhä Matt. 8:20, järkyttynyt Joh. 12:27, itkevä Joh. 11:35 ym. Mutta selvittääksemme tämän vielä paremmin huomautamme ensinnäkin, että Jeesuksen alentumisessa ei varsinaisesti ollut kysymys itse ihmiseksitulemisesta, sillä jumaluus ei ollut se, joka alensi itsensä, vaikka vanhemmat ja uudemmat opettajat usein Jeesuksen rakkautta korostaakseen kutsuvatkin tätä alentamiseksi. Inhimillistä luontoa taas ei mitenkään alennettu siittämisessä, vaan oikeammin sanottuna se korotettiin, koska jumalallinen luonto yhdistyi siihen. Sillä jos alentaminen olisi tarkoittanut inhimillisen luonnon omaksumista, niin Kristuksen ylentämisen olisi päinvastoin pitänyt merkitä siitä luopumista, mikä kuitenkin on täysin asian oikean luonteen vastaista. Edelleen huomautamme, että se ei myöskään merkinnyt kaiken jumalallisen täydellisyyden loitontamista tai erottamista inhimillisestä luonnosta, sillä jos Kristuksen ihmiseksituleminen olisi aikaansaanut sen, niin persoonallinen yhdistyminen molempien luontojen välillä olisi kumottu, mitä ei kuitenkaan tapahtunut eikä milloinkaan tapahdukaan, kuten edellä osoitimme. Tämä nähdään myös selvästi hänen tilastaan syvimmän alennuksen aikana, jolloin hänen korkeutensa säteily ei useinkaan näkynyt. Kolmanneksi muistamme, että se ei myöskään koostu hänen jumalallisten ominaisuuksiensa pelkästä kätkemisestä tai piilottamisesta, sillä silloin koko hänen vaelluksensa köyhyydessä, tuskissa ja halveksittuna ei olisi sisältänyt mitään tällaista, todellista. Myös koko hänen ristiinnaulitsemisensa ja kuolemansa olisi ollut pelkkää teeskentelyä, ei todellista kärsimystä eikä siitä tästä syystä myöskään olisi ollut ansio. Neljänneksi meidän onkin huomautettava, että hänen alennuksensa merkitsi luopumista tietyistä jumalallisista ominaisuuksista ja tiettyjen inhimillisten heikkouksien omaksumista, niin usein ja siinä määrin kuin hän katsoi sen sovitus- ja opetusvirkojensa oikean hoitamisen kannalta tarpeelliseksi. Niinpä hän luopui esimerkiksi jumalallisesta kaikkivallastaan, kun hän antoi ottaa itsensä kiinni, sitoa, lyödä ja naulita itsensä ristille, hän luopui kuolemattomuudestaan kun hän antoi vihollisten tuottaa itselleen tuskallisen ja häpeällisen kuoleman, mutta hän ei luopunut niistä joka tilanteessa, kuten aiemmin totesimme.

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: