Edellinen jakso: Toinen katekismussaarna, § 21
Seuraava jakso: Toinen katekismussaarna, § 23
§ 22
Lopulta ehdimme nyt Vapahtajamme Jeesuksen kolmanteen virkaan, joka on kuninkaallinen. Mutta pelkään jo kuluttaneeni rakkaiden kuulijoideni kärsivällisyyden loppuun ja yritän siksi ilmaista jäljelläolevan mahdollisimman lyhytsanaisesti. Sen, että hän on kuningas, me tunnustamme selvästi uskontunnustuksessamme, kun sanomme, että uskomme Jeesukseen Kristukseen, meidän Herraamme, jossa emme vain tunnusta hänen olevan Herra, vaan että hän on myös meidän Herramme, ja samalla tunnustamme olevamme hänen alamaisiaan. Tämä totuus ei meidän joukossamme tarvitse paljoa todistelua. Taivaallinen sanansaattaja sanoo nimenomaan Neitsyt Marialle ennen Jeesuksen siittämistä, että hän on oleva suuri, häntä kutsutaan Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle hänen isänsä Daavidin valtaistuimen. Hän hallitsee Jaakobin sukua ikuisesti, hänen kuninkuudellaan ei ole loppua Luuk. 1:32–33. Aika ei salli minun esittää useampia lähes lukemattomista muista todisteista. Saadaksemme selvän käsityksen Jeesuksen tästä virasta meidän täytyy kääntää ajatuksemme kuningas-sanaan,1 Ap. t. 20:28. Se on näin ollen Jeesuksen itse lunastama valtakunta, joka myös siihen tapaan nähden, jolla hän sen hankki, on hyvin kalliisti ostettu, sillä se on riistetty takaisin kuoleman valtiaalta, Saatanalta, kukistamalla hänen mahtinsa täydellisesti Hepr. 2:14–15. Valtakunta on lunastettu, ei millään katoavalla tavaralla, hopealla tai kullalla, vaan Kristuksen kalliilla verellä2 1. Piet. 1:18–19, ja tästä syystä apostoli Paavali sanookin hänen valtakuntansa alamaisia kalliisti ostetuiksi 1. Kor. 6:20. Hänen tällä tavoin lunastamansa valtakunta on siten se seurakunta tai ihmisten joukko, jonka Jeesus Kristus kärsimyksellään ja kuolemallaan, täyttymyksellään ja Isälleen kohdistamillaan esirukouksilla on syntien ja pimeyden valloilta onnistunut saamaan oman valtansa alle. He ovat jättäneet aiemman johtajansa, paholaisen, ja yksin uskosta ottaneet Jeesuksen Herrakseen ja Mestarikseen ja vakuuttaneet hänelle rajatonta kunnioitustaan, rakkauttaan ja kuuliaisuuttaan. Katsokaa rakkaani, tämä on nyt se Jeesuksen hankkima valtakunta, jonka kuningas hän on. Tämä valtakunta, koska siinä ei näy sen paremmin maallista hallitsijaa kuin sotajoukkojakaan sitä puolustamassa, eikä tuomioistuimia ja ulkoisia rangaistuksia, niin sen kuningas itse vakuuttaakin, että se ei ole tästä maailmasta Joh. 18:36–37, vaan sen täytyy olla hengellinen valtakunta. Ja siihen runsaaseen ja ansaitsemattomaan armoon nähden, jota siellä jaetaan kaikille oikeille alamaisille ja tarjotaan kaikille syntisille, sitä on syytä kutsua armon valtakunnaksi, jossa meidän Vapahtajamme täydellisen sovitusuhrinsa jälkeen on myös inhimillisessä luonnossaan tullut kuninkaaksi.
josta tämä virka on saanut nimensä. Kuninkaille kuuluu yleisesti kaksi asiaa, nimittäin oikeuksia ja velvollisuuksia. Molemmat kuuluvat meidän kalliille Vapahtajallemme kuninkaana. Mutta kuninkaalla tulee ensimmäisenä olla yksi tai useampi valtakunta, muuten hän kantaa kuninkaan nimeä suotta. Siksi meidän onkin jo ennen kuin tutkimme hänen kuninkaallisia oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan, tutkittava mitä valtakuntia tällä meidän kuninkaallamme tulee olla. Jos tarkastelemme häntä todellisena Jumalana ja kolminaisuuden yhtenä persoonana, joka Isän ja Pyhän Hengen kanssa on luonut kaiken, ja jumalallisessa viisaudessaan, kaikkivaltiudessaan sekä hyvyydessään ohjaa ja hallitsee kaikkea, eikä tätä jumalallista hallintaa voi koskaan ottaa häneltä pois, niin on täysin kiistatonta, että hän on yhdessä Isän ja Pyhän Hengen kanssa kuningas, joka hallitsee ja ohjaa koko maailmaa, taivasta ja maata ja kaikkea mitä niissä on, mitä muuten kutsutaan voiman tai kaikkivallan valtakunnaksi. Jos samalla ajattelemme, miten persoonallisessa yhdistymisessä jumalallinen luonto on myös tehnyt meidän Vapahtajamme ihmisluonnon osalliseksi kaikesta siitä vallasta, kunniasta ja majesteettisuudesta, joka jumalallisella oli ja joka voitiin välittää, niin näemme, että myös tämä inhimillinen luonto on astunut valtaan kaikkivaltiuden valtakunnassa, minkä Vapahtaja tekee selkeästi tiettäväksi sanoessaan, että hän ihmisen poikana, siis ihmisen luonnoltaan istuu voiman oikealla puolella, mikä ei tarkoita muuta kuin hallitsemista jumalallisessa kaikkivaltiudessa ja että hän tulee taivaan pilvien päällä Matt. 26:64. Tätä valtakuntaa ei häneltä myöskään koskaan voida ottaa pois, sillä hän ei voi milloinkaan lakata olemasta maailman luoja ja alkuunpanija jumaluuden muiden persoonien keralla. Mutta jos emme nyt puhu varsinaisesti tästä valtakunnasta, tai siitä yhteisestä oikeudesta, joka Kristuksen persoonalla siihen on muiden mukana, vaan puhumme tässä Kristuksen omasta valtakunnasta, joka kuuluu hänelle meidän välittäjänämme ja auttajanamme. Siitä apostoli Paavali sanoo, että hän on sen omalla verellään itselleen lunastanut
Edellinen jakso: Toinen katekismussaarna, § 21
Seuraava jakso: Toinen katekismussaarna, § 23
paikat:
Henkilöt: Daavid Jaakob (VT) Paavali
Raamatunkohdat:
Aiheet: