Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Predikningar Öfver Tio Guds Bud: X. Predikan

Tionde budordspredikan, § 5

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 5.

Förra Delen.

Då vi i dag föresatt oss at tala något om den förderfveliga syndalustan, som här förbjudes, blifver det nödigt at förut gifva Eder om den samma tydeliga begrep. Lusten i gemen är intet annat än et själens begär til det vi föreställa oss såsom något godt; ty utan at hålla något för godt, kunna vi aldrig hafva lust dertil; och om det verkeligen är sådant, som vi föreställe oss det, nemligen godt, är denna lusten god och ingalunda lastbar eller förbuden, men om vi hålla något för godt, hvilket likväl i sjelfva verket icke är sådant, blifver det en syndig och skadelig lusta, som derföre måste af den gode Guden, hvilken genom sin heliga Lag velat föreskrifva oss idel dygde- och lycksalighetsreglor, äfven vara förbuden. Af denna korta beskrifning se vi tydeligen, at all lust, som egenteligen är et viljans värkande, hafver sin grund i förståndet; ty om förståndet hafver fält en rätt dom öfver alla förekommande ting, så at det verkeliga goda anses för sådant som det är, och det onda och skadeliga hålles aldeles för ondt, följer lusten äfven samma goda stråt, til at begära det förra och sky för det sednare, och blifver en god och Gudi behagelig lust; men är förståndets omdöme falskt, så at det onda anses för godt och det goda för ondt, följa begären samma bedrägeliga grund, och få då rätteligen namn af en ond och syndig lusta, som i hela Herrans Lag, men i synnerhet i detta nionde budet alfvarligen förbjudes. I afseende på de olika föremål hvarmed våra begär syslosätta sig, kan altså lusten i gemen vara treggehanda. Den första kan kallas naturlig, och består i en åtrå efter det som fordras til vårt lekamliga lifs uppehälle, såsom mat och dricka, kläder med mera, och det icke allenast til en oumgängelig nödtorft, utan ock til vårt välbehag och nöje, hvilken lust, allenast den är inskränkt och måttelig, ingalunda här förbjudes, emedan Herren Gud sjelf redan i första skapelsen inplantat detta begär uti vårt hjerta; hvilket äfven tydeligen kan inhämtas af Herrans ord til Israëls barn, 5 Mos. B. 12:15. Du må slagta, heter det, och äta kött i alla tina portar, det är, ehvarest du bygger, bor och vistas, och det må du göra efter all tine själs begärelse, icke allenast til nödtorft, utan ock til nöje, efter Herrans tins Guds välsignelse, som han tig gifvit hafver: och af Esræ och Nehemiæ befallning til de från fängelset återkomne Juda barn på den stora högtiden: Går bort och äter thet feta och dricker thet söta, och sänder them ock delar, som intet för sig tilredt hafva. Nehem. 8:10. Den andra slags lusten må med skäl heta helig eller andelig, som har Gud och Gudi behageliga ting til sitt föremål, och består i en innerlig öfvertygelse derom, at Gud är sjelfva godheten, och at den största lycksaligheten består i en nådefull förening med honom genom trona; och et däraf upkommande begär at få åtnjuta den samma, hvilken så mycket mindre kan vara förbuden, som vår rätta och sanskylliga sällhet just består i detta heliga begäret; hvarföre Konung David icke allenast utropar den för säll, som hafver sin lust til Herren och Hans lag, och beskrifver märkeligen dess lycksalighet, Ps. 1:2,3. utan befaller äfven alfvarligen den samma då han säger: Haf tina lust i Herranom, som ville han säga: du bör försaka all syndig och oren lusta, som störtar dig i elände, men förlusta och vederqveck dig uti den sjelfständiga Jehovah, som är all nådes och välsignelses enda källa och ursprung: frögda dig öfver hans kraftiga bistånd, och vederqveck dig af hans ljufva inneboende uti ditt hjerta; och var derom försäkrad, at så onyttig, ja skadelig som verldenes lust är, så högst nyttig och välsignad skal denna lusten i Herranom vara; ty han skal gifva tig hvad titt hjerta önskar. Ps. 37:4. Men den tredje slags lustan må med skäl heta syndig och oren; emedan den hafver Gudi misshageliga och oss sjelfvom skadeliga föremål, och måste härflyta antingen ifrån sjelfva förståndets mörker, eller ock deraf at sinliga begären genom sin häftighet fördunkla förståndets ljus, och lika som bortskymma det, at lasten får, åtminstone på den stunden då begäret öfverväldigar själen, et sminkat anseende af godt och behageligt. Och denna lusten är den samma, som här af Gud alfvarligen förbjudes, då det heter: Tu skalt, o människa, icke hafva lust til tin nästas hus, eller något annat, som dig är förbudit och olofligit. Så länge människan bibehöll sig uti den medskapade Guds likhet, och ägde ei allenast ljus i sitt förstånd, utan ock en ren och helgad vilja, hade denna förbudna lustan intet något rum hos henne; men då vår fiende i fallet fick utså i människohjertat et vederstyggeligit och i många släkter groende syndenes frö, hvarigenom förståndet öfverhöljdes med mörker, och viljan lika som förtrollades på det onda, då blef just denna arfsyndens förderf et ursprung til dessa onda begären; hvilket likväl bör noga skiljas ifrån sjelfva den onda lustan, som här förbjudes; ty det ena är den uti hela vår natur inlagda förderfvade rot, hvarifrån alt det onda härflyter, och det andra äro de qvicka skott utur den samma, som i hjertat upstiga och förderfva det. Om det förra eller syndaroten säger David: Si jag är af syndelig säd född, och min moder hafver mig i synd aflat. Ps. 51:7. och om det sednare, eller syndalustan, säger Frälsaren Jesus: Af hjertat utgå onda tankar, mord, hor, och så vidare. Matth. 15:19.

Originaldokument

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: