Edellinen jakso: Kolmas saarna käskyistä, § 7
Seuraava jakso: Kolmas saarna käskyistä, § 9
§ 8
Kun tässä toisessa käskyssä samoin kuin1 kautta, jotka antavat meille mahdollisuuksia hänen tuntemiseensa. Olioiden nimeksi sanotaan yleensä sitä, mistä ne tunnistetaan, ei kuitenkaan pelkkää nimeä vaan myös kuvauksia, joita meillä niistä on. Ihmistä ei tunnista vain hänen nimestään vaan myös hänen teoistaan. Yksi kantaa hyveellisen, toinen paheellisen nimeä, yhtä kutsutaan oppineeksi ja toista tietämättömäksi. Näillä nimityksillä kuvataan heidän laatuaan. Samoin me tarkoitamme Jumalan nimellä kaikkea sitä, mikä voi antaa meille jonkin käsityksen hänestä.
monessa muussakin Pyhän kirjan kohdassa puhutaan Jumalan nimestä, niin sillä ymmärretään kaikkea, minkä nojalla Jumala olemukseltaan, ominaisuuksiltaan tai hyvien tekojensa kautta on tai voi olla ihmisten tuntema. Jumala itse on kuolevaisille ihmisille täysin näkymätön olemus, eivätkä ihmiset voi siten saada minkäänlaista käsitystä Jumalasta muutoin kuin kaikenlaisten näkyvien olioidenTähän kuuluu siis ensinnäkin suuren Jumalan varsinaiset ja korkeat nimet, joiden alle hän on halunnut ikään kuin koota silmiemme eteen koko ikuisen majesteettisuutensa ja itsenäisen olemuksensa, kun hän kutsuu itseään nimillä Jahve, Herra, Jumala, A ja O sekä monilla muilla, jotka siksi Pyhässä kirjassa useimmiten tarkoittavat Jumalaa itseään. Viisas kuningas Salomo sanoo. Herran nimi on vahva linna2 Sananl. 18:10. On tiedettävä, että itse nimi, tai ne kirjaimet, joilla se kirjoitetaan tai ääni, jolla ne lausutaan, eivät itsessään ole yhtään mitään, ilman sitä suurta ja kaikkivaltiasta Jumalaa, jota niillä tarkoitetaan. Hän on luja ja järkkymätön linna, jonne hurskas rientää ja saa turvan.3 Ja Herra itse sanoi Moosekselle: Minä olen Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, se on oleva minun nimeni ikuisesti ja sillä nimellä minua kutsuttakoon sukupolvesta sukupolveen 2. Moos. 3:15. Niin myös kallis Vapahtajamme käyttää Isä meidän -rukouksessaan Jumalan nimeä, kun hän opettaa meitä rukoilemaan pyhitetty olkoon sinun nimesi, mutta se tarkoittaa Jumalaa itseään. Toiseksi Jumalan nimellä tarkoitetaan hänen suuria ja korkeita ominaisuuksiaan. Niiden kautta Jumala on tahtonut tehdä itsensä tunnetuksi ihmislapsille, eikä niiden kieltäminen tai vähättely ole mitään muuta kuin Jumalan vähättelyä. Sen sijaan niiden kunnioittava ajatteleminen ja kunnioittava puhe Jumalan kaikkivaltiudesta, hänen läsnäolostaan kaikkialla, hänen oikeudenmukaisuudestaan ja armostaan, se on hänen nimensä oikeaa käyttämistä. Niin teki jumalaapelkäävä Daavid ja sanoi: Ylistän sinun nimeäsi, Korkein. Herra on sorrettujen turva, hän on suoja ahdingon aikana; sinuun luottavat kaikki, jotka sinun nimesi tuntevat4 Ps. 9:3,10–11. Nämä ovat niitä, jotka sydämessään ovat vakuuttuneita sinun suurista ominaisuuksistasi, sillä juuri nämä samat, hän tahtoo sanoa, tuntevat sinun nimesi. Kolmanneksi Jumalan nimellä tarkoitetaan hänen suuria tekojaan ja hyviä töitään, sikäli kun ne nimittäin johtavat meitä tuntemaan hänen täydellisyyttään ja ikuista armahtavaisuuttaan. Työ tekijäänsä kiittää, sanotaan, ja niin on tässäkin: koko maailma ylistää Jumalaa, ikuista, kaikkiviisasta ja kaikkivaltiasta Herraansa ja Luojaansa. Sillä näin sanoo apostoli Paavali: Hänen näkymättömät ominaisuutensa, hänen ikuinen voimansa ja jumaluutensa ovat maailman luomisesta asti olleet nähtävissä ja havaittavissa hänen teoissaan Room. 1:20. Siksi Daavid meneekin pitemmälle ja sanoo: Taivaat julistavat Jumalan kunniaa, taivaankansi kertoo hänen teoistaan Ps. 19:2. Erityisesti Jumala on asettanut nimensä ihmisten keskuuteen moninaisilla ja suurilla luomisen, lunastuksen ja pyhityksen teoillaan, jotka profeetan ilmoituksen mukaisesti ovat Herran nimi ihmisten keskuudessa ja ikuinen merkki, joka ei koskaan katoa5 Jes. 55:13. Herran töiden ja mainioiden tekojen tai hänen suuren hyvyytensä rienaaminen ei ole muuta kuin Jumalan itsensä tai hänen nimensä rienaamista. Mutta niiden ylistäminen on niiden Mestarin ja hänen suuren nimensä kunnioittamista ja korottamista. Neljänneksi Herran nimellä tarkoitetaan myös Jumalan pyhää ja autuaaksitekevää sanaa. Mistään ei tunnista Jumalaa yhtä hyvin ja yhtä selvästi kuin profeettojen ja apostolien kirjoituksissa ilmoitetusta sanasta. Vapahtajamme Jeesus sanoo näistä kirjoituksista nimenomaan, että ne todistavat hänestä. Siksi ne oikeutetusti sisältyvät Jumalan nimeen Joh. 5:39. Jumalan sana on väkevä, se on terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka6 Hepr. 4:12, sillä se on Jumalan voima ja se tuo pelastuksen kaikille, jotka sen uskovat Room. 1:16. Tätä sanaa Herra itse kutsuu nimekseen, kun hän puhuu oppilaansa Ananiaan kanssa apostoli Paavalista ja sanoo, että tämä tunnustaa nimeäni pakanoiden, kuninkaiden ja Israelin kansojen edessä Ap. t. 9:15. Eikä se ollut mitään muuta kuin Jumalan sanaa ja evankeliumin suloista ihanaa oppia, jota Paavalin tuli saarnata. Lopuksi, viidenneksi, tässä tarkoitetaan myös pyhiä sakramentteja. Sillä ne ovat pyhiä toimituksia ja armon merkkejä, joissa Jumala erityisellä tavalla vuodattaa siunaustaan ihmisille, jos ne toimitetaan hänen käskynsä mukaan ja hänen pyhässä nimessään. Sakramenteissa Jumala avaa maallisten asioiden kautta rakastavan sydämensä ja tarjoaa syntiselle kaikkein läheisimmän ja meidän ulkoisilla aisteillamme syvimmin koettavan pääsyn luokseen. Siksi ne tarkoittavat häntä ja ovat hänen suloisin nimensä. Niiden ylenkatsominen ei ole mitään muuta kuin niiden korkean Säätäjän ja hänen kalliin nimensä vähättelyä. Kasteessa tarjotun armon tarkoituksellisen laiminlyönnin tai siinä tehdyn pyhän liiton polkemisen täytyy lähimmin koskettaa sen Säätäjää, kun taas niistä, jota oikealla tavalla ottavat vastaan nämä siunatut puhdistautumisen keinot, kirjoittaa Paavali kirjeessään kääntyneille korinttilaisille näin: teidät on pesty puhtaiksi ja tehty pyhiksi ja vanhurskaiksi Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä ja Jumalamme hengen voimasta 1. Kor. 6:11. Sama koskee pyhää ehtoollista. Se on kalleimman Vapahtajamme viimeinen rakkauden testamentti rakkaille lapsilleen, ja hän käskee viettämään sitä hänen ja hänen ylitsevuotavan rakkautensa muistoksi. Kuinka läheisesti täytyykään tämän pyhän asian Säätäjän kunniaa koskettaa sen, vietetäänkö vai halveksitaanko tuota kallista ateriaa ja millä mielellä se otetaan vastaan. Nähkäämme siis, kuinka laaja Herran nimen merkitys on, ja huudahtakaamme kuningas Daavidin kera: Jumala, maan ääriin saakka kiiriköön sinun nimesi, kaikukoon ylistyksesi Ps. 48:11.
Edellinen jakso: Kolmas saarna käskyistä, § 7
Seuraava jakso: Kolmas saarna käskyistä, § 9
paikat:
Henkilöt: Abraham Ananias (opetuslapsi) Daavid Iisak Jaakob (VT) Mooses Paavali Salomo
Raamatunkohdat:
Aiheet: