Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Kärryjen parantaminen

Kärryjen parantaminen, § 4

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

§ 4

Välttääkseni nämä vaikeudet olen pohtinut jonkinlaista tapaa selvittää säädettävien punnusten avulla, miten paljon voimaa kärryjen vetäminen vaatii. Koska siihen kuitenkin tarvitaan jokseenkin tasainen alusta, sopiva teline ja kokeiden toteuttaminen tarkkojen sääntöjen mukaan, olen menetellyt vanhojen kärryjen toimintaa selvitellessäni seuraavasti:

Kaksi kahden tuuman paksuista lautaa A, B, taulussa II kuva Fig. 11, sijoitettiin tarkoin vaakasuoraan täsmälleen samalle tasolle tasaiselle maapohjalle samansuuntaisiksi. Niiden alle maahan oli kaivettu poikittaisia tukipuita, joihin laudat naulattiin kiinni, niin että niiden asento ei voinut muuttua. Laudat sijoitettiin sellaiselle etäisyydelle toisistaan, että kärryjen pyörät kulkivat lautojen keskiviivaa pitkin.

Kärryt puhdistettiin sitten kaikesta piestä, rasvasta, hiekasta ja tomusta, sekä rummun sisältä että akselin kummastakin päästä, niin että mitään tummaa jälkeä ei enää jäänyt valkoiseen pellavariepuun, jolla ne lopuksi kuivattiin.

Kärryt sijoitettiin sitten laudoille, niin että niitä voitiin liikutella sekä eteen että taakse, ja muutamilla kärryjen perään sijoitetuilla punnuksilla ne tasapainotettiin niin, että aisat olivat tasapainossa.

Lyhyen matkan päähän ripustettiin väkipyörä G erityiseen, tukevaan telineeseen ja aisoihin kiinnitettiin pehmeä köysi H, joka oli työnnetty väki­pyörän G läpi ja jonka toisessa päässä oli rautakoukku.

I on mainittuun koukkuun ripustettu punnus, jonka paino riitti saattamaan kärryt liikkeelle. D ja E ovat lautoja pitkin liikkuvat pyörät.

Tämän jälkeen suoritettiin vanhoilla kärryillä koe seuraavasti:

Voitelemattomina

Tyhjien kärryjen saaminen liikkeelle vaati I:n painoksi

1 leiviskän 15 markkaa.

40 leiviskän kuorman saamiseen liikkeelle tarvittiin

4 leiviskän paino.

70 leiviskän kuorman sai liikkeelle

6 leiviskän paino.

Kärryt tyhjennettiin ja voideltiin runsaalla määrällä oliiviöljyä.

Voideltuina

Tyhjinä liikuttamiseen tarvittiin

1 leiviskä 13 markkaa.

40 leiviskän kuorman liikuttaminen vaati

3 leiviskää 10 markkaa.

70 leiviskän kuorma vaati

5 leiviskää 10 markkaa.

Näin voitiin esitetty ongelma määritellä tarkemmin tiettyä punnuksen painoa koskevaksi, nimittäin kysymykseksi, olisiko mahdollista rakentaa sellaiset kärryt, että niitä voitaisiin 70 leiviskän lastilla kuormattuina liikuttaa voitelemattomina kohtaan I sijoitetulla 4 leiviskän painolla tai voideltuina 3 ½ leiviskällä.

Tämä vetopaino, jota kuitenkin monenlaisissa vastamäissä tarvitaan usein kaksinkertaisesti, on juuri se kuormituksen määrä, joka uuvuttaa veto­juhtamme; sehän on vaikuttamassa joka hetki, kun kärryjä liikutellaan tasaisella alustalla. Katsokaamme, mistä rasitus syntyy, sillä siten pystymme ehkä parhaiten arvioimaan, voidaanko sen syitä poistaa tai pienentää.


  1. taulussa II kuva Fig. 1: Kärryjen parantaminen, kuvaliite Tab. II

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: