Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Kärryjen parantaminen

Kärryjen parantaminen, § 17

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

§ 17

Kaikissa uusissa laitteissa ilmenee uusia ongelmia, ja tapana on väittää niitä olevan vieläkin enemmän.

Minun on näin ollen mainittava tärkeimmät. Eräät väittänevät äänekkäästi näitä kärryjä liian kalliiksi. Rahvaalla, joka työkärryjä eniten käyttää, ei ole varaa sellaisten hankkimiseen. Kun otetaan huomioon kaikkien tavaroiden hintojen nykyinen korkea taso taalareissa, ne tulevatkin kalliiksi. Jotta lukijaa ei kuitenkaan peloteltaisi hankkimasta tällaisia kärryjä niiden liian korkean hinnan takia ja jotta hän ei myöskään hyväksyisi ehdotusta sokeasti ja joutuisi katumaan hyväuskoisuuttaan, kun kärryjen maksamisen aika koittaa, haluan vilpittömästi ilmoittaa, mitä ne minulle todellisuudessa maksavat lukuun ottamatta kokeiden ja muiden järjestelyjen aiheuttamia kuluja ja asettaa rinnalle hinnan, jonka tavallisista kärryistä voisi tällä paikkakunnalla joutua suunnilleen maksamaan.

Uudet kärryt

 

kuparitaaleria

äyriä

pyöristä vaununtekijälle

27

 

rautavanteet rumpujen ympärille

6

 

nelikulmainen 1 ¾ tuuman rautatanko akselia varten, 2 leiviskää 10 markkaa, 8 taaleria/leiviskä

20

 

6 leiviskää kankirautaa raudoituksiin, 10 taaleria/leiviskä

60

 

sepän työpalkka sekä hiilet

24

 

pajan päivätyöläisten palkat, 10 markkaa päivä

12:

16

pronssiholkit: kupari, tina ja työpalkka

33:

24

näiden holkkien sijoitus ja tasapainotus, joka kuitenkin voidaan tulevaisuudessa välttää, maksaa minulle

7

 

 

 

 

Yhteensä

190:

8

 

Tavalliset kärryt

 

kuparitaaleria

äyriä

kärrynpyörät samalta vaununtekijältä

24

 

rautavanteet rumpujen ympärille

6

 

puuakseli, ilman raudoitusta

3

 

tavanomaiseen raudoitukseen poikittaisine vahvikkeineen ja akselin pitkittäisraudoituksineen tarvitaan myös 6 leiviskää rautaa à 10 taaleria

60

 

työpalkat eivät voi miltään osaltaan olla halvemmat tavallisten kärryjen teossa, joten sepän palkka on

24

 

päivätyöläisten palkat

12:

16

 

 

 

taaleria

129:

16

Erotus

60:

24

 

 

 

Yhteensä1

190:

24

 

Uusissa kärryissä siis ovat kalliimpia tuskin muut erät kuin rauta-akseli ja pronssiholkit: kummatkin ovat käypää omaisuutta, joka ei vuosisataan voi hävitä, vaikkakin se hieman kuluu. Niiden hankinnassa voitaisiin kuitenkin vielä säästää paljon, jos rauta-akselista tehtäisiin keskikohdaltaan aivan ohut ja raudan vajaus sitten korvattaisiin puukappaleella, joka kiinnitetään ruuveilla rautaan, ja pronssiholkit tehtäisiin puolta lyhemmiksi kuin minun omani, niin että ne voitaisiin hankkia enintään 20 taalerilla. Minulta holkkien asentamiseen ja tasapainottamiseen kuluneet 7 taaleria voidaan tulevaisuudessa kokonaan säästää, kunhan holkit sijoitetaan rumpujen sisään ennen pyörien valmistamista. Näin voidaan erotuksesta säästää kaikkiaan suunnilleen 24 taaleria, ja näin ollen koko erotukseksi jää vain 36 kuparitaaleria 24 äyriä. Tämän vastapainoksi on asetettava hyöty, joka tällä laitteella saavutetaan: kuljetetaan tavallisten kärryjen kuormaan verrattuna kaksinkertainen tavaramäärä yhtä helposti kuin niillä, pääoma on sijoitettu käypään omaisuuteen, ja alituisten paikkausten ja korjausten sijasta käytettävissä ovat lujatekoiset kärryt. Tähän verrattuna 6 tai 10 plootun lisähinta merkitsee vähän.


  1. Tässä on laskuvirhe. Oikea summa on 190:8.

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: