Edellinen jakso: Kärryjen parantaminen, § 16
Seuraava jakso: Kärryjen parantaminen, § 18
§ 17
Kaikissa uusissa laitteissa ilmenee uusia ongelmia, ja tapana on väittää niitä olevan vieläkin enemmän.
Minun on näin ollen mainittava tärkeimmät. Eräät väittänevät äänekkäästi näitä kärryjä liian kalliiksi. Rahvaalla, joka työkärryjä eniten käyttää, ei ole varaa sellaisten hankkimiseen. Kun otetaan huomioon kaikkien tavaroiden hintojen nykyinen korkea taso taalareissa, ne tulevatkin kalliiksi. Jotta lukijaa ei kuitenkaan peloteltaisi hankkimasta tällaisia kärryjä niiden liian korkean hinnan takia ja jotta hän ei myöskään hyväksyisi ehdotusta sokeasti ja joutuisi katumaan hyväuskoisuuttaan, kun kärryjen maksamisen aika koittaa, haluan vilpittömästi ilmoittaa, mitä ne minulle todellisuudessa maksavat lukuun ottamatta kokeiden ja muiden järjestelyjen aiheuttamia kuluja ja asettaa rinnalle hinnan, jonka tavallisista kärryistä voisi tällä paikkakunnalla joutua suunnilleen maksamaan.
Uudet kärryt
|
kuparitaaleria |
äyriä |
pyöristä vaununtekijälle |
27 |
|
rautavanteet rumpujen ympärille |
6 |
|
nelikulmainen 1 ¾ tuuman rautatanko akselia varten, 2 leiviskää 10 markkaa, 8 taaleria/leiviskä |
20 |
|
6 leiviskää kankirautaa raudoituksiin, 10 taaleria/leiviskä |
60 |
|
sepän työpalkka sekä hiilet |
24 |
|
pajan päivätyöläisten palkat, 10 markkaa päivä |
12: |
16 |
pronssiholkit: kupari, tina ja työpalkka |
33: |
24 |
näiden holkkien sijoitus ja tasapainotus, joka kuitenkin voidaan tulevaisuudessa välttää, maksaa minulle |
7 |
|
|
|
|
Yhteensä |
190: |
8 |
Tavalliset kärryt
|
kuparitaaleria |
äyriä |
kärrynpyörät samalta vaununtekijältä |
24 |
|
rautavanteet rumpujen ympärille |
6 |
|
puuakseli, ilman raudoitusta |
3 |
|
tavanomaiseen raudoitukseen poikittaisine vahvikkeineen ja akselin pitkittäisraudoituksineen tarvitaan myös 6 leiviskää rautaa à 10 taaleria |
60 |
|
työpalkat eivät voi miltään osaltaan olla halvemmat tavallisten kärryjen teossa, joten sepän palkka on |
24 |
|
päivätyöläisten palkat |
12: |
16 |
|
|
|
taaleria |
129: |
16 |
Erotus |
60: |
24 |
|
|
|
Yhteensä1 |
190: |
24 |
Uusissa kärryissä siis ovat kalliimpia tuskin muut erät kuin rauta-akseli ja pronssiholkit: kummatkin ovat käypää omaisuutta, joka ei vuosisataan voi hävitä, vaikkakin se hieman kuluu. Niiden hankinnassa voitaisiin kuitenkin vielä säästää paljon, jos rauta-akselista tehtäisiin keskikohdaltaan aivan ohut ja raudan vajaus sitten korvattaisiin puukappaleella, joka kiinnitetään ruuveilla rautaan, ja pronssiholkit tehtäisiin puolta lyhemmiksi kuin minun omani, niin että ne voitaisiin hankkia enintään 20 taalerilla. Minulta holkkien asentamiseen ja tasapainottamiseen kuluneet 7 taaleria voidaan tulevaisuudessa kokonaan säästää, kunhan holkit sijoitetaan rumpujen sisään ennen pyörien valmistamista. Näin voidaan erotuksesta säästää kaikkiaan suunnilleen 24 taaleria, ja näin ollen koko erotukseksi
jää vain 36 kuparitaaleria 24 äyriä. Tämän vastapainoksi on asetettava hyöty, joka tällä laitteella saavutetaan: kuljetetaan tavallisten kärryjen kuormaan verrattuna kaksinkertainen tavaramäärä yhtä helposti kuin niillä, pääoma on sijoitettu käypään omaisuuteen, ja alituisten paikkausten ja korjausten sijasta käytettävissä ovat lujatekoiset kärryt. Tähän verrattuna 6 tai 10 plootun lisähinta merkitsee vähän.
Edellinen jakso: Kärryjen parantaminen, § 16
Seuraava jakso: Kärryjen parantaminen, § 18
paikat:
Henkilöt:
Raamatunkohdat:
Aiheet: