Edellinen jakso: Toinen katekismussaarna, § 15
Seuraava jakso: Toinen katekismussaarna, § 17
§ 16
Jotta käsittäisimme tämän asian oikein, meidän täytyy muodostaa jokin käsitys Vanhan testamentin ylipapista, sillä muutoin emme voi oikein tuntea ylipapin nimitystä eikä meillä voi myöskään olla selkeää käsitystä tämän tehtävän hoitamisesta. Raamatussa puhutaan uhrista heti syntiinlankeemuksen jälkeen, mutta papista Mooses ei ennen vedenpaisumusta mainitse mitään. Tästä ei kuitenkaan seuraa, etteikö silloin jo ole ollut joitain määrättyjä, erityisesti isäntiä, jotka ovat toimittaneet uhrin koko talonväkensä puolesta. Ensimmäisenä mainitaan Melkisedek, Salemin kuningas ja Korkeimman Jumalan pappi 1. Moos. 14:18, joka eli noin 2 000 vuotta maailman luomisen jälkeen. Sen jälkeen mainitaan useitakin, kuten Onin pappi Poti-Fera, joka oli Joosefin appi 1. Moos. 41:45, sekä muita Egyptin1 2. Moos. 2:18, joiden tehtäviin kiistatta kuului muun muassa kaikenlaisten eläinten uhraaminen jonkinlaiseksi sovitukseksi. Näistä vanhimman ajan uhreista, joilla koetettiin lepyttää jumalia, löytyy lähes lukemattomia todisteita useimmilta keskiajan pakanallisilta historiankirjoittajilta. Tämä ei ole mitenkään vähäinen todiste siitä, että käsityksen uhrin ja veren kautta tapahtuvasta sovituksesta sekä Välittäjästä, joka kerran uhrattaisiin maailman elämän vuoksi, täytyi ensimmäisessä maailmassa olla varsin yleinen, kun siitä on niin syviä merkkejä jäljellä useimpien pakanakansojen keskuudessa kokonaista 4 000 vuotta myöhemminkin. Mutta sitten kun Israelin lapset erämaassa muodostivat oman yhteiskuntansa, jonka jälkeläisistä maailman Vapahtaja kerran syntyisi, niin Jumala katsoi hyväksi selkeästi etukäteen kuvata hänen persoonaansa, hänen virkaansa ja uhriaan säätämällä selkeät lait, jotka Mooses kirjasi ylös koko Israelia ja sen jälkipolvia varten. Nämä kaikki asiat viittasivat ennakolta tulevaan maailman Vapahtajaan. Näistä tarkastelumme kohteeksi kuuluu ennen muuta meidän Jumalamme antama käsky vihkiä Aaron ylimmän papin virkaansa pyhällä voitelulla, josta jo mainitsimme, että se ennakoi suurta ylipappia Jeesusta Kristusta ja että hänen tuli kerran vuodessa mennä tabernaakkelin kaikkein pyhimpään ja siellä armonistuimen päälle pirskottaa seitsemän kertaa kauriin ja pukin uhriverellä sovitukseksi Jumalan ja kansan kesken 3. Moos. 16:14–16, tai kuten sanassa sanotaan: toimittaakseen pyhäkölle sovituksen israelilaisten saastaisuudesta ja heidän rikoksistaan, olivatpa heidän syntinsä minkälaiset tahansa.2 Vähänkin ajattelemalla tästä voi helposti päätellä, ettei näiden eläinten veri voinut mitenkään sisältää minkäänlaista sovitusta suututetun ja vanhurskaan Jumalan luona, vaan sen täytyi ennakoida ja vuosittain muistuttaa Israelin lapsia siitä täydellisestä sovituksesta, jonka maailman Vapahtaja kerran antaisi oman kalliin verensä vuodattamisella koko maailman syntien tähden. Mutta kuka tämä on, sen apostoli Paavali osoittaa meille varsin selvästi sanomalla: Kristus, meitä odottavan hyvän ylipappi, on kuitenkin jo tullut. Hän on kulkenut suuremman ja täydellisemmän teltan3 kautta – – – Hän ei ole tuonut uhrina pukkien eikä sonnien verta, hän on uhrannut oman verensä. Näin hän on kertakaikkisesti täyttänyt tehtävänsä, astunut sisään kaikkeinpyhimpään ja hankkinut meille ikiajoiksi lunastuksen Hepr. 9:11–12. Saman asian hän vahvistaa monessa kohdassa, kun hän kutsuu häntä apostoliksi ja ylipapiksi, jonka me tunnustamme, Jeesuksen4 Hepr. 3:1. Ja hän sanoo hänestä myös: meillä siis on suuri ylipappi, joka on kulkenut läpi taivaiden, Jeesus Hepr. 4:14. Mutta tässä ei ole tarpeen luetella enempää.
pappeja, joita faarao elätti tuona kovana aikana eikä ottanut heidän peltojaan haltuunsa 1. Moos. 47:22, ja lopulta Midianin papit Reuel ja Jetro
Edellinen jakso: Toinen katekismussaarna, § 15
Seuraava jakso: Toinen katekismussaarna, § 17
paikat: Egypti Heliopolis (On) Midian Salem
Henkilöt: Aaron faarao Jetro Joosef (VT) Melkisedek Paavali Poti-Fera
Raamatunkohdat:
Aiheet: