Edellinen jakso: Toinen katekismussaarna, § 22
Seuraava jakso: Toinen katekismussaarna, § 24
§ 23
Tässä valtakunnassa hänelle kuuluvat ensinnäkin kuninkaan oikeudet, jotka varsinaisesti ovat: hallita ja ohjata alamaisiaan. Suhteessa Jumalaan tämä oikeus perustuu ikuiseen1 Room. 14:10. Ja Vapahtajamme Jeesus itse kuvaa tarkoin tätä kuninkaallista ja majesteettista tuomiovaltaansa Matt. 25:31 ym. niin, että hän käyttää sitä myös ihmisenä. Kolmas meidän Vapahtajallemme kuuluva kuninkaallinen oikeus on rangaistus- ja palkitsemisoikeus, joka liittyy tiiviisti tuomiovaltaan eikä ole muuta kuin oikeudenmukaisen tuomion täytäntöönpanoa, mistä myös Paavali painavasti puhuu 2. Kor. 5:10: Meidän kaikkien on tultava Kristuksen tuomioistuimen eteen, jotta kukin saisi sen mukaan, mitä ajallisessa elämässään on tehnyt, hyvää tai pahaa. Ilman tätä valtaa katoaisi koko kuninkaallinen auktoriteetti, ja viholliset voisivat polkea halveksien jalkoihinsa hänen valtikkaansa, ja hänen kuuliaiset alamaisensa jäisivät vaille hänen suojelustaan.
liittoon, jonka hän on tehnyt taivaallisen Isänsä kanssa lunastaakseen kurjan ihmissuvun surkeudestaan. Isä antoi hänelle vallan itse ohjata tätä hänen maan päällä hankkimaansa armon valtakuntaa Joh. 17:2. Suhteessa meihin tämä oikeus perustuu siihen kalliiseen lunastusmaksuun, nimittäin hänen kalliiseen vereensä, jolla hän on ostanut meidät omaisuudekseen, kuten juuri mainittiin. Sillä, joka ostaa toisen ankarasta orjuudesta, on toki oikeus siihen, minkä hän on tällä tavoin lunastanut. Me olimme apostoli Paavalin todistuksen mukaan koko ikämme kuoleman pelosta olleet synnin ja paholaisen orjina Hepr. 2:15, mutta kun hän kalliisti osti meidät, emme ole enää omassa vallassamme 1. Kor. 6:19, vaan kuulumme sielultamme ja ruumiiltamme kokonaan hänelle. Tämä hänen näin hankkimansa kuninkaallinen oikeus meihin perustuu ensinnäkin valtaan säätää lakeja alamaisilleen, jota hän myös maanpäällisen elämänsä aikana itse käytti, kuten silloin, kun hän sääti keskinäisen rakkaudenlain heidän välilleen ja sanoi opetuslapsilleen: Minä annan teille uuden käskyn: rakastakaa toisianne! Joh. 13:34. Samoin hän juuri ennen taivaaseenastumistaan sanoi opetuslapsilleen: opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa Matt. 28:20. Toiseksi tämä kuninkaallinen valta sisältää täydellisen tuomio-oikeuden. Korkeimmalle lainsäätäjälle kuuluu myös korkein oikeus tuomita, siis tutkia alamaistensa tekoja antamansa lain ohjenuoran mukaan ja sen perusteella joko hyväksyä tai tuomita ne. Tämä oikeus kuuluu myös täysin kuninkaallemme, sillä hänen omasta nimenomaisesta käskystään hänen lähettiläänsä todistavat hänestä, että juuri hänet Jumala on asettanut elävien ja kuolleiden tuomariksi Ap. t. 10:42. Apostoli Paavali muistuttaa tästä erityisen painavasti roomalaisiaan sanoessaan: Kuinka sinä voit tuomita veljesi? Tai sinä toinen, kuinka voit halveksia veljeäsi? Kaikki me joudumme Kristuksen tuomioistuimen eteenMutta käsitelkäämme muutamalla sanalla myös hänen velvollisuuksiaan. Siihen kuuluu, että sen, joka haluaa oikeutuksen kuninkaan nimeen, on ensinnäkin omalla ahkeruudellaan ja rohkeudellaan hankittava itselleen valtakunta. Sen on meidän Jeesuksemme todellakin tehnyt, ja tehnyt sanoinkuvaamattomin vaivoin, kuten juuri kuulimme. Toiseksi, ruhtinaan velvollisuuksiin kuuluu, että hänen tulee niin paljon kuin mahdollista koettaa valloittajan kustannuksella laajentaa valtakuntansa rajoja ja lisätä alamaistensa määrää. En puolusta tässä ryöstelyä tai hallitsijoiden kunnianhimoisia ja heidän alamaistensa verellä tahrattuja valloituksia. Käsittelen vain hyvin kohtuullista oman valtakunnan takaisinvaltaamista ja orjien vapauttamista orjuudesta. Sellaisen täytyy varmasti olla hyvän kuninkaan asiana. Mutta erityisesti kunnian kuninkaan Jeesuksen kuuluu kutsuvalla äänellään ja henkensä väkevillä teoilla laajentaa täällä maan päällä armonvaltakuntansa rajoja, joita Saatana ja koko pimeyden valta kaikin tavoin koettaa sulkea. Hänen tehtäviinsä kuuluu kantaa kadotettu lammas toisensa jälkeen laumaansa Luuk. 15:4 ym. Siksi hän vakuuttaa2 Luuk. 1:74–75. Siksi hän määräsi opetuslapsensa menemään kaikkialle maailmaan ja kutsumaan syntisiä armonsa yhteyteen. Siksi hän avasi rakastavan sylinsä kutsuakseen nämä luokseen. Siksi hän antaa henkensä herättää, koskettaa ja vetää heitä autuutensa yhteyteen, jotta hänen armonsa talo, eli hänen armonvaltakuntansa, olisi täynnä vapahdettuja sieluja Luuk. 14:23. Kolmanneksi kuninkaan tehtävä on koettaa kaikin ajateltavissa olevin keinoin edistää alamaistensa onnellisuutta. Tämä on totisesti ollut hänen päivittäinen pyrkimyksensä ja tulee olemaankin, niin kauan kuin hänen armonvaltakuntansa pysyy maan päällä. Mutta tähän kuuluu jälleen kaksi osaa, nimittäin ensinnäkin, että hän varjelee heitä luopumukselta, ja toiseksi, että hän huolehtii kaikista heidän tarpeistaan. Paimen koettaa tietenkin suojella laumaansa, niin että kukaan ei eksyisi tai joutuisi suden suuhun. Jeesuksemme on, kuten hän itse vakuuttaa, hyvä paimen. Palkkarenki ei ole oikea paimen eivätkä lampaat hänen omiaan, ja niinpä hän nähdessään suden tulevan jättää lauman ja pakenee. Susi saa lampaat saaliikseen ja hajottaa lauman. Mutta hän sanoo: Minä olen hyvä paimen. Minä panen henkeni alttiiksi lampaiden puolesta3 Joh. 10:11–12, 14–15. Tästä todistavat myös hänen painokas esirukouksensa taivaalliselle isälleen Joh. 17 ja kaikkein eniten hänen seurakuntansa jäsenille jättämänsä monenlaiset puolustusvälineet ja hengelliset aseet, joiden avulla häneen uskovat voivat torjua kaikki paholaisen tuliset laukaukset. Apostoli Paavali on ikään kuin Jumalan hengellisestä varusvarastosta koonnut ne kaikki yhteen ja antanut uskovaisten efesolaisten käsiin, jotta he niiden avulla voisivat puolustautua uskosta luopumista vastaan Ef. 6:10–18. Mutta suuren kuninkaamme hoiva ulottuu myös kaikkiin hänen alamaistensa tarpeisiin. Hyvät kuninkaat ottavat selvää alamaistensa tilasta, jotta he voisivat auttaa näitä näiden kaikenlaisissa tehtävissä, mutta he eivät tunne heitä kunnolla, eikä tämä auttaminen myöskään ole aina heidän omassa vallassaan, vaan heidän täytyy usein Israelin kuninkaan tavoin sanoa hätään joutuneelle alamaiselleen: Jollei Herra sinua auta, miten sitten minä? 2. Kun. 6:27. Meidän kuninkaamme sitävastoin on kaikkitietävä Jumala Joh. 2:24, kaikkivaltias Herra Matt. 28:18, hyväätekevä kuningas, jota tästä syystä sanotaan auttajaksi Sak. 9:9. Kuinka paljon hyvää voimmekaan siis häneltä odottaa? Kuinka sydämellisesti hän kutsuukaan heitä luokseen? Matt. 11:28. Onko joku jäänyt vaille apua häneltä? Daavid ylistää tätä hänen hyvyyttään erittäin usein ja puhuu siitä erityisen painokkaasti psalmissa 23:1–2, jossa hän sanoo: Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä jne. Ja kuten hänen alamaistensa tarpeet ovat moninaiset, niin ovat myös hänen apunsa ja hyvät tekonsa lukemattomat. He joutuvat usein Hiskiaan tavoin sielunhätään ja huutavat: Minulla oli suuri hätä, tarvitsin lohdutusta, mutta he kääntyvät Jeesuksen puoleen ja saavat apua niin, että he iloisesti tunnustavat sen ja sanovat: mutta sinä, Herra Jeesus, hoidit minun sieluani hyvin hellästi, niin ettei se turmeltuisi, sillä sinä heitit kaikki minun syntini selkäsi taa4 Jes. 38:17. He kohtaavat vaikeita ruumiillisia sairauksia, ja silloin he menevät spitaalisen tavoin Jeesuksen luo sanoen: Herra! Jos vain tahdot, sinä voit puhdistaa minut tai auttaa minua. Ja hän ojentaa heti kätensä auttaakseen ja sanoo lohduttavasti: Minä tahdon ja minä voin, ja minä myös teen sen Matt. 8:2–3. Onpa hän heidän apunaan vielä kuolemassakin, niin että he voivat sanoa: Kuolema on nielty ja voitto saatu. Mutta kiitos Jumalalle, joka antaa meille voiton meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta 1. Kor. 15:54, 57.
myös itse uskoville juutalaisille, että hän on kerta kerran jälkeen koettanut koota heidät, niin kuin kanaemo kokoaa poikaset siipiensä suojaan Matt. 23:37. Hänen tehtävänsä on kirvoittaa orja toisensa jälkeen vaivojen kahleista ja päästää heidät vapauteen, jotta he saavat pelotta palvella häntä vihollisista vapaina, pyhinä ja vanhurskaina hänen edessään kaikkina elämänsä päivinäNäin meidän Vapahtajamme nyt hallitsee täällä maan päällä varsinaista kuningaskuntaansa, joka ei ole muuta kuin hänen kirkkonsa ja seurakuntansa, niin kauan kuin armon aikaa riittää, mutta juuri silloin päättyy myös tämä valtakunta. Niin kuin hän on saanut sen taivaalliselta Isältään, joka nimenomaisesti Daavidin kautta sanoo: Minä itse olen asettanut kuninkaani Siioniin, pyhälle vuorelleni Ps. 2:6, niin hän tulee myös apostoli Paavalin todistuksen mukaan maailman lopussa luovuttamaan kuninkuuden Jumalalle, Isälle, kukistettuaan kaiken vallan, mahdin ja voiman, sillä hän on hallinnut siihen asti kunnes hän on saattanut kaikki vihollisensa jalkojensa alle5 1. Kor. 15:24–25. Silloin hänen uskovansa eivät tarvitse enää puolustusta, sillä heidän vihollisensa ovat lyödyt, he eivät tarvitse enää ylläpitoa, sillä ikuinen ilo tulee olemaan heidän yllään, eivät lakia, sillä enää ei ole rikkomuksia, ei tuomiota eikä rangaistuksia. Näin tämä valtakunta lakkaa itsestään. Mutta silloin syntyy toinen, jota syystä kutsutaan ihanuuden valtakunnaksi ja joka perustuu sanomattomaan ikuiseen autuuteen, jota kaikki Jumalan lapset pyhien enkelien seurassa nauttivat Jumalan kirkkautta katsellen. Siellä Herra Jeesus Kristus meidän kuninkaamme tulee hallitsemaan lunastettujaan, myös inhimillisessä luonnossaan, yhdessä Isän ja Pyhän Hengen kanssa ikuisesti, ja tässä mielessä enkeli sanoo, että hänen kuninkuudellaan ei ole loppua Luuk. 1:33. Vasta täällä hänen valtansa on todella suuri, ja rauha on loputon6 Jes. 9:6.7
Edellinen jakso: Toinen katekismussaarna, § 22
Seuraava jakso: Toinen katekismussaarna, § 24
paikat:
Henkilöt: Daavid Hiskia Paavali
Raamatunkohdat:
Aiheet: