Til Utgifwaren a).1
Uti N:o 4 af Edert Dagblad är infört et bref ifrån Gamla Carleby daterat d. 18. Maji 1775, hwarest bland annat berättas at flickan Anna från Lillkyro, jemte Lisa från Storkyro förmana til bättring på et rätt Ewangeliskt sätt, med denna märkwärdiga tilläggning, hwilken Methode är eljest här i Landet helt främmande, twifwels utan i den menlösa b) afsigt at
uphöja Annas och Lisas predikningar och Methode: men som denna beskyllningen c) på hela Landets Lärare i gemen tydeligen d) leder til förringande af den stora Gudens ära som ock låtit sin ande hwilas i Nordlandena, til befläckande af Jesu tjenares Ämbets förwaltning och med ogillande af hela den nu brukeliga Läre Methoden, störtar bekymrade själar i willrådighet, hwart de skola wända sig e) har jag trodt mig skyldig lemna det allmänna, genom min Herres dageliga skrift, en säker f) uplysning om den här brukeliga Methoden at predika, hwaraf dömmas må om den är rätt Ewangelisk eller icke; dock huru skall det låta sig göra? g) Intet genom twister, intet genom förswar af Presternas renlärighet, och aldraminst genom hämdsökning för en så hård beskyllning h) Nej! saken är Herrans i) han skall sjelf förswara sin äro, den han icke gifwer androm, han älskar sanning, derföre skall ock sanningen sjelf föra ordet. Jag tänker derföre rycka här in et kort utdrag af en och annan här i landet nyligen hållen predikan, hwaraf dömmas må om de, och fölgackteligen många andra, äro rätt Ewangeliska til ämne eller Method eller ock icke.Och2 som de under en allmän Nåde-rörelse hos själarna äro hållne i Kyrkan, och sedan ofta med ömnogare nåd i hundrade tals menniskors öfwerwaru uprepade samma afton uti Lärarens eget hus, hoppas man äfwen, at de i detta Blad, som synes syfta åt den förfallna Christendomens uprättande, intet utan upbyggelse af Gud sökande själar skola läsas. De få icke wara för korta, ty då uplyses icke huru hwarje stycke blifwit utfört på et Lagiskt eller Ewangeliskt sätt; icke för långa, ty då må det blifwa särskilt trykta predikningar, och få ej rum i en Dagskrift. k)
Det första profwet må då wara en Högmässopredikan, hållen i Gamle Carleby Stad första dag Juhl 1774.
Ingången Luc. 19:9. I dag är desso huse salighet wederfaren.3 Orden och anledningen til dem förklarades, och en kort beskrifning lemnades om Zacheo,4 hwarpå det hette i tillämpning på oss: Älskade Åhörare! den himmelska Bådbäraren talar i dag til Herdarna mäst utur samma thon: Si jag bådar Eder stor glädje.5 Hela werldenes förnuftiga inbyggare förekomma mig aldeles i andelig måtto som Publicaner och syndare, wederstyggeliga i Guds åsyn, som dwergar de där sjelfwa aldrig hinna up6 til Jesum, til dem ropar han sjelf: I dag måste jag gästa i ditt hus.7 Ack! at det sannades på oss, at wi undfingo honom gladeliga,8 det hafwa wi wist orsak til, ty i dag är werldene salighet wederfaren, deröfwer gläds himmelen, och Änglarna siunga, lät oss då täfla med dem uti Herrans låf, efter det är skedt oss til godo, och sjunga: En Jungfru födde etc. 9
Ämnet war: At i dag är werldene salighet wederfaren, hwarwid 1:o anmärktes hwilkom denna salighet är wederfaren 2:o sjelfwa saligheten och 3:o huru en och hwar skall blifwa delaktig deraf?
Första delen förklarade, at denna salighet wederfors werlden, det är menniskorna, som lefwa deruti, nemligen alla, som det heter, allo folkena. Hurudanna äro de? de måste naturligit wis wara i en usel belägenhet, efter ängelen förkunnade stor glädje. En som altid njuter goda dagar, kan ej smaka stor glädje, men när en uslinge blifwer hulpen, en döds-fånge slipper10 med usla trälar, krökta under synda oket i långt swårare slafweri, än Israels barn i Aegypten under Pharaos hand, uti et gräseligit mörker, i järnfiätrar om händer och fötter, under sin plågares satans herrawälde, hwarwid werlden och köttet äro hans handtlangare, utan längtan eller förmåga, at någonsin befrias, af hwilka den ena efter den andra oförwarandes stupa i den ewiga elden. Ack! en usel belägenhet. Wi fråga billigt, månne menniskans tilstånd skall wara så uselt? Jo ty synden är en arfsiuka hos oss Jobs 25:4,5,6. Den skiljer oss från Gud det högsta goda Es. 59:2. Hos. 9:12. den försätter syndare i slafweri Ebr. 2:15. den har döden i följe med sig Jac. 1:15. Rom: 6:23. Hwad är werlden då? Et Hospital upfylt med synda spetelska. Es. 1:5,6 och dårar Jer. 10:8. Et fängelse där syndaren står i fjätrar och måste sjunga N:o 219: v. 2. Sw. Psalm.B. Jag under djefwulen fången låg etc.11 Ack! här behöfwes hjelp och förbarmande.
lös, det är en stor glädje, hwaraf tillämpning gjordes på menniskorna. Det nyfödda barnet war Frälsaren, således hade han at göra med fångar och slafwar. Hwad äro således menniskorna? Jag tycker, heter det, jorden krälla full2:dra delen: om dessa heter det nu: I dag är desso huse salighet wederfaren. Den himmelska Härhålden12 ropar: Si! jag bodar Eder etc. När efter et långsamt och blodigt krig en hugnelig fred winnes, skrifwes freds-tidningar13 omkring hela Riket, och Herholderne utropa under Pu kor och Trumpetter14 freden på alla gator och torg. Här kommer en himmelsk Härhold med et klart sken och ropar: Si jag bådar etc. och derpå stämmer den himmelska Chorus in: Ära ware Gud i högdene15 etc. Wisst måste här en synnerlig salighet wara på färde efter sjelfwa himmelen så frögdar sig: men hwad? Werlden är född en Frälsare. Herre du store Gud! huru nödigt behöfdes icke den? hwart skulle dessa uslingar annars taga wägen? Hwad gör han? Jo han 1:o uplyser dem i sit djupa mörker Es. 9:2. Luc. 1:78,79. Joh. 3:19. Cap. 1:9. v. O hwad för sällhet Rom. 13:12. 2:o köper han dem lösa ifrån sit slafweri. Hela mennisko-slägtet hade hos den rättfärdiga Guden stannat uti ofantelig skuld genom synden, som skulle betalas, om ej annorlunda dock med et ewigt brinnande helwete. Ack! här blir Jesus medlare, tager hela synda skulden på sig och fyller sin Faders hand med sin fullkomliga lydnad och sit bittra lidande 1 Pet. 1:18,19. Es. 53:4,5,6. Phil. 2:8. Dessutom hade wi råkat genom synden i en mordisk fiendes klor, med honom måste Jesus i handa-mänge.16 Här heter det med skäl Apoc. 12:7. Michael och hans änglar stridde, och draken stridde och hans änglar17 etc.
Denna18 striden kostade Jesu dyra lif, och hwar blods droppa, men aflopp19 dock (Jesus war ewigt låfwad) så, at det nu heter: Si Lejonet af Juda slägte hafwer wunnit20 Cap. 5:5. Es. 25:8. 1 Cor. 15:57. 3:o Försätter han dem i sit saliga rike, icke Allmagts, ty där äro de förr, utan i sitt nåde rike, hwarest han emottager dessa uslingar, twår dem ifrån sina synder, försäkrar dem om sin nåd, wederqwäcker dem, och förwissar om arfskapet i himmelen. Coloss. 1:12,13,14. Men det är ännu et härligare rike, hwarest han will göra deras salighet fullkomlig, det är himmelen, om detta Rike talar han trösteligen Luc. 12:32. Cap. 22:29. Matth. 25:34. Ser nu, mine åhörare, är då icke desso huse salighet wederfaren?
3:dje delen, huru wi deraf skola warda delaktige? när wi dageligen se huru menniskorna, oaktat denna förlossning, ändock wandra i et grufweligit slafweri under synden, och falla 1000:de tals i ewig olycka, så kan ingen fråga wara angelägnare än denna. Här sitta wisst i dag många sådana. Jag will derföre i Jesu namn gifwa eder enfalliga råd, men et förbehåller jag allenast och will bedja Eder om: lyd mig i dag
om i aldrig förr lydt, det skall i ewighet aldrig ångra Eder.Första Rådet: Hålt nu en gång stilla och betrakta edart stora elände. Hålt stilla säger jag, men detta är icke mitt råd, det är Herrans Jer. 2:25. käre hålt dock stilla, löp ej så oförwägen.2122 Du torde wäl säga: där warder intet af, men hör Herrans ord. Likasom en tjuf kommer på skam då han gripen warder, så skall ock du på den wägen til skam warda v. 25,26. Betragta hwad mörker och slafweri du står uti, hwad faselig ändalygt dig förestår, ropa til ditt såfwande hjerta N:o 407, v. 10 Wak up min siäl23 etc.
Andra Rådet: Sök nu up din Frälsare och kasta dig ned för honom, och ropa om nåd. Herdarna gåfwo sig ingen ro, utan gingo hasteliga til Betlehem och sökte Jesum. O! menniska, du har nog länge skött detta jordiska, och med Marta haft bekymmer om mångahanda, kom nu ihog, at et är nödwändigt24 med mera. Är icke redan hög tid, at besinna sig? Sök i dag up din Jesus, gå nu til Betlehem; hwarest är det? icke på krogar och källare, intet i denna werldenes lusthus, hwarest då? Jo i din egen kammare. Kasta dig där ned för Jesu fötter, och säg: här ligger en förtappad och fördömd syndare, som wandrat i satans slafweri. Ack! förbarma dig! etc. Håll nu på med detta arbete i denna Juhle-Högtid, för alla förspilda Helge- och Nåde-dagar du öfwerlefwat.
Tredje Rådet: Prisa och låfwa din Gud för den genom Jesum förwärfwade saligheten 1:o Med hjerta och mun. När en fån25 Act. 12:7,8. Herren Jesus stöter nu på dig, som härtils såfwit i det mörka Herodis fängelse, och säger: Statt upp och fölg mig i ödmjukhet, i kärlek, i kyskhet, i tålamod. etc. 3:o Med alfwarlig beständighet. Apoc. 2:10. Predikan slöts med en Bön, som innehölt först en hjertelig tacksägelse til hela Treenigheten för Guds Sons mennisko-blifwande, därnäst et innerligit förödmjukande för Jesu fötter, och anropande om nåd. Hwarpå fölgde en trogen förbön för dem, som än suto i syndafängelset, och sidst för Jesu egna barn, at han i denna högtid wille besöka dem med en öfwerswinnelig nåd, och änteligen gifwa dem en ewig Jul i himmelen.
ge får se sin Förlossare, så gläds han redan, fast han sitter i fiättrar. Hafwen I i dag lärt känna Edra bojor och Edar förlossare Jesus, så må I wäl glädjas med Zacharias. Luc: 1:68. 2:o. Med ifrig Jesu efterfölgd. När Herodes hade kastat Petrum i fängelse och han låg och såf emellan twå krigsknecktar, stötte Herrans ängel uppå honom och sade: Statt upp snarliga och fölg migMin Herre! här är nu första profwet, flera äro tilhands, i samma smak, men jag håller up så länge, tils jag får se om min Herre följer sanningen, och söker den l) eller låter hällre en swart fläck i Edra blad stå för allmänheten öfwer wårt Land, utan at utplåna den med sanning, än stöta eller wederlägga Auctorn för brefwet ifrån Gamla Carleby af d. 18. Maji. Döm
nu min Herre sjelf om denna Method är Ewangelisk eller icke m) hwarföre sker då beskyllningen utan undantag? n) Han kunde säga: jag har aldrig hördt den Prästen, om han icke wore boende i Gamle Carleby, och just där är denna och flera predikningar i samma smak, efter ämnet ofta mera Ewangeliska, hållna. Han har ju haft tilfälle at flera gångor se Herrans wärk på Skrifte-barnen, och den Ewangeliska bedröfwelse de warit, ända til rop och tårar, intagne af wid sit dyra Döpelse-Förbunds förnyande inför Herranom. o)Det är sant, at det Ewangeliska sättet at förmana til bättring, ej är så allmänt bland oss, som det borde; men så finnas de likwäl, Gudi låf, icke en, utan flera, som genom Jesu brinnande kärlek emot syndare, söka bringa dem til blygsel öfwer sig sjelf. m.m. Jag hoppas at detta får rum i Eder Dag-skrift p) och har derföre äran at wara etc.
a) Detta26 bref, utan Dato, ankom d. 1. October, och införes på begjäran til bewis, at man hwarken gynnar osanningar eller skyr ljuset. Läsaren lärer sjelf se någon swårighet wid rätta meningens träffande, och af den grund ursäckta dessa anmärkningars mistag, om något sådant, emot min wilja, sig insmygt.
b) Är min afsickt menlös, som hon werkeligen är, hwi blifwer den då så illa uttydd och förklarad? Hwarföre skulle jag antingen berömma eller förkasta bemälte predikningar och methode, dem jag alldeles intet känner? Såsom Utgifware af de bref och Handlingar, som til trycknings warda mig tillsände, åligger mig ingen widare skylldighet, än at wi
sa min Man, när så lagligen påfordras. Herr Författaren af detta bref, synes ej eller gjöra et med några af sina Herrar Embetsbröder, at utropa dessa extra Predikanter för tokuga. I bland rätta Lutheraner är det en bepröfwad grund satts, at wända all ting NB. till det bästa, så länge Guds ära och ord, derwid får niuta sin tillbörliga helgd: ty det måste wara en fullkommen man, som icke felar på et ord, då wi, som Skriften säger, fele NB. i mång stycker alle. Af hwem will man då taga fullmagt, at på et owänligt, ja bittert och smädefullt sätt, fara ut emot dem, som tänka wördsamt och allwarligt om salighets wägen, fast något olika med oss?c) Författaren af brefwet d. 18. Maji, lärer ej wäntat så widsträckt förklaring, i et mål som, efter wanligt sätt at tala, både bör och kan tola en mildare uttydning. Predikningar och Postillor intyga ju, at ogudagtigheten med okunnoghet och oförstånd, tagit allmänt öfwerhand; men monne Auctorerna derföre med en hård beskyllning pekat ut alla menniskor utan åtskillnad, och endast frikändt sig sjelfwa? Man kan wäl säga, at hela Landets Lärare och Åhörare, äro rättsinnige: men man skulle werkeligen brista i bewiset, om ingen funnos som af egenkjärlek och blindhet, trodde sig wara förplicktad, at bära falskt witnesbörd emot sin nästa, i det stycket.
d) Sagt, men icke bewist. Guds ära förringas icke dermed, at en orätt Läro-method blifwer utmärkt om och hwar den finnes. M. H.27 medgifwer ju sjelf bättre fram, at NB. det Ewangeliska sättet, at förmana til bättring, ej är så allmänt NB bland oss, som det borde; hwi är han då så hård emot sin medmenniska, som förmodeligen, ej ment annat än just detsamma.
e) Då woro själarna antingen icke behörigen underrättade, at de alltid och allena böra wända sig til Jesum och hans ord; eller hade de förgjätit en så hälsosam underwisning. Apostlarna predikade aldrig sig sjelfwa, utan Jesum, til själars frälsning och salighet. Det är äfwen troligt, at Gud, genom sitt beskrefna ord, kunde leda själar til ewigt lif, om också ingen Constituerad28 Prest woro at tilgå.
f) En säker uplysning om den i hela det Landet brukeliga Methoden at predika, lärer knappt wäntas, mindre kunna gifwas, af en enda Prestmans några prediko-utdrag, så wida slutsatsen a particulare ad universale29 ofta slår felt. Jag wille åtminstone icke påstå, at efter Prestmannen N. N. bru kar en så konstig Läro-method, som kan förklaras alt efter som egen ära och fördel det fordrar; så bruka ock alla Präster samma method. Nej, bortt det!
g) Det sker förnämligast genom opartisk jemförelse och pröfning med och efter den H. Skrifts reglo; Ty det är icke någon ny och obekant sak, at den ena menniskan tager pris af den andra, se Joh. 5:44.
h) Hårda beskyllningar hafwa sällan annat än hämndsökning til grund, och man önskar, at äfwen Hr. Författarens wore byggd på någon bättre!
i) Guddomlig öfwertygelse, at en sak är Herrans will mycket säga. Mången förswarar dock, under sådan förewändning, sin egen och andras ofta smutsiga sak.
k) Om H Författaren täckes insända flera sådana Utdrag; skola de nog få rum i dessa Dagblad. Et eller annat mindre beqwämt uttryck, skall hos oss hwarken göra dem onyttiga eller onödiga, mindre förhateliga: ty wår fägnad ökas i lika mon, som wi förspörje Guds rike komma med kraft, ware sig uti hwilket Land det ske må.
l) Deruppå lärer Hr. Förf. äga rön i handom,30 ehuru jag icke kan utplåna andras fläckar, hwilke, om just icke altid swarta, dock kunna wara lika skadeliga af annan färg.
m) Såsom blott Utgifware, hörer sådan dom mig icke til.
n) Jag har ej beskylldt någon; bör således ej eller beswara denna frågan:
o) Hwad G. Carleby angår, ware sagt! men huru tro det står til på Landet flera mil widt och bredt deromkring?
p) Alt hwad under behörig säkerhet31 inkommer, ware sig från hwilken ort och person det will, mottages och införes gerna, så wida man, efter bästa wett och pröfning, finner det öfwerensstämmande med Guds ord och i någor måtto tjenande til Nästans förbättring. Ty i dessa Blad syftas icke på strid och twedrägt, utan på sann uplysning och rent nit om allmännelig och broderlig kjärlek; med et ord: Frid med hwar man, så mycke til oss står.32
Föregående avsnitt:
Följande avsnitt:
Platser: Betlehem (Bethlehem) Egypten (Aegypten, Ægypten) Storkyro Karleby (Gamla Carleby, GamlaCarleby, Gamle Carleby, G.Carleby, Gamlakarleby socken, Gamla Carleby Stad, Kokkola) Lillkyro
Personer:
Bibelställen:
Teman: