Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Kärryjen parantaminen

Kärryjen parantaminen, § 8

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

§ 8

Kiirehtikäämme kärryjen parantamiseen. Jotta niissä saataisiin aikaan joitakin parannuksia, edellä esitetyn perusteella on selvää, että silloin on joko painon kantamista jollakin tavalla helpotettava tai kitkaa pienennettävä (sillä kummankaan tekijän vaikutusta ei voida täysin poistaa) tai etsittävä keinoja kummankin tavoitteen saavuttamiseen, mikä on paras vaihtoehto. Luonnossa ei ole muuta tietä käytettävissä.

Ensimmäisestä menettelytavasta voidaan sanoa, että kuormien kannattelua voidaan helpottaa kahdella tavalla, on nimittäin joko pidennettävä itse tankoa, jonka avulla kuormaa kohotetaan tai lyhennettävä sen toista päätä, jonka varassa paino riippuu.

Pyörän säde on tässä vivun pitempi varsi, mutta telan säde on sen ly­hyem­pi varsi, ja niiden yhteinen keskus on hypomoclium1, ja koska kaikkien ympyröiden säteen suhde halkaisijaan on aina 1:2, on samantekevää, verrataanko säteitä vai halkaisijoita.

Jos tämän perusteella halutaan ottamatta kitkaa huomioon tehdä Kuninkaallisen akatemian kärryihin peräänkuuluttama parannus, nimittäin päästä siihen, että 70 leiviskää saataisiin nousemaan ja vedetyksi yhtä helposti kuin 40 leiviskää tavallisilla, §:ssä 2 kuvatuilla kärryillä, tämä voi tapahtua kolmella tavalla: on joko pidennettävä vipuvartta eli pyörän halkaisijaa muuttamatta lyhyempää vartta eli akselin halkaisijaa tai pienennettävä akselin halkaisijaa muuttamatta pyörän halkaisijaa tai sitten sekä pienennettävä ensiksi mainittua että pidennettävä jälkimmäistä jonkin verran, kuitenkin vähemmän kuin kummassakin ensiksi mainitussa vaihtoehdossa.

Ensimmäisessä vaihtoehdossa uusien kärryjen pyörän halkaisijan suhteen vanhojen pyörän halkaisijaan on oltava 70:40 = 7:4. Toisessa vaihto­ehdossa uusien kärryjen akselin halkaisijan suhteen toisten kärryjen akselin halkaisijaan on oltava 40:70 = 4:7, mutta ensiksi mainitussa tapauksessa pyörästä tulee kömpelö, ja jälkimmäisessä taas akseli jää niin ohueksi, ettei se pysty kannattelemaan kärryjen päälle lastattua painoa. Tästä syystä on valittava kolmas tapa: silloin pyörän halkaisija kasvatetaan niin suureksi kuin ajomukavuus sallii, ja uuden akselin halkaisijan on oltava vanhan akselin halkaisijaan samassa suhteessa kuin uuden pyörän korkeus on mainitun kömpelöksi todetun pyörän korkeuteen.

Näin voidaan kulloisenkin pyörän halkaisijan perusteella määrätä halutun painoista kuormaa kantavan akselin paksuus eli halkaisija.

Mitä tulee toiseen kärryjen parantamisen tapaan, kitkan vähentämiseen, fysiikasta tiedetään, ettei kitka ole kaikkien aineiden välillä yhtä suuri. Aiheuttaahan raudan hankaus rautaa tai puuta tai tinaa vasten suurta kitkaa, mutta kitka on vähäisempi raudan hankautuessa kuparia, messinkiä, pronssia ja lyijyä vasten. Tämän perusteella voidaan käsittää, millaisia aineita on käytettävä toisiaan vasten hankautuvissa kohdissa, kun halutaan vähentää laitteessa ilmenevää kitkaa.


  1. tukipiste; piste, johon vipu tukeutuu ja jonka ympäri se kääntyy

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: